Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Teknikproblem eller stor skillnad på linorna?

Featured Replies

Publicerat

Jag stod ute på gräsmattan idag och testade två olika linor. Imago Horizon #5 och Rio Gold #5.

Spöt är ett förhållandevis snabbt spö i klass 5. Rätt så toppigt men följsamt och väldigt lätt.

Först kastade jag med Imago-linan och tyckte jag fick rätt bra stuns i rollkasten och även vanligt överhandskast.

Tog med i beräkningen att rollkasten inte kunde bli så bra på gräs men förvånades ändå över hur bra det gick.

I överhandskasten blev det väldigt fina linbågar och jag höll mig till kontrollerade kast på ca 20m för både rollkast och överhandskast. (sen tar tomten slut och cyklister och annat ligger illa till)

Sen bytte jag till Rio Gold och tappade totalt allt vad längd och kontroll heter. I rollkasten fanns inte samma laddning av spöt (kan det bero på att linan är halare mot gräset än Imagon?) och i överhandskasten så saknades också kraft och spöt verkade inte jobba alls. Linan kändes "tunn" eller för lätt på något vis.

Jag har jämfört linprofilen på linorna och taperingen ser ju någorlunda lika ut i mina ögon. Skillnaden är väl att Imagon har en lite längre klump, 15,8m istället för 14,3m.

Vikten på Rio får jag fram på nätet men hittar ingen info om Imagons vikt på klump och första 30 foten så jag kan inte jämföra.

Det kan naturligtvis vara så att det är en ganska stor viktskillnad på linorna, och kan det då förklara beteendet eller är det min teknik som förändras eller inte passar Rio-linan alls när jag först "ställt in mig" på Imagon?

Eller kan det vara de 1,5 metrarna extra klump som gör att jag helt tappar kraften med Rio-linan?

Spontant känns det som att jag gör något fel när jag kastar med Rio-linan för den är ju erkänt bra och 20m ska inte vara jobbigt att få ut.

Med Imagon kan jag kasta avslappnat och få fina linbågar och när jag går över med samma teknik (så nära jag kan bedömma) så blir linbågarna enorma och linan hakar i sig själv på framkasten i stort sett i varje kastsekvens och jag får ta i mer för att nåt ska hända.

Det känns också som att dubbeldrag är svårare på Rio-linan då det inte verkar finnas någon linhastighet i jämförelse med Imagon.

Är det någon som har nåt tips på vad jag gör fel?

Eller som vet vikterna på Imago-linan om det kan hjälpa till att delförklara fenomenet/felet?

• Svar 53
  • Visningar 8,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Väg 15 meter av bägge linorna och kolla. (såg att du ville veta vikten) Ta dem till en affär eller köp en billig våg på jula. Kostar typ 150:- för en ok våg. Sätter en slant på att Imagolinan troligtvis är lite tyngre än Rion.

Är bägge nya?

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Testade min nya Barrio idag.

Plötsligt var det svårt att få fina loopar+ att jag fick problem med sidotrackingen, jämnfört med SA-aircel.

iofs, var det blåsigt idag.

www.netflies.se

nominerad till årets edgare 2012

Publicerat

Testade min nya Barrio idag.

Plötsligt var det svårt att få fina loopar+ att jag fick problem med sidotrackingen, jämnfört med SA-aircel.

iofs, var det blåsigt idag.

Gt140s?

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

Väg 15 meter av bägge linorna och kolla. (såg att du ville veta vikten) Ta dem till en affär eller köp en billig våg på jula. Kostar typ 150:- för en ok våg. Sätter en slant på att Imagolinan troligtvis är lite tyngre än Rion.

Är bägge nya?

Ingen av linorna är nya, däremot är spöt nytt.

Imagolinan har jag haft som träningslina på gräs i drygt ett år och när jag tänker efter har jag alltid presterat bra med den även med andra spön. Riolinan köpte jag på rekommendation utan att ha provkastat först och gillar den som fasen när det kommer till friktion (eller avsaknad av) och hur den är att hantera.

Mjuk och fin men när jag tänker efter så har jag aldrig kommit överens med den riktigt lika bra i skarpt läge trots att jag givit den mest tid i vattnet av mina #5-linor.

Det som är lite knepigt är att jag testade att kasta med en Guideline Presentation #3 på samma spö och upplevde inte den som lika problematisk...men den dagen blåste det rätt duktigt så det kanske man får ta med en nypa salt.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag vägt linorna och på de första 15 metrarna skiljer det 1g. Fast då har ju Imago-linan en klump på 15,8m medan Rio-linan har en klump på 14,3m.

Väger jag de första 20 metrarna så skiljer det 1,5g mellan linorna.

Kan det här förklara varför jag får väldigt stora linbågar och kraftlösa kast med den lättare linan?

Publicerat

Nu har jag vägt linorna och på de första 15 metrarna skiljer det 1g. Fast då har ju Imago-linan en klump på 15,8m medan Rio-linan har en klump på 14,3m.

Väger jag de första 20 metrarna så skiljer det 1,5g mellan linorna.

Kan det här förklara varför jag får väldigt stora linbågar och kraftlösa kast med den lättare linan?

1g på 9,14 meter (aftm) ger nästan 1 klass tyngre lina på klass 5.

Så troligtvis är det därför det känns lättare med Imagon.

Redigerad med sasse

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Det är kul med kastteori (speciellt när man inte hinner till vattnet <_< )

Kan det vara så här... (enbart överhandskasten)

En lättare lina laddar inte spöet lika mycket om du förövrigt "kastar likadant"

Mindre laddning gör att spötoppsbanan bular uppåt.

Om toppen är högre upp i mitten av stroken befinner den sig alltså lägre ner vid båda stoppen.

Från mitten av stroken sänder du alltså iväg linan lite neråt i både fram och bakkast vilket kanske kunde tänkas öppna upp dina loopar med sladrig kontroll och större luftmotstånd som följd.

Ha! Nu väntar jag bara på att de som vet mer spöar mig! :D

Skulle detta vara sant skulle du få rio linan att bete sig bra genom att accelera ännu fortare eller tänka att du siktar lite upp mot trädtopparna i fram och bakkast... Båda borde ge en rakare spötoppsbana.

Redigerad med Fredrik-flugarn

Publicerat
  • Författare

Kan man dra några slutsatser vad gäller min kastteknik av det?

Finns det nåt jag kan träna extra på och därmed kunna använda den lättare linan bättre?

I mitt huvud låter det som att jag vid långa kast (allt över 16m då i det här fallet) funkar bättre med en lite tyngre lina. Fast logiskt så borde väl en klass 5 med lång lina ute vara tyngre än spöt är klassat för vilket skulle medföra att jag kastar bra även med lång klass 5 lina?

Krångligt det här...

Publicerat
  • Författare

Det är kul med kastteori (speciellt när man inte hinner till vattnet <_< )

Kan det vara så här...

En lättare lina laddar inte spöet lika mycket om du förövrigt "kastar likadant"

Mindre laddning gör att spötoppsbanan bular uppåt.

Om toppen är högre upp i mitten av stroken befinner den sig alltså lägre ner vid båda stoppen.

Från mitten av stroken sänder du alltså iväg linan lite neråt i både fram och bakkast vilket kanske kunde tänkas öppna upp dina loopar med sladrig kontroll och större luftmotstånd som följd.

Ha! Nu väntar jag bara på att de som vet mer spöar mig! :D

Det var en intressant teori och det stämmer att känslan jag fick var att spöt inte laddades alls.

Fast jag upplevde spöts agerande tvärtom. Att jag fick ta i mer med den lätta linan för det hände aldrig nåt liksom. Så jag väntade och väntade på att den skulle sträcka i bakkastet och sen ta i framåt för att få med den. Då dippar toppen väldigt mycket mer pga den extra kraften och den hakar i sig själv i främre vändningen.

Med den tyngre linan så kunde jag ta i mindre och ändå få tajtare linbågar plus att den inte hakade i sig själv.

Det jag funderar lite över är hur långt uppåt i vikt man kan gå samtidigt som det hela tiden känns som att linan är enklare att kasta med?

Är det en allmän "regel" och varför klassar man i så fall inte alla linor ett steg högre? Eller två steg högre?

Var går i så fall gränsen för när linan blir för tung och resultatet blir negativt?

Publicerat

Den kraft som spöet bidrar med när det fjädrar ut till rakt tillstånd borde vara mindre än vad du tillför med handen.

Tänk dig ett så mjukt spö att du hinner genomföra en hel aggressiv stroke och stoppa innan pinnen sakta rätar ut sig. Då borde spötoppsbanan doppa rejält under kastplanet med feta tailingloops som följd. Då skulle du få jobba på att accelerar långsammare och på nåt vis förlänga stroken för att hinna överföra tillräckligt mycket energi till linan utan att spötoppen doppar så mycket att det ger tailing loops.

Tror jag... Var är EFFAklumparna? ;)

-Själv kastar jag tyvärr som en blind chimpans utan rytmsinne :D

Redigerad med Fredrik-flugarn

Publicerat
  • Författare

Den kraft som spöet bidrar med när det fjädrar ut till rakt tillstånd borde vara mindre än vad du tillför med handen.

Tänk dig ett så mjukt spö att du hinner genomföra en hel aggressiv stroke och stoppa innan pinnen sakta rätar ut sig. Då borde spötoppsbanan doppa rejält under kastplanet med feta tailingloops som följd. Då skulle du få jobba på att accelerar långsammare och på nåt vis förlänga stroken för att hinna överföra tillräckligt mycket energi till linan utan att spötoppen doppar så mycket att det ger tailing loops.

Tror jag... Var är EFFAklumparna? ;)

-Själv kastar jag tyvärr som en blind chimpans utan rytmsinne :D

Menar du att tekniken vid en lättare lina innebär att man använder en längre stroke och accelererar långsamt? Vilket borde vara samma teknik som man ska använda med ett spö som har djup aktion?

Kan man prata om en "regel" som säger att ju mjukare spön och/eller ju lättare lina desto längre stroke och långsammare acceleration av spö och lina?

Ju toppigare spö och/eller tyngre lina, desto kortare stroke och snabbare acceleration.

Vilket skulle innebära att felet jag gjorde var att jag behöll den korta stroken och förhållandevis snabba accelerationen när jag bytte lina till den lättare.

Så om jag går ut idag och testar så ska jag ha det i åtanke och se om det blir lite skillnad.

Även i rollkastet borde jag då försöka få en långsammare acceleration fördelad på ett längre stroke...

Om nu den här "regeln" stämmer? :wacko:

Publicerat

Menar du att tekniken vid en lättare lina innebär att man använder en längre stroke och accelererar långsamt? Vilket borde vara samma teknik som man ska använda med ett spö som har djup aktion?

Fast helt tvärtom! :)

Publicerat
  • Författare

Fast helt tvärtom! :)

Hmm... nu är jag lost...

Publicerat

Tung lina, klen pinne. Lugnt och lång stroke.

lätt snöre och rappt spö klarar raskare tag.

Hoppas de där riktiga kastkillarna hittar hit snart! :unsure:

-Men då påstår de förstås att en lång stroke alltid är guld värld när man snackar längdkastning... :D

Publicerat

Men de som kastar 40m lär ju ta i utav helvete? Och tittar man på film så böjer sig deras spön något djävulskt trots att de använder spön som knappt kan böja sig! Sry Fredrik, köper inte dina teorier fullt ut :D Men jag är sämst på att kasta. Konstigt att ingen guru gett sig in än!

Raidlevel: Att man inte överklassar beror ju på att du ganska snart får så mycket vikt utanför spötoppen att spöt inte pallar att hantera vikten. Försök kasta 30m med en lina som är 2 klasser över spöt och med kort klump. Tror du får problem.

Publicerat

Det är väl det som är det svåra i att kasta långt ju... Det är väl snarare en väloptimerad acceleration som gör att de kan böja sina spön så in i h. utan att få nån konstig dip i spötoppsbanan. Men visst har de väl lite mera vikt ute än aftm klassen skulle antyda när de bär toklängder av nån megalongbelly i luften.

Publicerat

Men de som kastar 40m lär ju ta i utav helvete? Och tittar man på film så böjer sig deras spön något djävulskt trots att de använder spön som knappt kan böja sig! Sry Fredrik, köper inte dina teorier fullt ut :D Men jag är sämst på att kasta. Konstigt att ingen guru gett sig in än!

Raidlevel: Att man inte överklassar beror ju på att du ganska snart får så mycket vikt utanför spötoppen att spöt inte pallar att hantera vikten. Försök kasta 30m med en lina som är 2 klasser över spöt och med kort klump. Tror du får problem.

För att nå 40 meter behöver man ta i ganska mycket och ha extreme lång laddsträcka (stroke eller vad det kallas)

Här är några klipp när jag kastar långt i slowmotion:

Jag har en lite speciell stil i sista klippet. Det beror på att det var en vajer som vi fick lov att kasta under :D

Men man ser hur lång kaststräcka jag har.

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Det är väl det som är det svåra i att kasta långt ju... Det är väl snarare en väloptimerad acceleration som gör att de kan böja sina spön så in i h. utan att få nån konstig dip i spötoppsbanan. Men visst har de väl lite mera vikt ute än aftm klassen skulle antyda när de bär toklängder av nån megalongbelly i luften.

Precis, helt rätt. Man måste accelerera längst hela sträckan. Tar man i för tidigt kollapsar kastet.

Klart det är grymt överklassat. Jag kastar med Loomis snabbaste och styvaste 9´"6 som säljs nu och det är för vekt. Vet inte hur mycket SA ED #5:an väger men jag håller ca 24-27meter i luften när jag kastar. Tror inte det är 9,5g iaf som #5 ska vara :D

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

Jag la märke till att vid acceleration från bakkastet så håller du spöt horisontellt ända fram till främre stoppet då spöt roteras vilket kanske är en helt annan teknik än den gamla hederliga kasttekniken vid överhandskast där man pratar om 11-1 stoppen eller 10-2.

Den tekniken medför ju att man slipper problemet med dippande spötopp om man tar i mycket.

Publicerat

Jag la märke till att vid acceleration från bakkastet så håller du spöt horisontellt ända fram till främre stoppet då spöt roteras vilket kanske är en helt annan teknik än den gamla hederliga kasttekniken vid överhandskast där man pratar om 11-1 stoppen eller 10-2.

Den tekniken medför ju att man slipper problemet med dippande spötopp om man tar i mycket.

Kollar du så stannar jag till lite i bakkastet och gör ett stopp innan jag följer med ännu längre bak.

Redigerad med sasse

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

Har varit ut och provkastat lite till nu. Enbart med Rio-linan. Den här gången försökte jag fokusera på långsam acceleration och lång stroke vilket gick bättre. Nu kastade jag längre än vad jag igår kastade med Imagon.

Skillnaden nu var att jag kände hur linan lyckades ladda spöt, men det var väldigt noga med timingen. Speciellt vid dubbeldragen. En miss och allt rasade. Kan det vara så att Rio-linan är oförlåtande?

Ska prova med Imagon också så jag kan se om förbättringen handlar om att jag lyckas ändra teknik med lina eller om jag blivit bättre rakt över.

Publicerat

Kul att höra! :)

Antagligen blev looparna lite mindre också va? Du kan ju behålla 11-1/10-2 stilen i bakhuvudet ändå. Det är en ekonomisk och kroppsvänlig stil, det är ju inte alltid man måste ha ut hel linan vid riktigt fiske... ;) Men visst sjutton är det kul när det bär långt också :lol:

Publicerat

Har varit ut och provkastat lite till nu. Enbart med Rio-linan. Den här gången försökte jag fokusera på långsam acceleration och lång stroke vilket gick bättre. Nu kastade jag längre än vad jag igår kastade med Imagon.

Skillnaden nu var att jag kände hur linan lyckades ladda spöt, men det var väldigt noga med timingen. Speciellt vid dubbeldragen. En miss och allt rasade. Kan det vara så att Rio-linan är oförlåtande?

Ska prova med Imagon också så jag kan se om förbättringen handlar om att jag lyckas ändra teknik med lina eller om jag blivit bättre rakt över.

Troligtvis hade du mer lina i luften. Då är timingen ännu viktigare.

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Kul att höra! :)

Antagligen blev looparna lite mindre också va? Du kan ju behålla 11-1/10-2 stilen i bakhuvudet ändå. Det är en ekonomisk och kroppsvänlig stil, det är ju inte alltid man måste ha ut hel linan vid riktigt fiske... ;) Men visst sjutton är det kul när det bär långt också :lol:

Visst är det kul att kasta långt, men fisk får man på korta kast ^_^

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos