Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träslöjd, tips?

Featured Replies

Publicerat

Ja vad fasen. Det verkar finnas folk på edge som kan det här med träarbeten, så jag kan lika gärna fråga.

Jag vill konstruera små saker av trä. Med handverktyg. Av plana bitar med fina sinkade fogar.

Om jag t ex vill göra en ask/låda i litet format, ur ett stycke massivt trä (vill inte köpa skeva tunna skivor eller fanér), hur gör jag då för att plana bitarna efter att jag har sågat ut ungefärligt?

Bitarna blir för små för att hyvla. I alla fall med precision.

Med sandpapper är det svårt att få det helt plant tycker jag.

Vet någon en teknik för det här?

Tack,

Martin

Publicerat

Prova med att limma fast sandpapper på en platt planka/bit av plyfa och slipa? Brukar gå ganksa bra om sätter fast plankan i ett bord med en tving och sen bara jobba med träbiten på pappret i stället för tvärtom.

Publicerat
  • Författare

Prova med att limma fast sandpapper på en platt planka/bit av plyfa och slipa? Brukar gå ganksa bra om sätter fast plankan i ett bord med en tving och sen bara jobba med träbiten på pappret i stället för tvärtom.

Det låter som en bra lösning, ska jobba på den. Tack.

/Martin

Hur skulle det funka med en sicklings-/fanérhyvel förresten? Hittade just på google att det finns såna.

Redigerad med lagrace

Publicerat

Om du kan spänna fast trästycket tillräckligt så tycker jag att en sickel låter som ett bra verktyg. Jag använder helst sickel när jag jobbar i björk eftersom fibrerna är ganska sega och gärna följer med upp istället för att låta sig skäras av. Eftersom björken är ganska vågig stundom så kan det vara svårt att avgöra vilken riktning som är medfibers och vilken som är motfibers.

Sandpapper tycker jag är fegt. I snickarverkstan får det endast finnas hyvelspån eller sågspån. Inget damm. Då blir det så jobbigt att städa ;)

/Sam

"Inga andra fiskare i världen kan fara från senegal till spanien i en pirog"

Publicerat

Ta en bit hårt trä eller ännu hellre en bit metall.

Gör en ca 2 mm djup nedsänkning i biten med stämjärn. Det ska bli som en 2 mm djup "pool" i träbiten som vi nu kallar jigg.

Nu kan du lägga ditt ämne i "poolen" i jiggen.

Lägg ett sandpapper på en helt plan yta. Använd din tillverkade träbit som handtag för att slipa ner ditt ämne på sandpappret.

Exempel: Gör poolen 5 mm djup och slipa tills jiggen tar i pappret och vips har du ett 5 mm tjockt ämne.

Glasklart? Skulle inte tro det...