Hoppa till innehåll

Rapport

  • Eventuellt skriva ett meddelande med din rapport.

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Tre flankfjädrar ger en Ullsock tillsammans... fyra flugor för 30:- ger 40 flugor för 300:- + en påse dubbing... = 330:- Jag ser fortfarande inte skillnaden förutom att jag väljer att beställa hem GP istf räv. Och så att det inte går att binda ullsock med räv. Binder du på ED trekrok så tillkommer ju kroken. Jag har vit och oliv isbjörn hemma i brevlådan (179:-/patch) nån dag efter jag beställt dem. De finns i lager. Lite påfågel och get samt tub och du har ytterligare 30-40 flugor för en femhunk. Jag ser fortfarande inte skillnaden, förutom att det absolut inte går att binda en vettig Sunray på räv... Samt då, såklart, att jag då val 'isbjörn' istället för 'räv'... Ska man binda GP.(flugan) så behövs _både_ isbjörn och GP. Och dubbelkrok. Då sticker det säkert iväg med några kronor till per fluga... Innebär 'exotiskt och exklusivt' helt sonika 'jag pallar inte sätta mig in i hur och var man kan få tag på vilka material, jag vill inte lära mig något om flugnindning och jag har svårt att använda en sökmotor...'? Argumentet att det skulle innebära något annat än en fullständig marginalkostnad i sammanhanget - ett vettigt spö, en rulle, tre klumpar, running line och lite tafsar landar sannolikt norr om 10 papp - känns inte riktigt trovärdig. Som jag sa tidigare - har man råd med bensin, fiskekort och övrig utrustning så känns det lite märkligt att gnöla över om en skinnbit kostar 50:-, 100:- eller 150:- Jag menar - hur många flugor gör man av med på en säsong? Under april gick det kanske sex-åtta flugor för mig. Säg att det sitter material för en tia i en fluga. Det är sextio till åttio kronor. Det är mindre än bensinpengarna för ett fiskepass...
    • Absolut men om man jämför med en bit svart räv, orange räv och typ gul räv. En påse flash, lite plast tub och några vikter så kan du binda vadå 30-40 flugor? (kanske ännu mer) för totalt 500 kr kanske?  Som fångar precis lika mycket lax som vilken fluga som helst med isbjörn, fasan, apa eller get.  Det var nog lite det krille menade Men som sagt sen är jag helt på din sida vad gäller alla dom materialen jag uppskattar hantverket och tycker det är så mycket roligare att fiska med en fluga man har lagt ner tid och energi på.     
    • Tog en stund - men billigaste fasanskinnet jag hittat inom Sveriges gränser (helt fasanskinn, inte guldfasan) går på 350:- GP-flankfjädrar får man för 30:-/dussin (och det brukade gå 2-3 dussin per helskinn) - så det är enkelt att komma över och har inte direkt dyrare...
    • Söker denna rulle, färg ”spelar ingen roll” men helst clear. Pm om ni har någon
    • Har en Loop by Danielsson LW Evotec 8eleven serienummer 149 om det är intressant?
    • Jag bor i U.SA. men i södern. Har  fiskat en del i Colorado. Nu vet jag inte vad din familj är intresserad av så det blir avgörande. Tänk på avstånden är mitt råd. Du har cirka 9 timmars bilväg till Yellostone från Denver. Vill du fiska i Colorado så skulle jag föreslå South Platte floden några timmar söderut från Denver, men då blir det ännu längre till Yellowstone. Så om du kunde precisera lite mer hur länge du ska vara på resande fot.
    • …i år blir det en riktig chansning. Första veckan i Juli. 3 mil norr om Kiruna. Kan bli fantastiskt, kan bli bistert. 😊 Senast jag valde tidig period (ca 10 år sen) var det kanonfiske. Värmen kom och enorma kläckningar.   
    • Nytt pris! Kan ta en Danielsson F3W 7ten i inbyte och lägga en liten slant emellan om nån skulle råka ha en sån liggandes.
    • Letar efter en Danielsson F3W 7ten. Hojta om du har en till övers!
    • Precis, ägde även ett par NTI på den tiden och dom matchade visserligen dagens spön i vikt, dock med den nackdelen att dom gick av..😁 fantastiska spön annars. Rullfästet på mitt DFR, står nog för den största delen av vikten men det ger spöet en skön känsla.
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...