Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag har hittat en skön blandning tubslang av varierande grovlek och längd samt några fina mässingstuber i bindlådorna.

Det är riktigt länge sedan jag senast provade att binda på tub.

Vill minnas några experiment som blev OK.  De inkluderade garnsticka, spik och plasttub tror jag. Litet osäker på hur det där gick till...Upplys mig gärna eller visa på lämplig gammal länk.

Frågan jag ställer handlar om slangpar. Dessa passar i varandra och verkar ha funnits i olika kulörer.

Varför dubbla tuber och varför tubfärgerna??

Tack

Posted (edited)

Det där med dubbla tuber är bara ett påhitt av vissa populära fiskeskribenter som i akt och mening att få folka att köpa en oherrans massa prylar de inte behöver har bedrivit en ohejdad propaganda det senaste dryga decenniet. Det handlar om att tubflugor numera "ska" utrustas med en färgad kon av metall längst fram - den tunnare innertuben ska alltså göra det möjligt att trä på en av dessa koner som avslutning på flugan.

Man hävdar att dessa metallkoner genom sin vikt ska ge flugan "bättre balans" och kompensera krokens vikt i bakänden. Samtidigt ska det bildas "turbulens" bakom konen som då ska ge livligare rörelser till kroppsmaterialet...

De olikfärgade plasttuberna var väl bara ett enkelt sätt att variera färgen på kroppen och på den lilla bit plasttub som syns i mitten på konen... Vilket ju naturligtvis är komplett onödigt, men ett bra sätt att få folk att köpa ännu mer grejor som man bara "måste ha". 

De av oss som är uppfödda med gamla hederliga spiktuber av aluminium, mässing och koppar, dressade med rundbunden bucktail i enkla färger, vet att en sådan tubfluga var ungefär lika livlig i strömmen som just en tvåtums spik. Ändå är en sån tubfluga oerhört effektiv än idag, minst lika effektiv som nånting gjort av färgade plasttuber med hattar av metall... 

Du kan lugnt använda dina gamla grejor - du kanske får nåt undrande getöga från nån ungdom med keps bakåfram som är oerhört väl inläst på de senaste fisketidningarna men som tyvärr samtidigt är helt historielös - men det kan du nog leva med.  ;)  

Edited by Sunray
  • Like 6
Posted

Tack för fin analys. Jag tar den till mig med hull och hår samt ett igenkännande leende.

Sticker in till Wittlocks om en stund. Tänkte fira att det är måndag och köpa en fästnål (?) till mitt gamla städ. Nålen verkar vara taperad och borde kunna fästa olika plasttubsdimensioner. Sedan räcker det med nyheter för idag.

Kepsungdomarna är ofta ett kul tillskott. De binder mycket grymmare gäddflugor än vad jag kan.

Vissa är rätt härdade också. Såg en kille i Stensån i somras. Han kastade mitt emot kompisen och mig med spö och drag :angry: . Linan hade han kvar på leveransspolen. Ingen fiskerulle förekom. Han kastade ut och fick påslag av en lovlig öring som han drillade och landade med nylonlinan hållen direkt i handen. En tuffing.