Hoppa till innehåll

elia

Members
  • Antal inlägg

    43
  • Blev medlem

  • Senast besökta

Information

  • Bostadsort
    sk

elia's Achievements

Member

Member (2/5)

0

Gemenskaps Rykte

  1. det verkar som de vanligaste hyvlarna är stanleys 9 1/2 eller 60 1/2. 60 1/2 har en lägre vinkel vilket kräver att stålet är lite vassare så det inte fläker fiberna. Jag är inte säker på om båda hyvlarna görs med ställbar spånöppning. Det tycker jag nästan är ett måste. Anledningen till att man ofta vill byta stål till sin stanley är att man vill ha ett stål av tjockare gods och bättre kvalite. Vilket gör att stålet håller skärpan längre och hyvlingen blir behagligare. Det är oxå lättare att bryna upp ett stål av bättre kvalite och få det riktigt vasst. Ofta köper man stål av gjorda av H.O.C.K, Amerikanskt stål som jag tycker är jätte bra. Men ganska dyra, kan kosta lika mycket som hyveln, dvs ett par hundralappar. Jag själv har både stanley och lie nielsen, men använder uteslutande lie nielsen. Mycket bättre hyvlingskomfort. Hyveln är tyngre och stabilare, stålen var och kanske fortfarande är tillverkade av H.O.C.K. jag älskar den, men den är oxå dubbelt så dyr som stanley, om vi pratar nypris. Tror de kallar den adjustable mouth block plane, det är en förbättrad stanley 60 1/2. www.lie-nielsen.com Det trevliga med stanley är att du kan hitta en hyvel på loppis för några 20 or om du har tur. det gör du inte med lie nielsen. Nypriset på stanley ( nu chansar jag bara) är mellan 500-800. Men det är ingen större anledning att köpa en ny hyvel när det finn så mycket begagnat. Kolla på tradera om du vill ha stanley och på ebay om du vill ha lie nilsen. Nu är bra tider att köpa amerikanska hyvlar när dollarn är så låg. viktigt att komma ihåg är att man måste ha bra utsrustning för att bryna stålen, annars spelar det ingen roll hur bra el dyr hyveln är. Jag går från tormeken till 4000 sen 8000 japanska vatten brynen, passar mig oftast. mitt förslag är: 1. stanley begagnad, behåll orginal stålet. eller 2. lie nielsen hyvel. Tycker det är onödigt att köpa hock stål till stanleyn, de är så pass dyra att det är bättre o lägga till lite extra o köpa lie nielsen hyvel, då får du en helt ny upplevelse. lätt värt d! hoppas du blev nått klokare, det finns ett par andra fabrikat som gör bra hyvlar typ Veritas och Record. Men lie nielsen o stanley verkar vara vanligast i bambu världen. lycka till christofer
  2. Vårdar man sin bil, städar, tvättar, servar, rostskyddar håller sig bilen fräschare i fler år. Det handlar om personlig inställning och hur man vill vårda sina ting. Bamboo spön är ofta ett riktigt fint hantverksarbete som förtjänar att vårdas ömt och bevaras för framtiden. Att hänga in klingorna i ett mörkt utrymme med buttänden neråt är nog det snällaste man kan göra mot bambun mellan fisketurerna. Jag personligen har aldrig torkat av ett ända spö innan jag lagt ner det i påsen, jag har haft spön stående utanför tältet på fjället i 2 veckor i regn och stekande sol. Spön har legat och gazzat i spötuber i bilen under heta sommardagar. Mina spön har hållt sig fina ändå. De bambospön jag använder har jag gjort själv. Jag betraktar dem som verktyg och vill gärna se vad dem tål. Hade jag haft spön som en annan byggare gjort åt mig eller någon gammal antik sak skulle jag vårdat dem med bättre respekt. Jag tror att spön i sig är individer, vad de tål är mycket beroende av hur de tillverkats. Av vem och vilka metoder. Limer, lack etc som användts. Jag tror att många fiskare underskattar splitcane´s egenskaper och tror att det är mycket ömtåligare än det är. Men som sagt; Allt gott hantverk förtjänar respekt! :police: mvh christofer
  3. nä jag har inte det. vi får väl se. känns som de ändå inte blir samma sak igen... :'( blir att bygga nytt istället
  4. PA Min fiskebroder trampade mitt första egentillverkade bambuspö i 2 delar (3 delar blev det då). Fatta mitt skötebarn, den förstfödde! :'(det va surt. Det var bara han och jag ensamma på fjället i 2 veckor. Som tur va hände olyckan i slutet av resan. och så en tid efter lyckades vi få ut lite kompensation från försäkringsbolaget, Drullefärsäkring. iadag är det glömt men vad skall man göra?! shit happends....
  5. elia

    I. Schukken

    tack för info, mats
  6. snyggt spö mats! vad är det för ytb på rullfästet?! Ser ut och vara en djup urfräsning, är det till speciell rullfot eller ser alltid dina rullfästen ut så?!
  7. elia

    I. Schukken

    är det någon som har någon info på denna spöbyggare?! Hittar ingen hemsida. Jag flyttar nämligen ner till Amsterdam till hösten under en 1 års period. Är lite sugen på att komma i kontakt med nån byggare där. Den ända hollänska byggaren jag känner till idag är Leen Huisman, han håller till 1 tim bilfärd från Amsterdam. Eller om det är någon som känner till något annat intressant så är jag tacksam för info.
  8. elia

    Vilket lim?

    jag tycker det är shysst att du använder de gamla metoderna! det skall man värna om tycker jag coola långbågar. Gelatinblad- där ser man kul o lära sig nya saker. det borde ju bli en ljusare fog då oxå. för gelatinbladen är väl vita eller nästan genomskinliga?
  9. elia

    Vilket lim?

    afan, så du limmar gitarrer med hudlim, samtliga limmningar. utav vilken anledning?! det hade varit kul o göra två identiska taperingar och limma en med hudlim och en med tex polyerutan. För att se skillnaden. jag har precis som du Hells Angler oxå känslan av att hudlimmet skulle vara för oelastiskt till ett spö. men kanske med tanke på konstruktionen (hex formen) så förmildras stressen och fördelas över alla limfogarna. Om nu hudlimmet är så stark som det sägs så kanske det får bambun att jobba / ge med sig istället för fogen.. nja... ??? vem är det du känner till som använder sig av hudlim?! Har personen någon hemsida?! jag tycker det är ett spännande område. 8) mvh christofer
  10. elia

    Vilket lim?

    nån gång vill jag prova hudlim eller fisklim. Jag har lite erfarenhet av hudlim vid pårivning av faner på kokava och konvexa ytor. Alla stilmöbler från 16-18tal med svängda ytor var oftast limmat med hud el benlim. Hudlimmet skall hålla exakt 60grader och blandas med vatten för att få rätt viskositet. När limmet lämnat värmekällan måste det gå undan!! Limmet härdar fort och om man skall hinna pensla stripparna och linda så måste nog limmet blandas väldigt tunnt. Jag kan tänka mig, för att lyckas trycka ut det överflödiga hudlimmet behövs hårdare tryck än vid limmning med tex polyerutan. Polyuretan är det ända jag har erfarenhet av vid spöbygge. Fisklim tror jag skulle vara betydligt behagligare att limma med, har en öppetid som motsvarar polyerutanet. Fisklimmet är inte heller ett varmlim så det är inte lika bökigt. Fisk och hudlim har snarlik karaktär när det är härdat, blir liksom hårda kristaller. Men hudlimet lär vara lite hårdare än fisklimmet. Inget av limmerna är särskillt elastiska. Båda limmerna är lite känsliga för vatten, de kan då återaktiveras. Känsligast är fisklimmet. Så lackningen är nog viktig. positivt är att det inte är ohälsosamt att andas in eller få på händerna. det är inte miljöfarligt.det harmonerar bättre med bambun som material, inget kemiskt tjafs som tillförs.... Var det ben och hudlim som användes vid canebygge från början?! är det någon som hört talas om att spön limmats med fisklim?! Nån gång skall jag prova, det känns liksom äkta, eller vad säger ni?! frågan är ju om limmet kan mäta sig kvalitets mässigt med våra moderna limmer.... tror inte det... tyvärr :'(
  11. det såg fint ut johan det ÄR snyggt med guide utan argatsten, sparsmakat o stilrent. jag tycker det är lätt att falla för stylingen när det väl är dax o klä på pinnarna.
  12. fy fan det va lite sjukt!!!! skulle gärna vilja se det spöt i verkligheten!
  13. fint som snus!!!! Skiner som värsta cadillacen jag ser att du har "swellat" och tycker nästan dte ser ut som stripparna vid den sista lindningen är konkava? stämmer det eller är det en synvilla?! ser coolt ut, spännstigt! mvh christofer
×
×
  • Skapa ny...