Hoppa till innehåll

http://offishandman.com


CasperSiven

Recommended Posts

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Vilket lim ska man använda mellan klingan och korken? Och mellan klingan och rullfästet?
    • Simms Headwaters Guide Hip Pack säljes.    En något äldre modell men som är välhållen och med felfria dragkedjor. Ganska stor väska som sväljer många askar och småprylar. Plats för dryckesflaska och skaljacka/extratröja undertill. Genomtänkt väska som sitter bra mot kroppen med god bärkomfort trots att den går att lasta rätt tungt.    Pris: 600 kr inkl. frakt.   
    • En bonusmorgon manifesterade sig. Svaga vindar från skapligt rätt håll och molnig/disigt. Lovande. Sover någon timme. Vaknar 23.15 - grannens avkomma har som vanligt fest. Och fattar som vanligt inte att om man öppnar fönstren så hörs såväl vrål som musik rätt tydligt även utanför huset. Jag har förklarat det för honom ett tiotal gånger - efter fjärde gången resignerade jag dock och insåg att han förmodligen är en smula retarderad. Vilka förutom lätt retarderade bor kvar hemma hos mamma & pappa ett år efter studenten? Misslyckas fatalt med att somna om, så vid tio i två går jag upp och driker kaffe. Prokrastinerar. Packar. Lätt. Det ska bli ganska varmt idag så det blir skjortor och - så klart sälväst... Jajamen. Iklädd sälskinnsväst och G-Series kastandes efter öring inne på grundvattnet i bleke. Det är sån där märklig dimma sista biten, på vägen ut från byn ner till lejet. Varje gång jag kommer ner i en sänka har jag den 2 meter över marken. PÅ platten ligger den på lagom bländningshöjd... Man ser inte ett skit och rådjuren vara legio i detta område. Krypkör. Ska precis svänga in på parkeringen när jag inser att jag har en kilometer kvar - och är på väg in på en stickväg... 10 grader på parkeringen. På med strelen, ut med hunden och spöna. Mot slutet av säsongen inträffar två saker - vadarna börjar läcka och packningen börjar packa sig själv. Eller åtminstone har packandet blivit en autonom process - man märker aldrig att det sker. Spetar över strannabacjen där triften nu börjar gå i blom, tillsammans med maskrosor. Spöt strängar sig själv. Nästan. Jag gräver fram en märla. Svart rygg. Peacock dubbing. Det är riktigt halvmörker. Tillräckligt ljust för att man ska se skapligt - tillräckligt mörkt för att en svart fluga skall vara... jävligt svart... flugan sitter på femte försöket - jag hiner inte ens bli irriterad. Försöker bli klok på revet. Bra ström, svag side off, en gök som börjar dra igång på andra sidan viken, ingen säl, hysteriska mängder ejder och svan. Aja. Efter någon minut har jag tänkt ut en rutt ut till första kastplatsen med minimal störning. Jag trippar ut och kastar försiktigt några kast inne på det riktigt grunda vattnet. I sjunde kastet - när jag nästan kommit ut till stenarna suger det till. Bra tyngd... men... nånting känns lite märkligt... Jag ser inte särskilt mycket runt fötterna och står i kanske 2dm vatten över aalgöverlupen sten och blåstång. Jepp - så här års har det börjat växa alger på blåstången... Man får ta det nätt inne på grundvattnet - faller man så kan man faktiskt slå sig på riktigt. Det är för lite vatten för att dämpa fallet. Och halt som satan. En bit ut glimmar det mässing - jajamen. Årets första id. En ganska fin id - fövisso. Men, de är faktiskt mest ivägen. Jag ser några ordentliga virvlar av och till - ännu mer id. Ytterspetsen på revet har under natten byggts om till en gigantiisk ejderbordell... Jag fattar att sälen inte är hemma.. Halvvägs genom stäckan jag tänkte fiska av i första vadet stramar det till och jag krokar. Bra tyngd och ordentliga knyckar. Men den vägrar hoppa, så jag har ingen uppfattning om den egentliga storleken. Det här kan vara en knubbis på 42-45 eller en blänkare på 65 som inte riktigt fattat vad som händer än. Med det här spöt är det lite vsårt att bedöma än så länge - det är ju inte riktigt som övriga spön i arsenalen. Får in fisken - nästan. Inser i halvörkret att jag har fem meter tafs och jag börjar handa in tafsen för att slippa pointladda spöt i det här skitljuset. En skaplig blänkare visar sig. Nu börjar den trilskas, lagom tills dess att jag har den inne i linan och har den på ungeäfr 1 meter 0.35 - det blir lite stojigt när fisken bestämmer sig för att leka tunnel och irländsk julafton. Jag konstaterar lakoniskt - den är fortfarande kvar, sannolikt sitter den ganska ordentligt... EFter ytterligare lite strul greppar jag den oc strängar den. Det här blir nog sista fisken för i år. Har lite tappat smaken för fisk, som det brukar bli mot slutet. Fortsätter fiska ett tag till, men det är rätt händelselöst. Strängar glassjuan jag fick mig igår med 12,5 meter 'true 7'och går i igen. Klingan funkar bra, men handtaget är horribelt. Jag kan inte för mitt liv hitta ett vettigt kastgrepp. Strippandet och balansen känns bra, men... nä... här få det nog bli ombyggnation. Gå upp och kokar te. Strängar Feraliten med en 6wt Wulff SIgnature. Går i. Efter en trevande inledning börjar dock kasten kännas ganska stabila och bra. Spöt jobbar bra och kasten hamnar ungeär där de ska och oftast med sträkt tafs. Det friskar i. Det går ändå överraskande lättmed femsexan i glas. Kul. Så småningom känner jag mig trött så in i helvete och inser att jag inte har en susning om vad klockan är. Förutsättningarna känns bra - men jag pallar inte mer idag. Jag vill hem och sova. Går upp. Packar ihop. Släntrar till bilen. Kör hem. Jag tror att bilen hittar hem av sig själv den här morgonen... Högerögat känns helt skjutet och vägrar fokusera... jaja... det ska vara så sista veckan... Öringkoma. -- Men - oaktat mitt gnäll. Jag är väldigt glad över att ha snubblat tillbaks till Mod-Slow samt glas. Det är lätt att arbeta med och jag blir inte alls lika trött. Som bonus är drillningarna roliga... Så även kastandet. Så, som säsongsprojekt har dt varit väldigt lyckat. Nu stängde vänsterögat ner... Nu ska jag sova, Fisken forkade 52 cm. Ingen jätte, men en kul fisk på det här spöt.
    • Hälften av spöna sålda, har sänkt priset på dom kvarvarande innan jag lägger ut dom mera offentligt 🙂 Stefan 
    • Ok Nu ger jag mig ur diskussionen, jag köper det du säger till fullo men du verkar inte ha någon förståelse alls för de argument och tankegångar från motsatt håll.  Då får det vara så. 
    • Haft som reservspö. Aldrig ihopsatt. 1500:- bilder vid intresse.
    • Köper gärna rio 8 an   mvh kent
    • Guideline klumpar enligt bild. Pris 275 sek/ klump +frakt
    • Rio Scandi Body flyt klumpar enligt bild. Alla är i nyskick och fungerat som reserv. Pris/klump 400 sek + frakt #8 såld
    • Tre flankfjädrar ger en Ullsock tillsammans... fyra flugor för 30:- ger 40 flugor för 300:- + en påse dubbing... = 330:- Jag ser fortfarande inte skillnaden förutom att jag väljer att beställa hem GP istf räv. Och så att det inte går att binda ullsock med räv. Binder du på ED trekrok så tillkommer ju kroken. Jag har vit och oliv isbjörn hemma i brevlådan (179:-/patch) nån dag efter jag beställt dem. De finns i lager. Lite påfågel och get samt tub och du har ytterligare 30-40 flugor för en femhunk. Jag ser fortfarande inte skillnaden, förutom att det absolut inte går att binda en vettig Sunray på räv... Samt då, såklart, att jag då val 'isbjörn' istället för 'räv'... Ska man binda GP.(flugan) så behövs _både_ isbjörn och GP. Och dubbelkrok. Då sticker det säkert iväg med några kronor till per fluga... Innebär 'exotiskt och exklusivt' helt sonika 'jag pallar inte sätta mig in i hur och var man kan få tag på vilka material, jag vill inte lära mig något om flugnindning och jag har svårt att använda en sökmotor...'? Argumentet att det skulle innebära något annat än en fullständig marginalkostnad i sammanhanget - ett vettigt spö, en rulle, tre klumpar, running line och lite tafsar landar sannolikt norr om 10 papp - känns inte riktigt trovärdig. Som jag sa tidigare - har man råd med bensin, fiskekort och övrig utrustning så känns det lite märkligt att gnöla över om en skinnbit kostar 50:-, 100:- eller 150:- Jag menar - hur många flugor gör man av med på en säsong? Under april gick det kanske sex-åtta flugor för mig. Säg att det sitter material för en tia i en fluga. Det är sextio till åttio kronor. Det är mindre än bensinpengarna för ett fiskepass... -- Litet förtydligande: Jag har exemplifierat med Ullsock, GP och Sunray för att det är intressanta flugor, med intressant historia och som är avsedda att fiskas på lite speciella vis - att köra rifflade sideways-sunrays till exempel. Liten Ullsock som sommarfluga. Stor Sunray med gul undervinge på maj(juni-lax. Och sen då GP - som ju fiskas på sitt eget speciella vis. Det är klart att man _skulle_ kunna välja en diminutiv ullsock i maj och en fulldressad Jock Scott 6/0 på lågvatten eller grilse-steg - men jag tror att ganska få hade gjort det valet... och det är väl möjligen en indikation på att det finns en poäng med lite olika flugmönster i lite olika bindteknik/material att tillgå... Och - dessa tre superenkla bas-flugor i lite olika färgkombinationer och storlekar täcker de flesta laxfiskesituationer (och havsöring i älv)... I material som enkelt går att få tag på och som inte kostar skjortan i jämförelse med en fluglina...  Mininitiala invändning var dock mot påståendet att en hårvinge är en hårvinge oberoende av materialval - då detta helt enkelt inte stämmer. Vilken typ av hår man anvvänder påverkar i allra högsta grad flugans profil när den befinner sig i vatten - fisken bryr sig naturligtvis inte om vilken typ av hår som ingår i en fluga - däremot påverkar såklart en hårvinges profil fiskens benägenhet att hugga i vissa situationer...  Så. Förenkla så mycket som möjligt - men reducera inte till absurditet. Jag hävdar med bestämdhet att det finns en poäng med oilka flugmönster...
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...