Jump to content

Flugbindning material - råd önskas (newbie)

Stregnil

Recommended Posts

Hej,

Tänkte skaffa mig ett enkelt städ för att i första hand binda på vasskydd på gäddflugor (har aldrig bundit tidigare).
Sonen på 10år tyckte detta lät spännande och legat på mig de senaste månaderna att vi ska börja binda.

Så, vid ett svagt ögonblick lovade jag att inhandla prylar. Jag har tittat på Bauers färdiga kit för gäddflugor som verkar vettigt. Men sen när jag började titta på lösa delar så verkar jag komma billigare undan, kan jag ha missat något, är det kanske så att man får dubbelt upp av vissa delar i satsen?

- Materialet och kem hamnar på runt 800:- (då har jag inte letat lägsta pris)
- Städet blir ett Regent Vise med platta för 420:- (det som ingår i kittet har inte platta)
- Verktyg tänkte jag mig detta för ca 350:- http://www.lakelandflytying.com/80055/products/dr-slick-fly-tyer-tool-kit.aspx
- Sen en tubnål för ca 130:-

Mitt hopplock blir något billigare, då har jag ändå ett något dyrare städ och kanske något bättre verktyg(?)
Är jag ute och cyklar...kommentarer, synpunkter?

http://www.flydressing.se/produkter/flugbindning/flugbindningssatser/bauers-pikefly-startup-kit.aspx

Edited by Sten L

Själv började jag i liten skala och kompletterade efter hand.  Grejerna ( utom sax) håller sannolikt mycket länge så det kan vara värt att investera i bra prylar men färre direkt . Har aldrig köpt set då man ofta får grejer som  man kanske inte alltid behöver. Viktigast ett bra städ, helst ett som man kan vända flugan i. Satsa på en bra sax, ska kunna klippa av enstaka strån, själv köpte jag en labb sax. Inte ens Apotekens saxar duger. Dubbing nål kan man göra själv. Jag använder själv hackeltång för att linda hacklet samt "whip-finisher" för att slå knutarna. Men det går att binda med bara fingrarna och slå knutar. Det går fortare!  Man kan ju även limma huvudet med superlim så håller det utan knutar.  Spolhållare ett måste kanske för flera olika bredder på spolen. En bra pincett att plocka material och krokar med ett måste!  Material finns hur mycket som helst, även här kan man bygga upp lagret efter hand beroende på vad man ska binda.Speciellt när det gäller hackle  ska man satsa på kvalitet, det lönar sig, även om dom i dag är väldigt dyra.  HAr bl.a fixat polygarn och dubbing från matt levereantörer som kantar  heltäckningsmattor ("langeteringsgarn"). Till sist rekommenderar jag en kurs eller en bra instruktions DVD.

• Like 1

• 2 weeks later...