Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utrustning

1. Started by Runarsson,

Informativa artiklar, material & utrustning: Skandinaviska Rackelhanen -Materialkunskap (sve/eng.) Ny Flueæsken -Materialbehandling (dan.) Ny Fluefiskesiden -Material och verktyg (nor.) Ny Fluepapiret -Under 'Flugbindning' finns en massiv(!) samling information om material och utrustning (dan.) Icke-skandinaviska FlyFisher's Paradise -Introduktion till material (eng.) Ny FlyFisherman, materials -Materialkunskap (eng.) Ny StevenOjai -Bland mycket annat, en stor sektion om material. (eng.) FAOL -Organisera ditt material (eng.) Ny Global FlyFisher -Vårda ditt material (eng.) Ny FlyFisher's Paradise -Introduktion till verktyg/utrustning (eng.) Ny BassP…

2. Started by Jonas,

Jag skulle behöva en riktigt bra belysning för flugbindning. Tänker en permanent lösning så inga krav på att den är smidig att flytta. Har ni några idéer?

3. Started by Markusnilsson,

Hej! Skulle vilja införskaffa mig ett nytt bindstäd som man även kan rotera. Jag vill inte tumma på greppstyrka och gärna att samma käft går att använda till flera krokstorlekar. Inga gäddflugor utan ska klara mest öring/regnbåge-storlekar. Ska kunna ta storlek 20 åtminstone. Bindstäd med mekanism som Regal faller bort för mig dock då jag tycker käftarna ser klumpiga ut. Vill ha en bordsplatta som är stabil. Söker robusta system med metall snarare än för mycket plast. Jag tittar på flera prisklasser, men absolut max 3000 kr. Har spanat in följande modeller. Av dessa tycker jag Bindstäd TRV-2025 och Griffin Montana Mongoose Vise sticker ut. Det förstnämnda på gr…

4. Started by simms,

Jag ville bara er hjälp om ni vet vilken fabrik märke eller ingen ska ha denna städ? För mig denna städ är som en dyrare städ. Men den tillverka från Indien hmm. Denna städ har fint kvalitet.

5. Started by Karl T,

Såg på en rep från FFE i Europa som var lite rolig utan att veta om det … … kittade till tänderna med Gore tex, flygplansaluminium, svarva mig hit och seala mig dit … … så kom han till Fish Eye. “I guess this is what it comes down to in the end.” Hört talas om sledgehammer to crack a nut people? Vad ser fiskfan egentligen? Värt att ha i åtanke. 🤠

• 0 replies
    • 200 views
  6. Started by Coach,

Köpte en sådan här i lokala sybehörsbutiken. Betyg 5 av 5 Perfekt till laxflugbindandet https://www.skapamer.se/sharpist-pro-kvalitetssax-10-cm-non-stick-sharp-for-life?utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_campaign=feed&utm_content=44216&aref=ref-adwords_agid-9206621137_cid-171860497_mt-_ntw-d_crid-45695205577_kw-_pl-www.tradera.com_prm1-_prm2-_ai-_ap-none_dv-c_dvm-_fid-_aud-82526414257&gclid=EAIaIQobChMIhPvb6qWT2QIVE00YCh2w2A_MEAEYASACEgJuefD_BwE

7. Started by Beskman,

Hej, Må hända att det finns en tråd med samma innehåll sedan tidigare, men i så fall har jag misslyckats med att hitta den. Några av er kanske har sett min tråd om byggandet av en flugbindarhörna och i den funderar jag lite över hur jag ska gå tillväga. Desto mer jag funderar, desto fler second thoughts får jag och för närvarande känner jag ett behov av att se lite hur det ser ut där ni binder era flugor. Jag uppskattar om bilderna är tagna under bindandet, så jag ser hur ni placerar era verktyg, material, städ och liknande. Jag är mycket tacksam för era bilder. Skriv också gärna det bästa och det sämsta med er arbetsplats. I och med er hjälp hoppas jag kunna få lite ny…

• Haha
      • Like
    • 256 replies
    • 120.3k views
  8. Started by Fisk,

Jag har idag en UV-lampa av billigaste sort. Den fungerar dåligt. Så den ska bytas ut mot något ordentligt. Vilken lampa ska jag satsa på? Snabb och kladdfri härdning är det jag är ute efter.

• Like
    • 6 replies
    • 2k views
  9. Started by Fajsan,

Har idagsläget gamla, en stonfo och en tiemco hackeltång som jag turas om att använda. Mitt problem är att dessa är sk plastskydd/värmeplast över dem men ändå tappar jag hacklet. Har testa vara mer försiktig men tycker/upplever att hacklet ”glider”ur tången. Har testat rengöra med alkohol och fått lite bättre resultat. Binder alltifrån HÖ flugor till små torrisar i storlek 18-22. Har sneglat på en CF, SMHaen? men vill gärna lägga ut frågan innan jag beställer en..

10. Started by Freak,

Har varit lite sugen på en dubbingtwister med kullager men har tyckt att priset har varit för högt. Så jag hittade en på Flyfishing Masters för 179:- Jag öppnade paketet med spänning för att testa hur den fungerar.... Å det var katastrof, den snurrade knappt. Satte fast den i skruvdragaren för att testa om det gick att nöta till den så den snurrade bättre å det vart lite bättre, dock inte tillräckligt bra. Testade att pilla bort brickan som skyddar kulorna på lagret. Torkade bort så mycket fett som gick, och dränkte lagret med 5-56 för att få bort det sega fettet, och det lyckades. Nu så fungerar den som den ska.. Det kan ju vara så att jag har fått ett må…

11. Started by Bäckis77,

Hej, nån som vet om det finns nått värde i det här städer. Vet att det finns det i hans rullar, men ingen koll på städen direkt.

• 5 replies
    • 1.4k views
  12. tänkte binda intruders, har därför köpt steelhead shanks. nån som vet hur man bäst får till öglan för att fästa kroken ? har förstått att man kan använda typ berkley Fireline till själva öglan

13. Started by PatrikJ,

Halloj, Är på jakt efter en enkel stacker för hjorthåret. Min har tyvärr försvunnit. Något tips på en billig som fungerar bra? Vanliga hjorthårsflugor i storlek 12-16 tack på förhand

14. Started by Lodjur,

Åhoj! Har köpt ett gammalt städ av en vän som behöver lite kärlek. Ytlig rost lite här och var och allmänt smutsigt. Hade tänkt fräscha upp det till sin forna glans! Vad bör jag använda för att ta bort den ytliga rosten och oxidering (mässing + okänd ståltyp)? Och hur bör jag polera dem? Vad är bäst för att tvätta bort ingrodd smuts i små utrymmen? Aceton? Tar gärna emot alla möjliga tips! 😊

• 3 replies
    • 1.2k views
  15. Laxflugor själv och en del till havsöring. Tänkte kolla om lite råd på verktyg,ställ osv om det finns något shysst startkit att köpa eller vad man faktiskt behöver. Kommer göra tub flugor samt spey flugor framför allt. Vore tacksam för lite info framåt till vad som behövs. Samt ett bra ställ verkar vara väl investerade pengar. Sett flera kit med massor av tillbehör jag knappt behöver. Så vore kul att få reda på basics vilka verktyg behövs samt ett bra ställ att börja med. Så får jag kika på vilka flugor jag tänkt binda och vad som behövs till just dessa.

16. Finns det något bra genomskinligt lim som är relativt mjukt och flexibelt efter härdning? Superlimmet och UV limmet jag använder nu blir ganska stelt och behöver ett lim som bara håller saker på plats men som kan ge med sig lite så att fisken inte känner betet som stenhårt.

17. Jag har sett att vissa har små hackelmätare som passar hackel efter krokstorlek. Dom böjer fjädern runt en liten pinne på en platta och på plattan är det ritat som böjda bågar som följer fjäderns ytterkant märkta med olika siffror som representerar lämpliga krokstorlekar eller bara vilket mått det är. Finns det någon ritning hur man bygger en sådan själv? EDIT Det fanns visst redan en tråd!

18. Vad heter detta verktyg och hur använder jag den? Antar att den har med dubbing att göra och att man kan snurra tråden med den men är inte säker. Hur använder ni detta verktyg?

19. Såg just dessa och köpte ett par direkt för ca 175kr inklusive frakt på ebay. Dom verkar ju vara helt perfekta för flugbindning och annat småpill. Jag återkommer med recension när jag har fått dom! Någon av er som har liknande? Vad tycker ni om dom? Ca 4 minuter in i videon filmar han genom linsen och visar hur bra dom förstorar

20. Started by Ferex,

Som sagt, ska investera i ny Bobbin/trådhållare. Vilka använder ni och vilka är era favoriter? prisnivå spelar ingen roll och den skall för det mesta användas till torrflugor och nympher. Klassiska Tiemco har jag använd senaste åren så skall jag forsätta med samma eller har ni ett bättre alternativ?

21. Finns ju massa trådar med rekommendationer på utrustning och har läst igenom en del men tänkte ändå att jag kör en ny tråd för att beskriva lite vad jag är ute efter och få aktuella tips ? Har efter ungefär 8 års flugfiskande bestämt mig för att prova på flugbindandet. Jag vill inte lägga hur mycket pengar som helst, men vill samtidigt inte köpa skräp så att jag tröttnar av den anledningen. Fiskar mer och mer bara torrt så det blir mest sådana flugor och inga komplicerade mönster till att börja med (fiskar oftast med väldigt enkla flugor har jag märkt, typ F-fly, klinkehammer osv.) Sist jag var inne på detta så var Danica Innovation Cam Vise ett populärt förslag på …

22. Started by Carpe Diem,

Hej allesammans, Binder idag flugor på ett Regent-städ (Regalkopia), och är nu inne på att köpa även ett Stonfo Flytec. Stonfo har dock två modeller av Flytec, med olika låsning av käftarna. Den ena varianten låses med vred och den andra med hävarm: Flytec Base Vise (artikelnummer 478): https://stonfo.com/en/p/flytec-base-vise/ Flytec Lever Vise (artikelnummer 516): https://stonfo.com/en/p/flytec-lever-vise/ Har varit i kontakt med Stonfo, och enligt dem har städen samma "låskraft" i käftarna och är byggda med samma kvalitet/material. Enligt Stonfo är fördelen med Flytec Lever Vise att man kan byta fluga snabbare utan att behöva göra några j…

• 5 replies
    • 3.1k views
  23. Started by Line-speed,

Tänkte börja samla på mig bindstäd för variations skull. Någon som har tips på bra o häftiga städ? För tillfället har jag Anvil Atlas o Stonfo transformer o futurefly tubstäd.. Något mer ovanligt o bra tack.. ?

24. Started by BoobieNewbie,

Hej! Någon som vet vad som ska vara här?

25. Started by DouglasJ,

Går i tankarna att införskaffa städ och någon form av startpaket för flugbindning. Jag kommer primärt att binda torrflugor. Vad ska man satsa på? Är det smart eller inte att sikta på ett startpaket för nybörjare? Kom gärna med tips och idéer om vad som är ett vettigt startpaket. Är i dagsläget mer eller mindre totalt okunnig gällande detta. /Douglas

• 6 replies
    • 3.4k views

Recently Browsing 0

• No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.