Hoppa till innehåll

Bibio


Ollta

Recommended Posts

Jag var uppe i stugan förra veckan och i "min" sjö så så ignorerade fisken bibiorna helt, fick fisk på nattsländeimitatoner som jag slängde ut bland drivorna.

Ok. Det svåra för oss har varit att det funnits så j-lä mycket mat och att fisken trots det vakar väldigt sporadiskt. 3-4 vak i kvarten, typ. Man kan ju tänka sig att de är lite mätta...

/Jonas Olsson

www.flyinfocus.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det verkar som att ca 30% av fisken i Vuoggatjålmejaure käkar bibio, en del fiskar rinner det bibio ur munnen när man landar dom. Och i en del fiskars magar hittar man enbart vattenlevande insekter. Smaken är som baken.

Dom fiskar som har fattat tycke för bibio lär i allafall ha lagt på sig en del vikt i år det samma gäller lämmel ätarna som lär göra ett skutt i tillväxt kurvan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som har lyckats väl med bibiofisket som pågår för fullt just nu?

Själv är jag i Västerbottenfjällen och fisken är tokiga i den lilla svarta.

Läs mer på www.flyinfocus.se

/Jonas

Hei, Jonas.

Når öringen tar Bibio aktivt på overflaten, så fungerer den her flugan perfekt. Den flyter, men ligger tungt i vannoverflata som en lettfanget krasjlandet Bibio. Om du har riktig size av pomonae eller marci, så tar den (den tar som oftest om man ikke har helt rett size også :)

Brun's Bibio: http://www.thetroutbum.com/no/fluefiske/fluebinding/22-bibio.html

Man kan sikkert binde den på ulike sett, med ulike materialer også, men den her funker i hvert fall klokkerent.

15bibio_AB.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hei, Jonas.

Når öringen tar Bibio aktivt på overflaten, så fungerer den her flugan perfekt. Den flyter, men ligger tungt i vannoverflata som en lettfanget krasjlandet Bibio. Om du har riktig size av pomonae eller marci, så tar den (den tar som oftest om man ikke har helt rett size også :)

Brun's Bibio: http://www.thetroutb...g/22-bibio.html

Man kan sikkert binde den på ulike sett, med ulike materialer også, men den her funker i hvert fall klokkerent.

15bibio_AB.jpg

Läcker imitation André. Den ska testas vid nästa svärmning. Det finns många bud på flugor att testa. Den jag lyckats bäst med är en helt vanlig svart hackelfluga i rätt storlek. Avsmalnande, svart bakkropp och ett väl tilltaget hackel framtill.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...