Publicerat May 2, 201115 yr comment_1428509 Igår fiskade jag regnbåge på mitt stamställe Skysjön som är en av Fyrväpplingens kortsjöar. Det gick inget vidare men jag testade något helt nytt för mig och som jag inte läst eller hört någon pröva tidigare. Att fiska boobies eller muddlers med sjunklina är inget nytt, inte heller att göra en s.k. tvättlina med en flytande fluga i änden och en eller två puppor hängande på tafsen. Vad jag gjorde var att knyta på en myggpuppa (en suspending buzzer med foam som flytetyg) och fiskade den med intermediatelina. I den här tråden () finns ett tips om att sakta ta en puppa med intermediatelina men jag uppfattar det som att en vanlig epoxypuppa används. Fördelen med flytpuppa blir att det är lättare att hålla sig borta från botten när det är grunt och att puppan ser ut att sträva mot ytan, precis som en riktig. Varje gång jag drar i linan flyter puppan mot ytan när linan slackar men sedan beror det på hur pass viktlös linan är i sig är. En del intermediate sjunker snabbare än andra. Det här går att göra med sjunklina också men jag vill nog helst att puppan svävar i mellanskiktet än dras ner mot botten. Det finns ett aber och det är hur fisken reagerar på en bit foam på den lilla kroppen. Det är en sak om flugan hänger i eller precis under ytan men foambiten kanske blir för tydlig en bit ner. Å andra sidan fungerar boobies så varför inte en puppa med mindre foam? Jag antar att det här har gjorts förut, så originell är inte idén, men vad tror ni, kan det vara något? Jag ska i alla fall testa igen. Redigerad May 2, 201115 yr med MathiasL Detta är MathiasLI only wish to catch a fish, so juicy sweet! Kastinstruktör Rapport
Publicerat May 26, 201115 yr comment_1439270 Hej! Jag har emellanåt fiskat med en impregnerad Hjorthårs puppa #10 och #12 med en kort, röd garn tofs till stjärt a la Red Tag + intermediate lina och bara ca 1 m tafs på "booby vis" Och fått fisk på det när det varit trögt. Och div. foam flugor fungerar säkert de med. När den kommer in på grundare vatten så att man kan se den. Då ser man om man håller linan stilla? Att puppan hänger ungefär som en ballong i ett snöre och sakta roterar. Redigerad May 26, 201115 yr med Jock Scott "If fishing is like religion, then fly-fishing is high church." Rapport