Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Undervattensfilmning, kan det vara nåt?

Featured Replies

Publicerat

Jag är definitivt novis på dessa saker men icke desto mindre nyfiken på möjligheten att filma med en kamera placerad på fiskeplatsen ungefär som de gör i filmerna Havsöringens hemligheter. Antar att de i filmerna har ganska så påkostad utrustning men skulle gärna höra om någon har erfarenheter av försök att göra detsamma med enklare grejer. Är det något man kan våga ge sig på som glad amatör eller krävs både mycket kunskap och dyr utrustning för att få hyfsat resultat?

Stället jag hade velat filma är en fin grundplatå i havsöringsviken med ca 1 meters djup som omges av ca 3 meters djup. Tanken vore väl att ställa kameran mitt på platån och filma ut mot kanterna för att se vad som simmar förbi.

Alla erfarenheter/tankar tas tacksamt emot!

/Mikael

Publicerat

hej, jag har en gopro hdhero 1 som jag monterat på en 20kg tyngd som jag då firar ner i älven. använder den på sommaren när jag filmar lax, funkar svinbra. grejen är den att du har ju inget live så du kan ju inte ställa kameran som du vill att den ska stå utan får se efteråt när du sätter dig vid datorn hur det blev. det kan vara lite bökigt när det gäller en starkt strömmande älv. 

det är synd att wifin på gopro 3an inte klarar mer än 10cm vatten innan den tappar täckning för det hade ju varit det ultimata.

lånar din tråd litegranna, min tanke är att kunna få ett livesänt från botten av älven så man kan sitta och kika medans man väntar på laxen. kanske tillochmed få det live på nätet om det skulle gå. krävs det dyra grejer för att lyckas lösa det på ett ställe utan ström och bredbandsanslutning?

Publicerat

Jag har en Motorola Defy + , mobiltelefon, som jag har filmat återutsättningar mm under vattnet. Har funkat riktigt bra, har även filmat Husmaskar och annat undervattensliv. Men även där är nackdelen att man inte ser vart man siktar, så det blir inte alltid som man tänkt sig.

Nu använder jag inte längre den telefonen annat än vid just fiske, då jag inte var så nöjd med den i övrigt.  =)

//Dennis

Lev som du lär, eller lär som du lever.