Hoppa till innehåll

De svåraste momenten?


linespeed

Recommended Posts

Lite nyfiken på byggandet eftersom jag själv fiskar mycket med ett bambuspö.

Så, vilket/vilka är de mest kritiska momenten i ett bambu bygge?

Och, om man är intreserad av att börja bygga, vilka böcker bör man inhandla?

Självklart bör man nog också gå en kurs.

Har säkert 1000 frågot till.

Tack på förhand

Simon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara byggt i 1,5 år men kanske kan svara ändå :D

Det mest kritiska måste jag säga är limningen. Man får bara 1 chans (sanning med modifikation iof!) och för att komma dit har man satsat många timmar. Blir det fel får man antingen börja om, eller lägga ner en massa timmar på att försöka rätta till det hela (modfikationen ovan :D ). Som tur är så är inte limningen det svåraste momentet - det brukar gå bra men kan vara knepigt, speciellt med toppar!

Böcker: Garrison/Carmichels A masters guide to building a bamboo fly rod är kul att ha!

Jag gillar Maurer's Fundamentals of building a bamboo fly-rod!!

Och sen finns Cattanach Handcrafting bamboo fly rods

Börja med att köpa Maurers bok som är rätt billig och pedagogisk, den ger dig nog svar på de flesta frågorna du har!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också byggt i ca 1.5 år.

Precis som Magnus säger så är limningen av klingan den mest kritiska delen men tar man det lugnt och har en bra binder så är det ett ganska roligt moment, om det går bra vill säga. :D

Och när man spräckt stocken och ska räta ribborna kan man inte vara för noggrann skulle jag vilja påstå.

Ju noggrannare du rätar ju bättre blir slutresultatet.

Jag har inte gått någon kurs, har enbart använt mig av böcker och diverse forum på internet.

En kurs sparar nog mycket trail and error, tog nog över ett år för mig innan jag kom underfund med alla moment, nu gäller det bara att finslipa allt så man får fram vettiga slutprodukter också.

Så det är bara att börja bygga, ju fler vi är desto roligare blir det. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har heller inte gått någon kurs ska sägas utan lyssnat och lärt via forum och läst böcker. Klart det blir fel men, det är roligt att lära sig på egen hand också!

Verktygen går på en slant, men det behöver ju inte bli superdyrt! Mallen är dyr men sen kan man klara sig på en ganska liten budget förutsatt att man har lite grejer innan.

Du behöver (kopierat rakt av från min hemsida, nåt kanske saknas :D ):

Till klingan

  • Bambu
  • Kniv att splitta med
  • Skruvstäd för rätning av stripparna
  • Varmluftspistol (eller annan värmekälla för rätningen, pistolen är bra med jämn värme men det funkar med ex. rödspritlampa eller gasolkök.
  • Fil och rasp
  • Hyvelmall(ar)
  • Hyvel, det räcker gott med 1 hyvel med ställbar spånöppning till allt arbete (ex. Stanley 9 1/2) men kan vara bra med åtminstone 2
  • Indikatorklocka med 60 graders spets
  • Såg
  • Märkpennor
  • Sandpapper

Kemikalier

  • Trälim (jag använder Casco's)
  • Lim till klingan (jag använder Casco's poly-lim)
  • Lack (+ ev förtunning)
  • Lacknafta/T-röd är bra att ha till hands.
  • epoxy-lim till holkarna

Jag har hittills budit stripparna för hand och tycker det fungerar rätt så bra men en binder av något slag är att föredra!!

Du behöver också någon slags ugn att härda bambun i. Jag använder ett isolerat rör och varmluftspistol som värmekälla.

Sen finns det ganska mycket bra-ha-saker i ett garage som jag kanske inte tänkt på i listan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En klubba/hammare att använda vid splittandet är bra också.

Jag använder en vanlig träklubba och slår på kniven med den.

Och om man vill komma undan billigare går det att grovhyvla i finmallen också.

Jag gör det och det funkar för mig. Men finns säkert dom som tycker det är fel att göra så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Perfekt!

vart köper man hyvlar? Hittade en grym hyvel av Tom Morgan, men 20 papp är lite väl.

Kanske satsa på begangnat?

Simon

Stanley 9½ är en vanlig hyvel som funkar bra om man har ett bra blad till den, antingen ett Hockblad eller ett gammalt Stanley.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...