Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan.

Vad vet man från älvräddarnas sida kring älven Ljusnan ? Skandalälven i mittsverige helt utan vandringsvägar för lax och havsöring.

Lokalt har det pratats i press åtminstone 20 år vad jag kan minnas, om att nått måste göras.

Utredningar har gjorts, men allt går i långbänk och dör ut.

Här finns för övrigt inte enbart problemet för dom havsvandrande fiskarna att ta sig upp (då dessa redan stoppas i mynningen)

utan även för stationär fisk som öring och harr att kunna vandra mellan sjö och älv för lek.

Det senare då pga sönderbyggda älvsträckor genom anlagda spegeldammar och fall vilket även omöjligör vandring för dessa.

Som älven Ljusnan skötts vill man helst bara lägga sig ner och gråta.

Ett utmärkt exempel hur att gå tillväga när man helt vill utrota arten ädelfisk.

Som en parentes i det hela, vilket bara bygger på eländet, så finns lokala fiskodlare som uttalar sig över farorna

kring att åter få upp dom havsvandrande i den stora rädslan att dom då inte kan sälja sina kassodlade regnbågar lika lätt.

Har älvräddarna nått mer om läget tro ?

Norway är mitt alias och det är även dit jag åker och fiskar för hemma går det inte, där är allt förstört.

Posted

Hallå Norway!

Jodå, jag vet ganska mycket om Ljusnan, har varit med på ett par konferenser där och känner Tommy Vestersund. Föreläste tillsammans med Martin Falklind i december förra året på limnologdagarna i Bollnäs.

Det är en skandal med Fortum och läget i älven, men samtidigt också en succé, att kommunen bestämt sig. Det är också ett lysande exempel på hur kraftindustrin beter sig och deras egentliga agenda.

Fortum deltog i tio år i ett projekt, men hoppade till sist av, när de förstod att de skulle behöva spilla några procent vatten med argumentet: "Nä, vi är inte intresserade längre".

Ta tio år gånger 5 % spill i varje Fortumkraftverk så blir det säkert närmare en miljard, eller åtminstone x antal hundra miljoner som de sparat på att "ha dialog" med miljösidan...

Alltså är min ståndpunkt väldigt klar, baserat på även andra kraftbolags agendor (i möten med deras chefer högst upp i näringskedjan): Släpa dem till domstol så fort det någonsin går. Kräv mycket mer än du kan hoppas på (prutmån) och ge dem vad de tål (leta skandaler, torgför dem, minska deras intäkter med "badwill").

Har fått mycket info om Ljusnan, ska ta tag i det men först måste jag bli av med några andra mycket viktiga grejor...

Tack för tipset och släng gärna iväg dina kontaktuppgifter till mig, vi behöver bilda en ny Älvräddargrupp där, du är välkommen att delta.

Allt gott,

Christer