Hoppa till innehåll
lillefar

Rörmokarkunniga, hjälp med dåligt tryck?

Recommended Posts

Vi har ganskla uselt tryck i vårt hus, jobbigt när man ska ta sin årliga dusch. Det finns säkert nån kunnig edgare som kan hjälpa mig.

28552317.jpg

Denna cistern (sifon?) ska ha något med saken att göra.

28552315.jpg

Denna sak ska man på något sätt kunna ställa trycket med?

28552314.jpg

Denna mätaren ser ut så här

28552326.jpg

Denna info finns att läsa.

Tack på förhand

post-1460-1247510348_thumb.jpg

Redigerad med lillefar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Vi har ganskla uselt tryck i vårt hus, jobbigt när man ska ta sin årliga dusch. Det finns säkert nån kunnig edgare som kan hjälpa mig.

Denna cistern (sifon?) ska ha något med saken att göra.

Denna sak ska man på något sätt kunna ställa trycket med?

Denna mätaren ser ut så här

Denna info finns att läsa.

Tack på förhand

Om trycket bara sjunkit endel mot vad ni har normalt, så bör det vara ett igensatt filter eller någon slit del som bör bytas i pumpen.

mvh Juha

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Om trycket bara sjunkit endel mot vad ni har normalt, så bör det vara ett igensatt filter eller någon slit del som bör bytas i pumpen.

mvh Juha

Vet ju inte vad vi har normalt. :wub:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Vet ju inte vad vi har normalt. ;)

Men om du märkt att trycket har sjunkit jäfört mot vad ni haft tidigare utan att ni skruvat på rattar, så gissar jag på nått av dom lösningarna jag skrev.

Om ni alltid har haft lågt tryck så vet jag inte :wub:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Men om du märkt att trycket har sjunkit jäfört mot vad ni haft tidigare utan att ni skruvat på rattar, så gissar jag på nått av dom lösningarna jag skrev.

Om ni alltid har haft lågt tryck så vet jag inte :wub:

Oki, vi har under de två år vi bott här haft halvuselt tryck kranarna.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej!

Det borde finnas en luftnippel under "det svarta locket" på toppen av sifonen, där är det nog tänkt att man ska pumpa (med en cykelpump eller liknande) upp trycket till 2 bar.

Troligen så är trycket där lägre, det pyser ut på sikt.

Obs! Jag är inte helt säker på denna konstruktion men vi använder liknande system i renvattenanläggningar, detta är för att pumpen ska pumpa upp ett högre tryck innan den slår av. En gissning är att manometertrycket borde ligga på ca. 4-6bar.

Hoppas att du löser problemet.

/Jari

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

"Denna sak ska man på något sätt kunna ställa trycket med?"

Spänn denna så går pumpen längre och bygger upp trycket

samt att den startar tidigare.

hjälper inte detta har du ett annat fel i anläggningen.

/Christer

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Går vattenpumpen stup i kvarten (av/på/av/på....) som en kanin i parningstagen är antagligen trycket i "luftdelen" av byttan för lågt (där det var en cykelpump på etiketten är det bara att pumpa in)

Strilar det jämndåligt vete katten. Igenkalkade/rostade rör? Kommer kallvattnet som en raket men varmvattnet trögar? Eller är det prostata-stril oavsett temp? Tänkte bara om det är mycket fällningar som satt igen rören.

Går pumpen i brunnen hela tiden? Att den aldrig når upp till det tryck som "tryckbrytarn" vill ha. Då är det väl pumpen som är trött. Vågar inte säga vilket tryck det skall vara normalt men byttan verkade palla 10bar.

Fast jag själv är blåst så har du så vansinnigt bra bilder att en rörtomte säkert kan hjälpa dig bara han får ögonen på tråden!

Provat att öppna en kran och se hur mätaren lever? Vid vilket tryck pumpen går på och hur högt den når innan tryckgivarn slår av den?

FF

Redigerad med Fredrik-flugarn

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Den röda behållare är till för att du skall ha ett tryck redan när du öppnar kranarna

det skall finnas en liten luftkudde inne i denna som Jari var inne på.

Luftkudden jämnar ut svängningar i systemet och ser till att du får ett tryck.

Hade du inte haft denna luftkudde så skulle du inte kunna komprimera något.

Vätska (i ditt fall vatten) går som bekant inte att komprimera.

Strax över 4 kg tryck bör du ha.

Vrid på pressostaten (Manicken som du beskrev är en ställskruv som påverkar i regel en fjäder med ett vist motstånd) lite åt gången och se på manometern vilket tryck du får.

/Christer

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ett tillägg till debatten.

När det gäller behållaren så är en tumregel 1/3 luft och då 2/3

vatten.

Trycket i mina kranar kommer från kommunalt vatten och är ungefär 4 kg.

Du kan givetvis lägga dig lite högre för att pumpen skall startar tidigare och bibehålla minst

4 kg tryck

/Christer

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu har jag vridit upp den till lite över 4 kg, men kan nog tyvärr inte säga att trycker blev himlastormande bättre, men lite i alla fall.

Trycket i den röda behållaren vet jag ju dock inte vad det är på.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nu har jag vridit upp den till lite över 4 kg, men kan nog tyvärr inte säga att trycker blev himlastormande bättre, men lite i alla fall.

Trycket i den röda behållaren vet jag ju dock inte vad det är på.

..kolla så att det inte ligger grus å täpper för i dusch/munstyckena m.m :wub:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
..kolla så att det inte ligger grus å täpper för i dusch/munstyckena m.m ;)

Jag tog dig på orden, tänkte kolla att filtren in till blandaren inte var igensatta.

Ett tips till alla, innan ni skruvar bort blandaren, se till att stänga av vattnet först, speciellt varmvattnet. :wub:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jag tog dig på orden, tänkte kolla att filtren in till blandaren inte var igensatta.

Ett tips till alla, innan ni skruvar bort blandaren, se till att stänga av vattnet först, speciellt varmvattnet. :wub:

Shit, gick det bra?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
..kolla så att det inte ligger grus å täpper för i dusch/munstyckena m.m ;)

Glöm inte heller att kolla sista filtret på blandaren (det i självaste "munstycket" på kranen).

Jag hade rätt rejält med grus i mina, när jag tömde dem i somras..........

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ett tips till alla, innan ni skruvar bort blandaren, se till att stänga av vattnet först, speciellt varmvattnet. ;)

:wub:

Hoppas det gick bra ;)

Man lär så länge man lever :wub:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu har uteslutit allt förutom blandaren, tydligen kan man byta ut en pryl i dem om trycket är för lågt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu ska jag lyfta denna gamla tråd.

Det som hänt sen sist är att en rörmokare installerat ett filter, i samband me det tog han bort mätaren innan hydropressen, så nu ser jag inte trycket på ett enkelt sätt längre.

Idag bytte en granne ut våran tryckströmställare då den gamla gick sönder. Nu är dock mitt problem att ställa in den rätt, han var tvungen att dra och jag sa att jag kunde goggla mig fram. :wacko:

På denna tryckströmställare finns det två fjädrar, till och från.

Frånskruven fattar jag ska vara på 4 bar (enligt tidigare svar här), men hur ska jag ställa till skruven (På den fjädern sitter det ingen skala som det gör på frånfjädern).

Lufttrycket i hydropressen, ska det vara tom eller fylld behållare?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu ska jag lyfta denna gamla tråd.

Det som hänt sen sist är att en rörmokare installerat ett filter, i samband me det tog han bort mätaren innan hydropressen, så nu ser jag inte trycket på ett enkelt sätt längre.

Idag bytte en granne ut våran tryckströmställare då den gamla gick sönder. Nu är dock mitt problem att ställa in den rätt, han var tvungen att dra och jag sa att jag kunde goggla mig fram. :wacko:

På denna tryckströmställare finns det två fjädrar, till och från.

Frånskruven fattar jag ska vara på 4 bar (enligt tidigare svar här), men hur ska jag ställa till skruven (På den fjädern sitter det ingen skala som det gör på frånfjädern).

Lufttrycket i hydropressen, ska det vara tom eller fylld behållare?

Tjenare Lillefar!

I den internationella OS-grenen "en blind leder en blind" skall även jag försöka mig på ett bidrag.

Du verkar ha gjort det mesta utom att justerat tillslaget på tryckbrytaren. Denna manöver blir lite finns i sjön eftersom fackmannen tagit bort din manometer :blink: . Jag skulle hursomhelst ha öppnat alla kranen/-arna i ett eller flera tappställen. Därefter skulle jag grovjustera ställskruven för tillslaget.

För finjustering skulle jag låta en kran rinna, ta en kopp kaffe och sätta mig jämte hydropressen och försöka bedömma vad som är rimligt. Man vill inte att hydropressen slår till/från hela tiden då detta sliter på onödigt på pumpen.

När detta är gjort skulle jag angripa den röda rymdraketen (hydro-pressen)vilken är ett trycktestat kärl som arbetar med ett mottryck (luft)om ca 2bar. Detta kollar du enklast genom att ta bort den svarta plasthatten på på "kupgaveln" (toppen) där hittar du en ventil dit du kopplar en kompressor med manometer (precis som när du pumpar bildäck på macken)och fyller till angivna 2bar. Detta tryck är konstant 2bar oavsett om behållaren är fylld eller tom.

När även detta går som det brukar är det väl bara att ställa in något roligt som semestern och använda slantarna till en röris istället :(

Lycka till

/Järk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.