Hoppa till innehåll

Flugfiske i Bodrum Turkiet


wallström

Recommended Posts

Åker till Bodrum i oktober och funderar på att ta med flugspöt. Någon som varit i området och har lite tips?

Kommer ha tillgång till att hyra bil och åka korta sträckor om det behövs. Har hört att det ska finnas öring i bergen och multe i havet. Är intresserad av allt som hugger.

Även tips på flugor att knyta innan man åker skulle vara intressant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var på Kos förra veckan, bara 4 kilometer från Bodrum.

Snorklar runt en hel del och metar med Guldskalle och tafsspole. Fantastiskt trevligt!

Tyvärr har den grekiska fiskeflottan sprängt bort alla rev under nästan hela 1900-talet. Fisken är med andra ord borta.

Självklart finns det mängder med småfisk och där saknade jag mina flymfer. Hade funkat perfekt!

De enda firrarna som var större än 10-15 centimeter var några flundror och muränor. Sparsamt med bläckfisk men de är kul att meta med en harörenymf!

Även yrkesfiskarna, som kom när vi käkade frukost, körde hårt med all småfisk på 10-15 centimeter. Under hela veckan såg jag inte en enda firre som de hade med sig som var av någon storlek.

Med andra ord - jag saknade inte flugspöt för en sekund.

Snorkel och cyklop är oslagbart med en nymf på frilina i handen är oslagbart!

Eventuellt fiske i inlandet har jag ingen aning om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade i Gümbet, byn bredvid i somras. Tidigt på morgonen med vanliga havsöringsflugor. Fick fisk på "Polar Magnus" st.8. Inte en aning vad det var för fisk men en kul variant rusade som en idiot typ 10-20 m sedan var det bara att veva in den och den gjorde nada motstånd.

Inga foton på fiskarna?

Ska ju enligt legenden finnas multe i hamnarna. fiskade du på stranden?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inga kort, de såg ut som mört :) multe var det inte. Inte om det är samma som i Sverige. Fiskade längst ut på en pir. Vet att det fanns stor fisk i hamnen i Yalikavak men hörde att de byggt om hela hamnen till lyxbåtar så åtkomst där är jag osäker på. Däremot kan du åka till småbyarna, där tror jag att du lyckas bättre. Har varit runt där ett par år och fisk finns det gott om men det var först i år jag hade med mig flugspöt. Tror inte heller att bottnarna är söndersprängda som på Kos.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.


















×
×
  • Skapa ny...