Jump to content
Sign in to follow this  
ViktorAlm

Fisken står synligt men hugger inte

Recommended Posts

Har precis börjat flugfiska och varit iväg en 5-6 gånger med enbart abborre som resultat. De sjöarna jag provat tidigare har verkat helt döda känns det som. Har nu hittat en sjö som jag varit vid 2 gånger där man ser att regnbågarna är aktiva och hoppar rakt upp i luften ibland men går även bara upp och glufsar lite vid ytan. De flesta fiskarna jag har sett står vid en sten vänd mot land o bara står där. Ibland ser man att dom hoppar upp och en gång landade en t.o.m på en sten på land. Sett att det går runt lite småfisk i stimm. Kanske försöker den pressa dom upp på land?

Man ser precis var fisken står med ryggfenan ovanför eller strax under vattenytan. Har försökt lägga en svart myra storlek 12 precis ovanför men dom står bara kvar och glor. Svart Wolly bugger eller black marabou muddler reagerar den på och simmar efter. Av kanske 10 fiskar så gör 2 något halvdant försök att hugga men lyckades inte kroka. Verkar som man bara får ett försök på varje fisk för den är helt ointresserad nästa gång man drar förbi flugan. Det är så frustrerande och har ståt där kanske totalt 10 timmar nu med fisken precis framför mig. Ibland känns det som man har större chans med en håv.

Är fisken mätt? Presenterar jag flugan värdelöst? Har ni några tips på vad jag ska köra för flugor eller några tekniker jag ska testa? Flugfisket surrar dygnet runt i huvudet på mig men känns tråkigt att jag inte fått någon fisk. Är det normalt att man bara får en fisk var 10nde tur på put and take?

Vattentemperatur, syresättning kan ha stor påverkan på fiske efter båge. Min hemmasjö ä'r ju en badpö. nästan omöjligt få fisk när vattentemperaturen är för hög.

Pröva små små bruna eller svarta flugor i strl 16-20 och tunn tunn tafs brukar funka.

När det är lite varmare brukar bågefisket vara bäst framemot natten eller t.o.m. tidigt på morgonen och då gärna i kombination med ovanstående tips.

När det är lite varmare brukar bågefisket vara bäst framemot natten eller t.o.m. tidigt på morgonen och då gärna i kombination med ovanstående tips.

Självklart. Det som du skriver är typ 1a i bågehandboken på sommarfisket.

I min sjö kan man kasta sig blå utan att få något om man inte gör en av två saker:

1: Kastar på en vak, dom är glupska och tar då det som trillar ner framför dom.

2: Väntar till 20-21tiden då börjar dom gå lös på fjädermygg och kläckare, en klinkehammer eller en fjädermyggpuppa är guld värda då.

Denna sjön är välfylld med regnbåge, men värmen gör dom väldigt inaktiva. Först framåt senkvällen blir det fart på dom.

jorå,man har ju varit med om omöjliga RB också. Här är lite fulknep som funkar för mig.

1, huggreflexer går att trigga med stresshalning av fluga. (spöet mellan bena och strippa med båda händerna). Kanske inte det snyggaste men funkar!

2. kasta ut ett stort "lurdjur" till fluga och låt den ligga läääääänge. Till sist brukar de ta av någon anledning. Min favvo är flytande Mickey finn (rufsig). ;-) men detta tips är egentligen hemligt.

3. Vänta till det blir mörkt.

B-)

Edited by HåkanS