Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket spö används flitigast på tävling?

Featured Replies

Publicerat

Hello kastnördar.

Har aldrig varit på någon tävling, än. Men är lite nyfiken på vilket spö som används av de flesta. Inom casting verkar det vara hemma byggen. Men nu när flugkastning börjar komma på tapeten så... Är det TCX eller något annat som används? Som jag har förstått det så har det varit några tävlingar nu, så något spö borde ha kommit fram som det "bästa".

Tack på förhand

Publicerat

Tror det har varit mycket Sage men jag tror det är på väg att vända. Zpey, MSX, G.Loomis, Hardy mm kommer mer och mer.

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Det är lite vad smaken säger. Men visst är det dom STYVARE som är mest använda så som TCX, TCR. Själv använder jag ett Sage SP+, nuvarende svenska rekordet är taget med ett Zpey Compitition (ialla fall ett Zpey)Sen används också MRX Zapire (hoppas det stavas så)Ronny använder ett Hardy, Tellis använder Loop.

Detta är då menat innom Trout Distance.

Inom dom andra grenarna är det likadant. Man anväder det man trivs bäst med helt enkelt.

Det enda som är spikat i grenarna är Linorna och Tafsarna. Diameter m.m. Linor så är det SA ED Comp, Rio Gold och Barrio som är dom enda som får användas i Trout Distance. Inom dom andra grenarna så är det vikten samt diametern på runninglinen som bestämmer.

Hoppas du fick lite mera info. Men det finns mycket att läsa om det här på Edge.

/Tobbe

http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

Publicerat

Det är lite vad smaken säger. Men visst är det dom STYVARE som är mest använda så som TCX, TCR. Själv använder jag ett Sage SP+, nuvarende svenska rekordet är taget med ett Zpey Compitition (ialla fall ett Zpey)Sen används också MRX Zapire (hoppas det stavas så)Ronny använder ett Hardy, Tellis använder Loop.

Inom dom andra grenarna är det likadant. Man anväder det man trivs bäst med helt enkelt.

Det enda som är spikat i grenarna är Linorna och Tafsarna. Diameter m.m. Linor så är det SA ED Comp, Rio Gold och Barrio som är dom enda som får användas i Trout Distance. Inom dom andra grenarna så är det vikten samt diametern på runninglinen som bestämmer.

Hoppas du fick lite mera info. Men det finns mycket att läsa om det här på Edge.

/Tobbe

Har inte känt på alla men det känns som mina NRX är mjukast av dem iaf :)

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

JAG tror det handlar mest om vilka märken man är knuten till i olika sponsoravtal. Mindre om vilka spön som är bäst på distans. Att duktiga kastare föredrar styva spön torde bero på att de kan använda ganska mycket kraft utan att sabba trackingen. Jag har använt en rad märken, Bloke, Sage, TFO och nu Loop av ovanstående anledning.

loop.png
Publicerat

Sorry Sasse.

jag glömde bort dig :blush:

;)

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

JAG tror det handlar mest om vilka märken man är knuten till i olika sponsoravtal. Mindre om vilka spön som är bäst på distans. Att duktiga kastare föredrar styva spön torde bero på att de kan använda ganska mycket kraft utan att sabba trackingen. Jag har använt en rad märken, Bloke, Sage, TFO och nu Loop av ovanstående anledning.

Skulle precis skriva det ;)

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Har inte känt på alla men det känns som mina NRX är mjukast av dem iaf :)

CCS dom, så kan vi sammenligna :)

Och du kjör med NRX 6'er til trout ik?

Mvh

Lasse

FFI MCI/THMCI

Gräskastar :-P

Publicerat

Hej Staffan,

Är det inte snarare så att de styva spöna har en fördel delvis eftersom de tolererar en sämre trackning än mjuka spön? Jag tränar en del med styva spön och med väldigt mjuka sådana. Min erfarenhet är att de styvare spöna på ett helt annat sätt går att kasta långt med förhållandevis dålig tracking. Jag tränar en hel del med en gammal scott G-serie och skall du kasta långt med det spöet måste trackingen vara väldigt rak. Det tolererar inte dålig tracking alls på samma vis som ett styvt spö. Det bara viker sig och vobblar till som f--n. Men så länge trackingen är rak kan du faktiskt använda ganska mycket kraft.

Mvh Thomas

"Den moderna människan är en kossa som står och idisslar i bekvämlighetens ladugård." F. Nietzsche

Publicerat

CCS dom, så kan vi sammenligna :)

Och du kjör med NRX 6'er til trout ik?

Mvh

Lasse

Ska göra det någon dag.

Japp, kommer ha den i Ryd till Trout D :)

Fast jag tar med MAX GLX´n ifall...

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

/Tobbe

Hmm trodde inte det var så spridda skurar. Men jag hade missat att folk är sponsrade :blush:

Well det blir som du skriver att man får köra med det man trivs bäst med. Får åka och prova de där styva grejerna någon dag. Mitt känns lite mjukt men det är kanske det som jag gillar.

Oopps går att tolka förra stycket lite som man vill märker jag.

Tack för alla svar.

Publicerat

Kom på kaffe snart då Christian! :D, så ska du få testa både en utrustning för "Class 5 competitions" (snabbt spö + ED 5 lina) , samt ett av de tävlingsspöna Gunnar designade för Svenska Casting Förbundet, DE e RIKTIGT styvt de! :ph34r: Kul att du gjort slag i saken att öva upp kastet! :)

Publicerat

Hej Staffan,

Är det inte snarare så att de styva spöna har en fördel delvis eftersom de tolererar en sämre trackning än mjuka spön? Jag tränar en del med styva spön och med väldigt mjuka sådana. Min erfarenhet är att de styvare spöna på ett helt annat sätt går att kasta långt med förhållandevis dålig tracking. Jag tränar en hel del med en gammal scott G-serie och skall du kasta långt med det spöet måste trackingen vara väldigt rak. Det tolererar inte dålig tracking alls på samma vis som ett styvt spö. Det bara viker sig och vobblar till som f--n. Men så länge trackingen är rak kan du faktiskt använda ganska mycket kraft.

Mvh Thomas

Hej Thomas, man ska akta sig för att generalisera eftersom resultatet, dvs hur långt man kommer, är ett resultat inte bara av val av utrustning. Det handlar framförallt om teknik och hur man på bästa sätt hittar ett spö som passar sin kaststil och erfarenhet. Det har gjorts seriösa tester där man lett i bevis att inget spö ger de där extra metrarna för vilken kastare som helst (sök på 8 rods, 8 casters). Några saker kan man ändå nämna.

Ett mjukt spö ger inte en lika omedelbar återkoppling i spötoppen vid bristande tracking.

Med 'omedelbar' menar jag att de märks snabbare med ett styvt spö, inte att de uteblir med ett mjukare spö.

Ska du kasta långt vill du applicera så mycket arbete som möjligt på linan i en bestämd riktning.

Eftersom den kraft du applicerar multiplicerat med sträckan du applicerar kraften på motsvarar arbetet kan man tänka sig följande.

1) mjukt spö; försiktigare kraftisättning under längre sträcka (lägre acceleration under längre sträcka)

2) styvt spö; hårdare kraftisättning under kortare sträcka (snabbare acceleration under kortare sträcka)

De båda teknikerna kan mycket väl ge samma resultat om de kompenseras rätt om du förstår vad jag menar?

Vad jag menade i min post ovan var att är du duktig kan du minimera slack och kasta rakt, då kan du också ta i mera och ladda ett ganska styvt spö och därigenom sakta öka sträckan.

Utmaningen med ett mjukt spö blir att försiktigt öka kraften utan att taila, det går men då måste accelerationen vara jämn och fin även om den blir större.

Jag vet inte men jag kan gissa att anledningen till att du upplever det mjukare spöet svårare att kasta med är att det är mycket svårare att ha bra tracking under längre sträcka. Ett knep är att dra linan med spöet genom kaströrelsen, inte skjuta på den. Det kan vara ett dåligt spö också. Omvänt gäller också att det blir det enklare med bra tracking om kaströrelsen är kort.

Vh

Staffan

loop.png
Publicerat

Hej Thomas, man ska akta sig för att generalisera eftersom resultatet, dvs hur långt man kommer, är ett resultat inte bara av val av utrustning. Det handlar framförallt om hur man på bästa sätt hittar ett spö som passar sin kaststil och erfarenhet. Det har gjorts seriösa tester där man lett i bevis att inget spö ger de där extra metrarna för vilken kastare som helst (sök på 8 rods, 8 casters). Några saker kan man ändå nämna.

Ett mjukt spö ger inte en lika omedelbar återkoppling i spötoppen vid bristande tracking.

Med 'omedelbar' menar jag att de märks snabbare med ett styvt spö, inte att de uteblir med ett mjukare spö.

Ska du kasta långt vill du applicera så mycket arbete som möjligt på linan i en bestämd riktning.

Eftersom den kraft du applicerar multiplicerat med sträckan du applicerar kraften på motsvarar arbetet kan man tänka sig följande.

1) mjukt spö; försiktigare kraftisättning under längre sträcka (lägre acceleration under längre sträcka)

2) styvt spö; hårdare kraftisättning under kortare sträcka (snabbare acceleration under kortare sträcka)

De båda teknikerna kan mycket väl ge samma resultat om de kompenseras rätt om du förstår vad jag menar?

Vad jag menade i min post ovan var att är du duktig kan du minimera slack och kasta rakt, då kan du också ladda ett ganska styvt spö och därigenom sakta öka sträckan.

Utmaningen med ett mjukt spö blir att försiktigt öka kraften utan att taila, det går men då måste accelerationen vara jämn och fin även om den blir större.

Jag vet inte men jag kan gissa att anledningen till att du upplever det styvare spöet lättare att kasta med är att det är mycket svårare att ha bra tracking under längre sträcka. Ett knep är att dra linan med spöet genom kaströrelsen, inte skjuta på den.

Vh

Staffan

Fick en underbar lektion av Thomas Bergren i detta för några veckor sedan. Han kastade 35meter med Ett streamdance #5 och med #5 under dåliga förutsättningar. Jag fick anstränga mig till max för att slå det med NRX #6:n. Imponerande att se.

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Sasse, Thomas är duktig. Vi har diskuterat detta mycket. Jag har korrekturläst posten och ändrat några småsaker. Svårt med överblicken då man postar från telefonen.

Hare gôtt

Staffan

loop.png
Publicerat
  • Författare

Kom på kaffe snart då Christian! :D, så ska du få testa både en utrustning för "Class 5 competitions" (snabbt spö + ED 5 lina) , samt ett av de tävlingsspöna Gunnar designade för Svenska Casting Förbundet, DE e RIKTIGT styvt de! :ph34r: Kul att du gjort slag i saken att öva upp kastet! :)

Det närmar sig ett besök. Skall bara få ordning på lillkillens vaken och sovtider. Måste bunkra lite innan det stundande vårfisket. Så snart dyker jag upp.

Publicerat

Välkommen! ^_^

Publicerat

I Norge har jeg sett veldig mange forskjellige stenger brukt i løpet av de omtrent 7 årene vi har hatt organiserte 5'ercupkonkurranser. For et par år siden var nok Streamstix T5 og Sage TCR 9' #5 de mest brukte stengene. I årets 5'ercup har det fremdeles vært en del som har brukt T5, mens det også har vært en del som har brukt Orvis Hydros og Helios samt den hvite Zpey Competition line #5.

Publicerat

Lyfter lite.

Är det vanligt med #6-spön på tävlingarna?

Beror förstås på spöet, men är "regeln" att ni har ett kralligare spö än för vanligt fiske?

/Martin

Publicerat

Lyfter lite.

Är det vanligt med #6-spön på tävlingarna?

Beror förstås på spöet, men är "regeln" att ni har ett kralligare spö än för vanligt fiske?

/Martin

Jag måste köra med #6 spön för att klara kasta max längd med de godkända linorna.

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare
Lyfter lite. Är det vanligt med #6-spön på tävlingarna? Beror förstås på spöet, men är "regeln" att ni har ett kralligare spö än för vanligt fiske? /Martin

Så här tänker jag iaf när det gäller kraftigare spön och "långkastning"

Aftm säger att de första 30ft (9-10m) anger klassen. Då har du en viss vikt utanför spötoppen. Skall man bära mer lina än den mängden t.ex. 15m då ökar också vikten utan för spötoppen. Det kan bli så att du antagligen har vikt utanför spö toppen som motsvarar aftm #7. Då är det skönare att ha ett högre klassat spö att kasta med.

Utifrån det resonemanget kan jag jobba med olika linor beroende på hur vattnet ser ut. T.ex. korta kast så kanske det skall vara en #6 lina till ett #5 spö. Eftersom jag inte har så mycket lina ute. Det slutar ändå med att jag kör med #5 lina till #5 spö iofs men jag vet hur jag kan använda systemt om jag vill.

För att kasta långt så gillade jag nog bäst att använda mig av sameo ventus #7 till en #5 lina det jobbade skönt ihop tyckte jag. Att folk kastar långt med #5 spön brukar vara att de är överklassade så att de kan hantera den extra vikten som blir.

Så tänker jag iaf.

Publicerat

Så här tänker jag iaf när det gäller kraftigare spön och "långkastning"

Aftm säger att de första 30ft (9-10m) anger klassen. Då har du en viss vikt utanför spötoppen. Skall man bära mer lina än den mängden t.ex. 15m då ökar också vikten utan för spötoppen. Det kan bli så att du antagligen har vikt utanför spö toppen som motsvarar aftm #7. Då är det skönare att ha ett högre klassat spö att kasta med.

Utifrån det resonemanget kan jag jobba med olika linor beroende på hur vattnet ser ut. T.ex. korta kast så kanske det skall vara en #6 lina till ett #5 spö. Eftersom jag inte har så mycket lina ute. Det slutar ändå med att jag kör med #5 lina till #5 spö iofs men jag vet hur jag kan använda systemt om jag vill.

För att kasta långt så gillade jag nog bäst att använda mig av sameo ventus #7 till en #5 lina det jobbade skönt ihop tyckte jag. Att folk kastar långt med #5 spön brukar vara att de är överklassade så att de kan hantera den extra vikten som blir.

Så tänker jag iaf.

Väldigt vältänkt :)

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Tack för svaren. Det är förstås logiskt allt det ni skriver, och jag har tänkt så själv (om gram utanför spötoppen).

Jag undrade om den teorin alltid får praktiskt genomslag på tävling liksom. Eller om det finns undantag som tycker att de kastar bättre med sin femma än om de hade en sexa.

Men jag tycker att jag har fått svar, tack igen.

/Martin