Hoppa till innehåll

Egna kartor till GPS


Guest Mats

Recommended Posts

Halloj...

Är det någon som har erfarenhet av att göra egna kartor till GPS ?

OCAD och Map Maker har jag hittat på webben, med dessa kan man rita egna konturkartor/topo men jag har fortfarande problem med att få in kordinaterna Lon/Lat så att kartan blir klar för att laddas upp..

Någon ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Tjenare!

Jag har nyligen införskaffat mig en Garmin GPSMAP 60CS och har testat att använda den till friluftskartan och det fungerar göra bra.

Nu skulle jag vilja redigera de filer som följer med friluftskartan så att man kan läggat till djup information som jag lodat fram på små sjöar som finns runt om kring där jag bor.

Någon som vet något om detta?

Jag hittade ett program på nätet som heter GPSMapEdit (http://www.geopainting.com/en/) och det såg schysst ut. Gick bra att öppna filerna med den men det verkar inte gå att lägga till djup med den.  :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Spö och rulle köpt av mr T-bum här ovan! Smidig leverans och skicket var super 👌🏻
    • Dolly-/Dalai-Lama har jag grunnat lite över. https://www.alaskaflyfishinggoods.com/how-to/fly-tying-alaska-patterns/how-to-tie-the-dolly-llama/ Gillar inte stora coneheads - föredrar en dundersjunktafs... men det hade varit kul att kunna få ihop en sån här riktig 'kött-streamer' till Exocetten... som komplement till Sunrays i ytan. Gillar egentligen inte heller zonkerstrips - nån som har några tankar om vettigt syntetalternativ?
    • Lamson Guru 3.0, några repor men i fullt fungerande skick.  Bytes mot mindre rulle, till exempel danielsson nymph wide, eller en äldre modell av lamson litespeed.  Öppen för andra förslag också..
    • Det är Speedster 3, snäppet större än 2an.💪🤣
    • Vision Vibe 85 Flyt 12g/185gr funnen i garderob. Efter att ha ransakat minnet så erinrade jag mig att jag spolade på den, kastade i 20 minuter på vattnet, hatade den och spolade av den för att skaffa en guideline Presentation dagen efter inne på Landbyns... Så den är knappt använd Tänker mig en femhunk + frakt (alltså 550:- med skicka hem)
    • Tömde 'bröstficksburkarna' och hämtade en sunray från garderoben - mina tre är märla, omö och sunray för köttätande fisk (men maskflugan, haröra och dyret ingår faktiskt också för insektsätare).   Kommer ihåg att jag gillade att binda 'Glödhäck' med en lagrad undervinge av olika nyanser fiery, orange och röd isbjörn och sedan svart lång isbjörn ovanpå. Hade ett par makalösa isbjörnsbitar på 90-talet. håren var nånstans 150-200 mm - satan vilka hårvingar man kunde bygga med dem... Lustig grej - i garderoben hittade jag även en Vibe 85 - jag har einte n susning om hur den hamnat där... jag kan inte minnas att jag någonsin ägt en... 'Asjarna' är en liten bläckpatronsburk och en ask som en gång innehöll sex kalligrafinibbar (0,5 mm med överliggare). Sjukt smidiga att ha i bröstfickan... Minst antal askar såväl som rent fysiiskt )askar och minst antal flugor på sig under fiske vinner...
    • Kan bara 3st Flugor i mitt liv...Puppan! SunRay(Olika varianter)...å Zonker klippt ur ett skinn.. 3st!!!!! ...det räcker
    • Köpes för Max 3000 spänn 
    • Det var ett väldans liv kring norsk och kanadensisk 'säljakt' på åttiotalet - det såg inte så snyggt ut med råbarkade busar som rännde omkring på packisen och klubbade kutar (alltså sälungar). Så i den vevan började man ganska dramatiskt reglera handeln med sälar (och en massa andra arter) - och det blev inte särskilt korrekt att gå i sälskinn... Inuiter och andra ursprungsbefolkningar har dock fortfarande möjlighet att jaga såväl säl som val. Då Grönland är en del av Danmark kan man därför hitta sälskinnsplagg i Köpenhamn (eller ja, kunde i alla fall) då det inte exporteras utan bara skickas inom landet. En genuin tuiliq (kajakannorak) är nära nog alltid gjord i sälskinn - de görs i obehandlad säl och förvaras därför frusna för att inte ruttna för snabbt... Min är dock gjord i neopren. Hur det är med isbjörn vet jag inte riktigt - det finns fortfarande att köpa, men jag vet inte var den kommer ifrån. Och den är inte som den var på säg nittiotalet. Apa är väl hur förbjudet som helst - sättet man kan komma runt det är att få fatt på en gammal 'aprock' vilket är därifrån de eBay-bitar man kan få fatt i kommer. 1930 nångång var peak-konstiga-djur-i-kläder... Då var man en rock star om man gick i apa... https://www.blackcatvintage.com/store/p105/1930s_monkey_fur_swing_jacket_with_passementerie_collar%2C_size_S.html https://fidmmuseum.org/2011/06/monkey-fur-coat-c-1938.html -- Som passus - jag tycker att Hareline Ice Dub är mycket enklare att använda än riktig säldubb, och att det ger ett nästan lika bra resultat. Lystern i naturfärgat sålhår är dock väldigt speciell, precis som isbjörn. Det är halvgenomskinligt på något vis. SLF har dock ett par riktigt, riktigt bra syntetersättningar i rätt färger och (nästan) rätt lyster.    Isbjörn och apa är dock så jävla speciella att jag har svårt att se dem ersättas av syntet. Get är väl det man ersatt apa med.
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...