Publicerat October 30, 201114 yr comment_1485108 Hej alla glada, Jag var ute igår och idag och flugfiskade, men det verkar som jag lagt till mig en ovana ... Själv kan jag inte hitta vad detta skulle kunna vara, men ca vartannat till tredje kast så får jag en ordentlig tailingloop den är så grov att jag får klippa bort allt och börja binda om! Inte så kul speciellt eftersom resultatet är två tappade fina bågar pga knutar på tafsen. Det jag ser är att min linbåge är ordentligt otight, den wobblar nästan framåt. När jag sedan skjuter linan så kommer linbågen ikapp och snor sig runt sin egen axel. Väldigt irriterande kan det vara att jag har för långt spöböj eller vad tror ni ? Ska se om jag kan få till lite tid imorgon att filma detta så ni kanske ser det bättre Gäddan är min kryptonit! Rapport
Publicerat October 30, 201114 yr comment_1485111 Hej alla glada, Jag var ute igår och idag och flugfiskade, men det verkar som jag lagt till mig en ovana ... Själv kan jag inte hitta vad detta skulle kunna vara, men ca vartannat till tredje kast så får jag en ordentlig tailingloop den är så grov att jag får klippa bort allt och börja binda om! Inte så kul speciellt eftersom resultatet är två tappade fina bågar pga knutar på tafsen. Det jag ser är att min linbåge är ordentligt otight, den wobblar nästan framåt. När jag sedan skjuter linan så kommer linbågen ikapp och snor sig runt sin egen axel. Väldigt irriterande kan det vara att jag har för långt spöböj eller vad tror ni ? Ska se om jag kan få till lite tid imorgon att filma detta så ni kanske ser det bättre Hej Skånerost, Något svårt att med endast ord veta vad du gör för fel, Det finns en hel del scenarier hur tailing loop uppstår. Oftast när man är ny så är ojämn kraftinsättning en del. Ryck med spötoppen eller kraftiga dubbeldragsutförande. För liten kastvinkel i förhållande till linmängden. Creep där man upptäcker att man nästan gjort av med sin kaströrelse som tenderar till stress och man rycker igång det sista i kastet. Allt utmynnar i en konkav bana av spötoppen. Hade varit bra med lite film. //Christer www.flycastingsyd.se_____ Flycastinginstructor. Flugfiskarnatrelleborg Rapport
Publicerat October 30, 201114 yr comment_1485119 Jag håller med Christer Film skulle vara bra. Vh Staffan Rapport
Publicerat October 30, 201114 yr comment_1485176 Det låter som om du tar i alldeles för hårt, kanske är det sista kastet innan du släpper ut linan? Mitt tips är att testa att ta i så LITE som möjligt och se om det hjälper. Håll också koll på att du verkligen sträcker ut bakkastet (tillräcklig paus). Skippa dubbeldraget så att du får in känslan igen (om du gör det). Bara mina tips som novis kastare som också strulat med tailing loops. // http://flugan.carlorn.se // Rapport
Publicerat October 30, 201114 yr Författare comment_1485183 Det låter som om du tar i alldeles för hårt, kanske är det sista kastet innan du släpper ut linan? Mitt tips är att testa att ta i så LITE som möjligt och se om det hjälper. Håll också koll på att du verkligen sträcker ut bakkastet (tillräcklig paus). Skippa dubbeldraget så att du får in känslan igen (om du gör det). Bara mina tips som novis kastare som också strulat med tailing loops. Stämmer som du säger, jag kör dubbeldraget kan säkert vara detta som strular till det något. Jag ska se om det finns ljus nog imorgon att filma det så ni får bedöma vad det kan vara ... bra går det inte iaf Gäddan är min kryptonit! Rapport