Hoppa till innehåll

Linor att kasta långt med


Recommended Posts

Tack Tom! :)

Vi har ingen regel om det ännu. Men vi ska göra en. Det blir en del i den processen som vi håller på med just nu. Vi tar mycket stort intryck från Norge som hållit på längre än oss och annordnat ett VM. Om det blir tillåtet att märka eller inte får vår regelkommitté bestämma.

Personligen tycker jag inte att märkning tillför något bra eller viktigt till sporten alls (och regler ska ge klara och tydliga fördelar/förbättringar för sporten enligt min personliga uppfattning) men det är inte jag ensam som bestämmer reglerna, det är en demokratisk process.

Mvh

Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 139
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tack Tom! :)

Vi har ingen regel om det ännu. Men vi ska göra en. Det blir en del i den processen som vi håller på med just nu. Vi tar mycket stort intryck från Norge som hållit på längre än oss och annordnat ett VM. Om det blir tillåtet att märka eller inte får vår regelkommitté bestämma.

Personligen tycker jag inte att märkning tillför något bra eller viktigt till sporten alls (och regler ska ge klara och tydliga fördelar/förbättringar för sporten enligt min personliga uppfattning) men det är inte jag ensam som bestämmer reglerna, det är en demokratisk process.

Mvh

Stefan

Om det inte tillför något bra så gör det ju inget ;)

Jag skulle iaf gärna se att man fick det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Sasse!

Med att inte tillföra något bra menar jag inte eventuella fördelar i kastlängder. ;)

Jag menar till exempel att märkning av linor inte gör sporten flugkastning mer fiskerelaterad till exempel.

Eller att en regel som tillåter märkning i en gren (distans) troligen skulle kräva ett förbud i precisionsgrenarna. Då har man två regler och dessutom två olika regler i två grenar som använder samma lina.

Eller att fler regler inte är en fördel eftersom färre regler gör det enklare för alla.

Eller att en tävling med sponsrade linor måste be om fler linor av levernatörerna.

Eller att tuschen kan fucka upp mina lånelinor. :D

Och så vidare...

Sen får man göra en likadan lista på fördelar som märkning av linor tillför till sporten (inte till den enskilda utövaren :) )och sen får man ta ett beslut om saken.

Men det här blir som sagt en fråga för regelkommitteén. Och de kommer att bestå av ruttade gubbar/gummor och de kommer jobba för att allt blir så bra som möjligt för alla utövare. Vi får se vad som kommer ut ur det. Det är i alla fall väldigt bra att det här kommer upp nu och inte tar någon arrangör på sängen på den första tävlingsdagen. :)

Mvh

Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Sasse!

Med att inte tillföra något bra menar jag inte eventuella fördelar i kastlängder. ;)

Jag menar till exempel att märkning av linor inte gör sporten flugkastning mer fiskerelaterad till exempel.

Eller att en regel som tillåter märkning i en gren (distans) troligen skulle kräva ett förbud i precisionsgrenarna. Då har man två regler och dessutom två olika regler i två grenar som använder samma lina.

Eller att fler regler inte är en fördel eftersom färre regler gör det enklare för alla.

Eller att en tävling med sponsrade linor måste be om fler linor av levernatörerna.

Eller att tuschen kan fucka upp mina lånelinor. :D

Och så vidare...

Sen får man göra en likadan lista på fördelar som märkning av linor tillför till sporten (inte till den enskilda utövaren :) )och sen får man ta ett beslut om saken.

Men det här blir som sagt en fråga för regelkommitteén. Och de kommer att bestå av ruttade gubbar/gummor och de kommer jobba för att allt blir så bra som möjligt för alla utövare. Vi får se vad som kommer ut ur det. Det är i alla fall väldigt bra att det här kommer upp nu och inte tar någon arrangör på sängen på den första tävlingsdagen. :)

Mvh

Stefan

Tror nog att det är det tyngsta motargumentet :lol:

Jag tror nog att ni kommer fram till ett bra resultat.

Spelar inte så stor roll, man får ta och memorera hemtagningarna annars bara :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hello!

Provade min nya Rio Gold Tournament # 5 lina riktigt första gången på Kastträffen i Helsingborg. Själva linan i sig presterade väl ungefär som jag räknat med, bra drag i den när man träffade rätt och släppte iväg sjutlinan. Minst lika bra eller bättre än Barrio GT140 och SA MED linan i samma klass.

Var inga större problem att hantera överhäng med den linan, om man nu kände för det.

Men när man studsat ett par lugna fina kast mot rullen med hela linan ute och trodde man funnit fram till den riktigt fina stroken, som med denna linans angivna längd enligt tillverkarens notering på kartongen 120 fot (36,6 meter) kändes som en barnlek att lägga ut. Började man ana ugglor i mossen. Kan meddela att vid kontrollmätning så visade det sig att linan inte var mer än 28,3 meter lång (kort). Hur dålig koll har de på sin tillverkning av linor egentligen.

Men som Joakim skrev i ett inlägg ovan så var det ett positivt möte med en långkastande lina som gick att få bra längd och fart på.

Mvh Roger

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj Oj, 28 meter i stället för 36,5 meter, det diffar över 8 meter alltså... då skulle jag skicka tillbaks den. Trist med den överraskningen men kul att linan var till belåtenhet. En fråga, vid tävling, kan varje deltagare fritt välja mellan SA, Rio eller Barrio? Alltså kan man i en och samma tävling tävla med olika linor beroende på vad man gillar?!?

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj Oj, 28 meter i stället för 36,5 meter, det diffar över 8 meter alltså... då skulle jag skicka tilbaks den. Trist med den överraskningen men kul att linan var till belåtenhet. En fråga, vid tävling, kan varje deltagare fritt välja mellan SA, Rio eller Barrio? Alltså kan man i en och samma tävling tävla med olika linor beroende på vad man gillar?!?

Vh

Staffan

Jag skall undersöka möjligheten att skicka tillbaka den. Men de kommer i alla fall få ett mail, för att kunna förklara sig.

Det där med olika linor vid tävlingar är en sak som diskuteras nu inom castingförbundet. Men jag tror inget är bestämt ännu. Finns nog några andra som vet mer här på forumet.

Mvh Roger

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Staffan!

Alltså kan man i en och samma tävling tävla med olika linor beroende på vad man gillar?!?

Jo, Rio T, Barrio GT140 eller SA ED 5 comp 120ft. Så blir det på alla officiella tävlingar i år.

Hej Roger!

Oj! :lol: De Rio T jag har här är dödsprick 36,6. Jag tror Lasses också är det. Det är bara att reklamera.

Mvh

Stefan

Redigerad med Stefan Siikavaara
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jeg prøvde en veldig spennende prototype fra Zpey etter vårt siste 5'ercupstevne på lørdag. Knut Ekelund fra Zpey hadde med en prototype på en #5 line med en klumplengde på rundt 23 meter. Knut fortalte at linen vil veie inn korrekt for en #5 line og totalvekten for klumpen (om jeg husker rett), vil være noe lavere enn for SA ED #5.

Da jeg kastet den mot SA ED, så virket det som om jeg i gjennomsnitt kastet et par meter lengre med Zpeylinen. Det som fascinerte mest var at det var så konsekvent god strekk på de lengste kastene. Knut fortalte at de skal gjøre noen små endringer til på linen, men jeg håper det ikke blir store forandringene, for denne prototypen var rett og slett helt rå! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jeg prøvde en veldig spennende prototype fra Zpey etter vårt siste 5'ercupstevne på lørdag. Knut Ekelund fra Zpey hadde med en prototype på en #5 line med en klumplengde på rundt 23 meter. Knut fortalte at linen vil veie inn korrekt for en #5 line og totalvekten for klumpen (om jeg husker rett), vil være noe lavere enn for SA ED #5.

Da jeg kastet den mot SA ED, så virket det som om jeg i gjennomsnitt kastet et par meter lengre med Zpeylinen. Det som fascinerte mest var at det var så konsekvent god strekk på de lengste kastene. Knut fortalte at de skal gjøre noen små endringer til på linen, men jeg håper det ikke blir store forandringene, for denne prototypen var rett og slett helt rå! :wub:

Låter intressant. Vet du om Zpey kommer att vara på sportfiskemässan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Sasse,

Ingen bra inställning, klart att du siktar på första plats. B)

Eller hur?

Tänkte var ödmjuk för en gång ^_^

Klart jag vill vinna. Men målet är final, hur långt kastningen sedan räcker till får vi se :)

Men jag vet inte om jag törs vinna över Jarle, han är ju stor som ett hus :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...