Hoppa till innehåll
Runarsson

Har du packat ner solglasögonen?

Recommended Posts

Se fisken bättre, javisst... men det finns fler anledningar till varför vi använder dom.

Dom som ännu inte har några eller låter dom ligga i ryggsäcken, kolla här:

post-4585-1242324873_thumb.jpgpost-4585-1242324882_thumb.jpgpost-4585-1242324890_thumb.jpgpost-4585-1242324898_thumb.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Fy Fan :wub:

En kompis till mig råkade ut för samma sak för många år sen.

Min lillebror och han var ute på gäddfiske när han fick en trekrok i ögat.

Han miste synen ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Se fisken bättre, javisst... men det finns fler anledningar till varför vi använder dom.

Dom som ännu inte har några eller låter dom ligga i ryggsäcken, kolla här:

Ja fy fan, jag bara ryser! Vi är nog ett par som varit riktigt nära att få en krok i ögat men ändå står man där utan glasögon ibland.

Fan vad dum man är... Jag lovar att jag skall skärpa mig.

/Ted

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Såna bilder har jag sett tidigare - det kan tom vara samma kille. Därför har jag alltid glasögon på mig.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Här är en annan som kan få en att tänka efter en extra gång...

... denna gång flugfiskare och kanske lite äckligare än stillbilder:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kör nästan jämt med solglasögon. Även på jobbet mm.

När man har vant siog så funkar det bra. Har krokat mig ett par gånger i ögonlocket och slipat ögonen två gånger efter metallspån så numera sköter man sig :wub:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag hade oturen att få en Montana i ögat får tiotalet år sen.

Det var byig stark sidvind, jag var ovan och träningskastade dessutom bara. När jag misslyckats med ett bakkast med alldeles för mycket lina i luften så ser jag linan komma emot mig och duckar, varpå tafsen tar i uppe på huvudet och snurrar in flugan som en centrifug mot ögat.

Krokspetsen satt mitt i pupillen 3-4mm rakt in, den hade turligt nog inte gått förbi hullingen och togs bort utan operation.

Sjukhus några veckor blev det ändå.

Har ett ärr på hornhinnan som minne och ser bara ett uns sämre på det ögat nu.

Jag får väl erkänna att jag trots det fiskar utan glasögon ibland. Och hur försiktig man än e så... Jag vet.

Dom här bilderna fick mig att inse ännu mer vilken tur jag har haft. Får inte glömma glasögonen nåt mer i fortsättningen!!!

Jag kommer nog inte att ha samma tur om det händer mig igen.

Tack för påminnelsen.

Var rädda om er//

Fredrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Man ska väl ändå inte överdriva användandet av polaroider i övrigt, det kan ge neurologiska symtom när kroppen anpassat sig till att en del väglängder sållas bort. Efter att ha använt mina gamla gula glasögon för länge uppe till fjälls blev allting snäppet blått och glittrande när jag tog av dem :wub:

Är det inte bättre att bara blunda när man kastar?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Man ska väl ändå inte överdriva användandet av polaroider i övrigt, det kan ge neurologiska symtom när kroppen anpassat sig till att en del väglängder sållas bort. Efter att ha använt mina gamla gula glasögon för länge uppe till fjälls blev allting snäppet blått och glittrande när jag tog av dem :wub:

Är det inte bättre att bara blunda när man kastar?

Kan man få en krokspets + hulling genom skinnet i nacken gissar jag att det inte ska vara något större problem att få den genom ett ögonlock och vidare in i ögat också.

Dessutom (och talar för mig själv) tvivlar jag på självdisciplinen i längden... att blunda vid varje kast, när man egentligen vill se vad man gör och det inte är svårare än att bara smygtitta "bara den här gången" (och den här gången... och den h... <TJOFF>).

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vidrigt, tur man är glasögonorm, de är ju alltid på ;)

polarn kör med "skeetglajjer" jaktglajjer, asfula men funktionella, finns i klart glas för nattfiske, ren säkerhetsåtgärd efter en nykter syn på sin kastförmåga :wub:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Som tur är så måste jag alltid ha glasögon på mig :wub:
Samma här,ibland svär man över det men efter ha sett dessa bilder så känns det inte så betungande...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kan man få en krokspets + hulling genom skinnet i nacken gissar jag att det inte ska vara något större problem att få den genom ett ögonlock och vidare in i ögat också.

Dessutom (och talar för mig själv) tvivlar jag på självdisciplinen i längden... att blunda vid varje kast, när man egentligen vill se vad man gör och det inte är svårare än att bara smygtitta "bara den här gången" (och den här gången... och den h... <TJOFF>).

Jag skämtade.. :wub:;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag bär med mig tre glasögon...

Ett par vanliga för att kunna se på långt håll.

Ovanpå dem ett par polariserande med gulbrunt glas.

Och ett par billiga +1,5 från apoteket för att kunna se när jag gör små knutar.

Jag har dem också när jag binder flugor.

Ett djäkla meckande kan det bli med alla dessa...

post-6688-1242367660_thumb.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

*huga* efter det här skall glasögon alltid vara på -fuskar ibland :wub:

Gustav -i min högerhand ovan ena knogen så satte jag en krok ända in i benet en gång ;) så du får nog ta och fixa titaniumögonlock så ska det nog gå bra.... i övrigt har jag punkterat huden både lite här och där genom åren!

Redigerad med hinlis

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Usch, jag som var lite hungrig.. Maten får vänta.. :wub:

En incident för ett par år sedan, jag hängde med en kompis som dängde med en stor gäddwobbler, själv pimplade jag bara whisky. Stod lite bakom och ordnade med grillen när jag tittar upp ser jag en stor Rapala komma farande. Fastnar i nacken. Framkastet blir ett fint mothugg, som driver in ett antal krokar.

Wobblern hade tre trekrokar..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Huga..Brukar vara duktig på att använda vanliga glasögon eller solgaslögon (med linser) när jag fiskar men det är klart att man ibland fuskar. Värt att poängtera är att det kan vara lika farligt vid spinnfiske. Själv krokade jag krokade min lillebror i ögonbrynet för många år sedan när vi fiskade aborre från båt. I utkastet så höjde han sig fram och det uppfattade inte jag så i kastet drev jag in min reflex spinnare med 3-krok i hans ögonbryn. Då gick krok och hulling rakt igenom så vi fick klippa kroken. Det gick bra då men bra poäng med att ändå upplysa hur viktigt detta är!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Usch, jag som var lite hungrig.. Maten får vänta.. :wub:

En incident för ett par år sedan, jag hängde med en kompis som dängde med en stor gäddwobbler, själv pimplade jag bara whisky. Stod lite bakom och ordnade med grillen när jag tittar upp ser jag en stor Rapala komma farande. Fastnar i nacken. Framkastet blir ett fint mothugg, som driver in ett antal krokar.

Wobblern hade tre trekrokar..

"Ögon i nacken"... bra att ha ibland, men ibland är det tur att man inte har det. ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.