Hoppa till innehåll

Flugfiske i arjeplogströmmarna HJÄLP!!!


Mrhandsome000

Recommended Posts

Tjena

till sommaren ska jag och några polare upp till arjeplog i 4 dagar och flugfiska harr och öring. 
vi brukar fiska i sjöarna och strömmarna kring centrum under 3 dagar. Och en av de fyra dagarna tar vi en längre tur och ska tälta en natt vid en fin ström.

Vart tycker ni vi ska fara för att få fin Harr och öring. Gärna ganska små vandringar och lättvadade strömmar.

vi har varit i både norra Bergnäs ett år, och försmädligt (nedanför gittun) ett år.

Har ni några tips?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag får föreslå så tycker jag att ni ska titta på Ammarnäs istället med ett väldigt varierat fiske om ni vill fiska Storöring i vindelälven eller harr och öring i sjöar på vandringsavstånd eller i tjulån. Just Ammarnäs har blivit ett ställe jag gärna åker till en gång per sommar eftersom det är så varierat och otroligt fint fiske där. Åkte tidigare ofta till Arjeplog men har helt bytt till Ammarnäs även fast jag har relativt nära till båda ställena. 

Här är några bilder från i Somras när vi bestämde oss för att promenera en bit upp på fjället och bo i en stuga vi hade hyrt. 

 

 

received_293459398622505.jpeg

20200816_121806.jpg

20200815_214813.jpg

received_689852408540766.jpeg

received_301904990882853.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Tjulån ser riktigt fin ut. Problemet är att två av mina polare är spinnfiskare (  ?. ) så därför skulle jag vilja ha ett vatten som är lite mindre då de inte använder sig av vadare.

Vet du något annat ställe kring arjeplogstrakterna. Jag tänker Max 1,5 timmar från arjeplog 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago, Mrhandsome000 said:

Hej

Tjulån ser riktigt fin ut. Problemet är att två av mina polare är spinnfiskare (  ?. ) så därför skulle jag vilja ha ett vatten som är lite mindre då de inte använder sig av vadare.

Vet du något annat ställe kring arjeplogstrakterna. Jag tänker Max 1,5 timmar från arjeplog 

Jag förstår ?

Jag är ganska säker på att man får fiska med spinnspö i vindelån det är alltså den del av vindelälven som är uppströms sjön i ammarnäs (Gautsträsk) om ni tar bilen genom ammarnäs och upp till vändplan vid vägensslut efter vindelån så kan ni promenera därifrån. Hur långt ni går bestämmer ni själva men när ni når rävfallet efter cirka 1 mil så är det statens vatten och inte ammarnäs fvo längre. Det finns en stuga där som heter rävfallsstugan som jag övernattat i. Väldigt fin stuga där man kan fortsätta upp efter vindelälven om man vill eller ta kungsleden upp på fjället och fiska i sjöar. Bilderna jag visade i mitt förra inlägg är från en av dessa sjöar. 

Men vill ni bara gå en liten bit så kan ni bara promenera från vändplan där ni parkerar bilen och fiska i vindelån glaciär grönt glasklart vatten med endast öring i ?

Dubbelkolla bara ammarnäs allmänna kort att spinnfiske är tillåtet men jag tror det! 

Det är förövrigt en jätte enkel promenad efter en välgjord led och några vadare behövs inte för att fiska med spinnspö där! 

Redigerad med Denho486
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...