Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en tid nu varit intresserad av att resa dit. Det som lockar är det riktigt tunga fisket efter GT och tuna men möjligheten att också fiska bonefish. Nu ligger Kiribati så otillgängligt till som det kanske kan bli men det går att flyga från Hawaii. Har inte hittat nån information om hur det går att resa oorganiserat.. så jag funderar ju på möjlighet att boka gudie på plats. Licens för fisket (läst att detta behövs) möjlighet att hitta flats att fiska bones på egen hand osv.

• 2 weeks later...
  • 2 months later...
Posted

Hej! Såg denna tråd nu lite sent, caran du kanske redan åkt på din resa?

Iaf Kiribati och ön Kiritimati(Christamas island) är ett grymt resmål!

Att åka dit helt utan guide och för att fiska GT är nog tyvärr svårt. Är man helt oerfaren så skulle jag nästan säga att det är omöjligt. Guidens ögon är otroliga resurser dom ser fisken långt innan den kommer och kan förbereda en på att lägga kast när det är dags.

Däremot så kan man på egenhand fiska mindre fisk, baby Gt ungefär så som man fiskar havsöring på kusten. Bonefish finns över allt och det kan man ha kalasfiske på vilken flat som helst. Det var bara fiskens medelvikt som varierade på de olika platserna egentligen.. Man kan såklart ha tur och komma i kontakt med stor Gt på egenhand också men det är inte som på filmerna på youtube eller vimeo tyvärr. Killen som landar tr dröm Gts utan ansträngning är på en plats med folk som matar "chummar" fisken.. Det förstör fiskens naturliga beteende och viss fisk blir lat helt enkelt och slutar mer eller mindre jaga själv.. Detta ska man som sportfiskare absolut inte vara med och stötta, det är bättre att åka hem utan att ha fått en GT på riktigt! Som tur var så såg vi inget sånt men vi fick höra om det.

När vi åkte så hade vi fri tillgång på båt/bil och guide så det var verkligen bekvämt och smidigt. Men det var ett nygift par med på resan som bodde på Ikari House men hyrde bara guide ett par dagar. Man måste alltså inte lägga en förmögenhet om man inte vill.

Jag tror att man skulle kunna lösa en resa ner på egenhand och fiska själv alternativt bo hos någon familj eller campa men det är lurigt. Man är fast på en liten ö mitt i stilla havet och händer det något oväntat så är man ganska illa ute. Jag skulle isf rekommendera att fiska i närheten av byn London där det finns människor som man kan vända sig till vid problem eller annat. Folket är otroligt snälla och dom har nästan ingen kriminalitet. Vi lämnade vår flugfiskeutrustning utomhus på nätterna..

Alla som drömmer om att få på en riktig värstingfisk i havet bör fiska GT någon gång i livet, jag tror inte att man kan uppleva sån agressivitet och vansinniga rusningar av så många andra arter på planeten.

Om ni vill läsa mer om min och kompisens resa så finns det tre inlägg om Christmas Island på bloggen! Jag håller på med ett nytt inlägg om utrustning nu också som snart publiceras!

http://www.flugfiskebloggen.se/saltvatten/christmas-island-del-3/

http://www.flugfiskebloggen.se/saltvatten/christmas-island-del-2/

http://www.flugfiskebloggen.se/saltvatten/christmas-island-kiritimati/

Skickas från min iPad via Tapatalk

• 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Då kanske det är neoprene du ska sikta på ändå...     Jag hade i ungdomens dar ett par svarta gummivadare.  De var så varma att man brände sig om man råkade lägga underarmarna på benen när man satt. Men de gick att laga med cykelbot vid behov 🤪
    • Jag är less på läckande vadare så planen är att köpa ett helt lager billiga och bara slänga när det börjar läcka. Andning och sånt bortrationaliserar jag också. Det är tufft att svettas.
    • Du får gärna upplysa oss fullständigt obildade hur man kommer får rätsida på: - foder samt - medicinering när det kommer till storskalig marin fiskodling. Såecifikt - vad ska fiskarna äta, och vad ska de behandlas med för att klara av trångboddheten i odlingarna? Jag ber dig dock notera att i flera av de länkarna Ismo postade så står det att det odlade fisken f.n. är olämplig som mänsklig föda p.g.a. medicinering - och jag är idel öra kring exakt vad som ska ersätta industriell skrapfisk som fiskfoder i storskalig fiskodling (det kan ha handlat om äldre rymningar jag orkar inte dubbelkolla datum). Men, jag har svårt att se att man någonsin kommer tillrätta med att ett kilo odlad lax kräver en hel del kilon industrifiskfoder för att komma till ö-h-t. Det känns som att få ut mer protein än man tillsätter är ganska utopiskt. Och finns det mindre skrapfisk i vattnen finns det mindre förda till den vilda fisken (samt då övrigt marint liv) och jada, jada...
    • sorry, my bad - det är vanlig stövel på dem!
    • Har varit i lite mail kontakt med SA där en kille bl.a. skriver följande: The AST Plus is not an overcoating, so it can never be “worn out”. The slickness additives go all the way through the line to the core. With our AST Plus slickness, there’s never any need to use any sort of line slickness treatment. The best thing you could do is to wash your line with some mild dish detergent and wet cloth, rinse it in cold, fresh water and then set it out to dry in loose coils. Once it’s dry, run it through the textured cleaning pad here to buff the line and it should be good. Är nog så enkelt att säljarna till dessa linor fallerat.
    • Känns som denna tråd spårat ur lite sett till rubriken, on topic håller jag helt och hållet med om att begränsningar i sportfisket är att svälja kameler och sila mygg. Sen såklart skulle många älvar må bra av ett minskat fisketryck alldeles oavsett. En mer modern hållbar förvaltningsmodell sett till Norska såväl som Svenska älvar vore väll passande 2025. Men det ska självfallet gälla både industrin och sportfisket.  Ang fiskodlingar är min känsla att det finns en rätt föråldrad syn på hur en fiskodling fungerar. Både vad det gäller foder, medicinering, förvaltning och förädling. Som inbiten sportfiskare glömmer man lätt att många svenskars fiske-intresse är spunnet ur fisk som är odlad ( i vart fall när de kommer till laxartade fiskar). Självfallet så har fiskodlings-industrin, som alla branscher företag som inte har rent mjöl i påsen, likväl som det finns föredömen som driver utvecklingen för mer och bättre anläggningar. I framtiden kommer marina odlingar ink fiskodlingar kommer få en allt större och viktigare roll i världens matförsörjning. Att vara emot allt som har med fiskodling att göra kommer inte leda någonstans, att ställa krav på leverantörskedjor i branschen, redovisning av foder, medicin  är en självklarhet :) 
    • duger nåt billigt smäck så har ju jula för 399
  • Ämnen

• Images

• Create New...