Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Strömsländan xp eller pro?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har för avsikt att börja med flugfiske i veckorna , och skall köpa ett spö. Har blivit rekommenderad strömsländan men ska jag välja xp eller pro som nybörjare , då också med tanke om att ha något att växa i. Vill inte behöva köpa nytt inom 3 år.

Tack!

Publicerat

Hej!

Jag har för avsikt att börja med flugfiske i veckorna , och skall köpa ett spö. Har blivit rekommenderad strömsländan men ska jag välja xp eller pro som nybörjare , då också med tanke om att ha något att växa i. Vill inte behöva köpa nytt inom 3 år.

Tack!

Det bästa är om du testar spöna själv, även som nybörjare känner man vilket som "känns bäst i handen", bara genom att böja lite på det i butiken. Har själv testkastat flera Sländan-spön, bla. strömsländan xp, och min egna favorit är Nattsländan, den kändes bara helt rätt. Fast jag köpte ju ett Guideline ACT4 istället, som den prylbög man är :blush: Allvarligt talat tyckte jag om guideline-spöt mer än Nattsländan, fast det kostade ju desto mer... Tänk dock inte på priset utan testa dig fram (det klassiska svaret till alla nybörjare :rolleyes: ) Glöm inte begagnat marknaden, där man kan göra dom stora fynden.

Som slutkläm vill jag poängtera att linan är minst lika, eller mer viktig än spöt, något som man som nybörjare inte tänker på. Det lättaste är att höra här på forumet vilken lina som passar det spö du har köpt, eftersom det finns några 100 olika linor att testa ;)

Publicerat
  • Författare

Det bästa är om du testar spöna själv, även som nybörjare känner man vilket som "känns bäst i handen", bara genom att böja lite på det i butiken. Har själv testkastat flera Sländan-spön, bla. strömsländan xp, och min egna favorit är Nattsländan, den kändes bara helt rätt. Fast jag köpte ju ett Guideline ACT4 istället, som den prylbög man är :blush: Allvarligt talat tyckte jag om guideline-spöt mer än Nattsländan, fast det kostade ju desto mer... Tänk dock inte på priset utan testa dig fram (det klassiska svaret till alla nybörjare :rolleyes: ) Glöm inte begagnat marknaden, där man kan göra dom stora fynden.

Som slutkläm vill jag poängtera att linan är minst lika, eller mer viktig än spöt, något som man som nybörjare inte tänker på. Det lättaste är att höra här på forumet vilken lina som passar det spö du har köpt, eftersom det finns några 100 olika linor att testa ;)

Hej!

Tack för bra och utförligt svar. Men jag har hållt i en del spön men då jag är ny inom flugfiske överhuvudtaget så känns det så svårt att som du säger känna vilket som är rätt för mig. Så jag tror att jag kommer följa mer erfarna killars råd och köpa det dom föreslår! Jag har aldrig ens kastat.

Så folk kom gärna med mer synpunkter :)

Tack!

Publicerat

Var bor du?

Finns säkert nån här som bor i närheten som kan hjälpa dig. ;)

www.netflies.se

nominerad till årets edgare 2012

Publicerat
  • Författare

Var bor du?

Finns säkert nån här som bor i närheten som kan hjälpa dig. ;)

Hej!

Bor i Göteborg

Publicerat

Som helt grön på ämnet är det nästan omöjligt att bilda sig en uppfattning på vad man "ska" ha för grejer. Har man desutom aldrig kastat så är det inte minst sagt förenat med en viss pinsamhet att över huvudtaget be att få känna på ett spö som man inte ens kan kasta med. Där inte sagt att man inte ska testa, frågan är bara vad du får ut av det.

För egen del kan jag helt ärligt säga att det är först nu (efter en gäng kastkurser och otaliga timmar på gräsmattan) som jag kan avgöra vad jag tycker om. Jag har under denna säsongens resa provat på många olika kombinationer och har äntligen hittat prylar som funkar för mig.

Mitt råd är följande:

1. Gå en nybörjarkurs (kostar ca 500:-), då får du lära dig allt från grunden, samt att du får en början till kastteknik. Här får du (ofta) chansen att kasta med lite olika spön

2. Om du ändå vill köpa prylar direkt så får du fundera på vad du vill fiska. Du bor i Göteborg så jag antar att havsöring står på tapeten

3. Klassen på spöt ska matcha det fisket du vill utföra, jag tycker att klass 6 är en bra klass att börja med. Där har du en klass som både klarar havsöring och insjöfiske

4. Köp inget "nybörjar" paket. Ofta kommer du att byta ut rubbet i sådant bara efter ett litet tag, och andrahandsvärdet på detta är inget att räkna med

5. Om jag skulle tipsa om ett märke så är det i dagsläget MSX (http://www.msxff.com/) och kanske då deras Emerald-serie som tydligen ska vara lite snällare. Bra pris och grym service. Skulle du senare komma på att du inte trivs med detta spöet så kommer du säkert att kunna sälja det till ett hyfsat pris

6. Rullen skulle helt klart bli en IC3 5/6 (http://www.garryevan...-off-3923-p.asp), då har du en rulle med totalt 4 spolar som du kan ha andra linor på så småningom

7. Lina skulle jag köra en Guideline 4 cast som allround (ska du bara köra havsöring så är det Guideline Coastal som gäller)

Köper du detta så har du en totalkostnad på spö/rulle och lina ca 3000:- och du har prylar som du kan sälja om du inte skulle vilja fortsätta.

Jag är inte säker på att MSX Emerald och Guideline Coastal är en bra kombo, det kan säkert någon här som äger ett Emerald berätta. Själv kör jag med ett MSX-Saphire i klass 6.

Avslutningsvis så tror jag inte att det är hela världen vilket spö man börjar med, är man helt grön vill jag gärna tro att du som kastare kommer att anpassa dig till spöet och på så sätt lära dig ändå. Om du sen skulle komma på att du kanske är en helt annan kastare än spöet du har så är det ju bara att byta. Inget är skrivet i sten,

Detta är mina 5 cent, och mina personliga erfarenheter och intryck. Det är inte alls säkert att detta funkar för dig, så ta till dig det du tycker låter logiskt och bra av allas poster.

Redigerad med Richard

Publicerat

Vad du än köper så kommer du lära dig kasta. Kolla teknikfilmer på nätet och kasttrådar på det här forumet och öva in en teknikdetalj åt gången, när tekniken sitter koncentrerar du dig på nästa.

Om du vill köpa ett set kan jag verkligen rekommendera Greys GLA setet, finns att köpa för 1699:- komplett med spö, rulle, lina, tafs samt corduratub med plats för rullen. Skulle tro att detta är det mest prisvärda du kan hitta för den slanten, bara rullen kostar 899:- om du kollar runt lite på nätet.

Jag har lånat ett sånt set under några dagars fjällfiske och har inget negativt att säga om det. Det kastar väldigt bra, linan spelar bra med spöt och rullen har en schysst broms.

Publicerat

Hej!

Tack!

Om det står mellan endast dessa två spön så kan jag bara ge råd om Pro. Fick prova detta spö för första gången i helgen då min vän har ägt ett Pro-söp i 4 år och han vägrar byta. Han är otroligt nöjd med aktionen i söpet och jag måste säga att det var även jag. Sällan testat ett så prisvärt spö i den nuvarande prisklassen som den ligger.

Blev själv väldigt tagen av söpet och går nu i tankarna att byta "upp" mig från en Loop AEG till Strömslända Pro till nästa år.

Men sedan är det som många andra skriver, marknaden är otroligt stor - men ville ge dig mina intryck av Pro spöet iaf.

Annonsök sökes, sponsor går även det bra.