Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat

Hej!

Det är så att jag håller på och försöker bygga en broms till en flugrulle som jag har kört ut i CNC maskinen och jag har hittat delar som jag vill ha i min Loop flugrulle, men jag vet inte vad dessa heter till 100%.

Den första delen är en enkel kolfiber bricka / ring? eller vad man kan kalla den för?

post-11452-0-89514200-1322286946_thumb.j

19mm diameter, borrhål 13mm, 3mm "ring" och 1mm eller 0.9mm tjock.

Vad kallas denna för i fackmannaspråk eller var kan man köpa dessa?

--

Den andra delen är en metall bricka med små fenor eller vad man kan kalla det för?

18 mm diameter, med 0.5 mm "fenor" 13mm borrhål 3mm "ring" och 1 mm tjock

Ni ser det på bilden iaf :D

post-11452-0-58040200-1322286956_thumb.j

----

Jag har även en annan bricka som är "warpad" med 1mm som ni kan se på bilden, den är 19mm och borrhålet 9 mm 1 mm tjock

post-11452-0-41004400-1322286903_thumb.j

Sedan kommer det roliga som jag absolut inte vet vad det heter förutom att där sitter ett en vägs nållager som är någon form av koppling, Märke INA - Modell HF0812.

Sedan det som sitter runt om nållagret, vad är detta? Är det någon sorts av rotationsmotstånd? Den klickar när man snurrar den, och där är bara en kula som ni kan se på bilderna som är spänd med en liten fjäder mot spåren i ringen...

post-11452-0-32637400-1322286935_thumb.j

post-11452-0-30743100-1322286918_thumb.j

post-11452-0-16020800-1322286875_thumb.j

Vet ni vad denna heter? Var man kan få tag på dessa eller var dom säljs?

Hela altet är 18 mm i diameter och de 3 knölarna på den vita plastringen är 0.5mm höga,

Jag vet om att mina formuleringar och förklaringar inte är dom bästa som finns men jag försöker iaf, hoppas ni kan hjälpa mig komma vidare med detta sökandet efter den perfekta bromsen!

Mvh

åttiofyran

Publicerat

Har man tänkt att sälja ska man nog passa sig eller kolla så patenten gått ut. Men ska man bara göra en rulle till sig själv i ubildningssyfte är det nog ingen fara, vem skulle veta.

Publicerat (redigerad)

Har mailat loop om detta och dom säljer endast kompletta bromsar för 400 kr, hade behövt ca 5 stycken av varje sak som jag har beskrivit ovan och det skulle bli alldeles förmycket pengar att lägga på bromsbyggnationen.

Rullarna ska byggas som julklapp till farsan och min bror, bromsen kommer inte se ut som den som sitter i min flugrulle men egenskaperna som envägslagret ( Clutch assembley. ) hade varit perfekt för att få fram ett dovt klickljud istället för att göra en klickmekanism med en arm som går mot ett kugghjul. Det hade även sparat en massa plats då jag hade kunnat ha allting i navet så att säga

Redigerad med åttiofyran