Jump to content

Recommended Posts

Posted

Trout 63 från Ingvar of Sweden

I våras fick jag en flugrulle, Trout 63, från Ingvar Nilsson i Karlskoga. Jag skulle testa den under en säsong.

Redan när jag höll den i handen första gången kände jag, och såg också, att det var ett äkta hantverk, en kombination av svensk design och kvalitet när den är som bäst.

Dessutom är den parad med en flugfisketradition som börjar med H. L. Leonard i USA i slutet av 1800-talet genom den S-formade veven, de svarta gavlarna och de utanpåliggande stagen,

en verklig klassiker - en raised pillar - en prydnad för varje spö vare sig det är tillverkat av split-cane, glasfiber eller kolfiber.

Rullen har fått arbeta hårt under mina 60 testdagar då jag fiskat gädda och abborre i sjöar, havsöring och stora idar vid kusten, harr, öring och regnbåge i strömmande vatten.

Jag är säker på att den också skulle kunna användas vid laxfiske.

Den har hela tiden fungerat felfritt. Jag har inte ens behövt dra åt en enda skruv. Den är mycket stabil och har inget glapp i sidled och går lika jämnt och fint i dag som när jag använde den första gången.

Trout 63 är en flugrulle som jag verkligen kan rekommendera!

Det finns ingen ställbar broms, den är förinställd och lagom hårt motstånd för att rullen inte skall övervarva. Den har en knarr när man drar ut lina.

Rullen rymmer 100 m backing och en lina i klass 6.

Rullfodralet är en svart, smidig läderpåse.

Vikten är 164g.

Rullen går endast att köpa direkt av Ingvar av Sweden. Hemsida är under utveckling.

Pris: 4 900:-

Mvh Magnus Uhr

Testansvarig