Jump to content
Sign in to follow this  
Mathias Nilsson

Skapa eget RB vatten för P&T?

Recommended Posts

Hej!

En tanke slog mig i höstas när jag var ute och cyklade hemmavid, och jag kom förbi en underbart vacker liten sjö/damm någon kilometer hemifrån. Runt sjön är det alldeles uppväxt, och jag tror inte att någon varit i närheten av sjön/dammen på väldigt länge, förutom hjortar och vildsvin som håller till där. Det finns ingen å som rinner in eller ut ur dammen vad jag kunde se, men vattnet kändes friskt, så det finns säkert någon underjordisk tillförsel av vatten dit!

Hursomhelst, anta att man skulle vilja starta ett eget P&T vatten med regnbåge. Inte i skymundan, utan helt "by the book" med fiskekort o.s.v. Vad ska man göra och hur går man tillväga?

• Kontakta markägaren och hyra sjön givetvis
  • Ta prover på vattenkvalitén för att se att det håller måttet
  • Kolla djup och andra förutsättningar i sjön
  • Tillstånd från Länsstyrelsen(?) för att plantera in fisk
  • Registrera företag för F-skatt eftersom att man förhoppningsvis skulle tjäna en liten slant på korten?
  • Hitta någon som säljer fisk att plantera i
  • Allt praktiskt såklart - Ordna parkeringsplatser, röja bort buskage på vissa ställen, hantering av fiskekort m.m.

Är ovan korrekt, och vad måste läggas till? Kommer troligen aldrig att komma till skott, men det vore kul att testa! :rolleyes:

Sätta ut/flytta fisk utan tillstånd från länsstyrelsen är förbjudet så det krävs, de brukar också villkora att utsättningsmaterialet ska komma från hälsokontrollerad odling.

Kan vara bra att provfiska sjön innan för att kolla vilka arter som redan finns där.

Väldigt trevlig ide! Jag tror du bör fundera över hur tillsyn skall utövas dessutom.

Hej!
En liten brasklapp  bara länsstyrelesen beroende lite på vart man bor i landet är numera ordentligt restrektiv att ge tillstånd för inplantering av regnbåge alls! många klubbsjöar här och var har blivit nekade nya isättnings tillstånd.

3 hours ago trigger hammer sa:

Hej!
En liten brasklapp  bara länsstyrelesen beroende lite på vart man bor i landet är numera ordentligt restrektiv att ge tillstånd för inplantering av regnbåge alls! många klubbsjöar här och var har blivit nekade nya isättnings tillstånd.

Ursäkta OT, men intresserad av att få veta på vilka grunder klubbarna blivit nekade nya isättningstillstånd.

3 hours ago trigger hammer sa:

Hej!

Aha är det nåt speciellt som föranleder nekandena?

låter ju som att det skulle kunna innebära stor skada för kommersiella p&t

11 hours ago hö&gös sa:

Ursäkta OT, men intresserad av att få veta på vilka grunder klubbarna blivit nekade nya isättningstillstånd.

11 hours ago caran672 sa:

Aha är det nåt speciellt som föranleder nekandena?

låter ju som att det skulle kunna innebära stor skada för kommersiella p&t

http://outdoor.se/page/5/

• Like 2

Tack för era tips och synpunkter!

Har lite lätt kollat upp möjligheterna med markägaren (ett stort gods) och det ser mörkt ut...

Området där vi bor, och dammen ifråga, är väldigt välkänt för grodor och fåglar. Det finns arter av grodor i trakten som är väldigt sällsynta och de lägger sina ägg i alla vattensamlingar i området. Att ens fundera på att få tillstånd till att plantera ut fisk som skulle ha grodägg och grodyngel på menyn såg markägaren som en kamp mot väderkvarnar, vilket jag förstår! Vill såklart inte medverka till att påverka våra inhemska arter, oavsett art, negativt!

Lägger den planen på is, men däremot så tyckte de att jag gärna fick provfiska i dammen för att se vad det kunde finnas för arter! Så till våren får vi se! ;)

På 2016-12-08 at 09:14 kaffebryggarn sa:

Fisketillsynsmän utbildning och sedan godkännnas av länsstyrelsen,

annars kan du inte ta alla tjuvfiskare som kommer som ett brev på

posten.

Det där känner jag till, men hur är det om det är jag själv som "driver" och äger fisket i vattnet? Måste jag ha utbildning och förordnande som Fisketillsyningsman? Det är ju sällan som man ser att de som driver fisket gå runt med bricka som berättar att de är "Fisketillsyningsman"?

Nej, om du är fiskerättsinnehavare har du rätt att utöva tillsyn.

Men det fina med att vara förordnad som fisketillsynsman är att man är tjänsteman!

Då kan bus också tex lagföras för hot och eller våld mot tjänsteman, så i praktiken har du ett starkare skydd sas....

Jag håller med om allt som hö&gös sa, men tyvärr är verkligheten lite annorlunda. Polisen prioriterar ej tjuvfiske och du har tur om dom kommer till undsättning om du skulle ringa om det. Jag har pratat om detta med några killar som driver ett P&T. Dom har även tagit bilder på tjuvfiskarna och deras bilnummer men inget händer. Den ena killen gick även fram till tjuvfiskarna och dom blev då hotfulla (drog kniv). Om du är fisketillsynsman eller inte i sådana fall har ingen betydelse. Nu beror detta kanske på var i landet man har sitt vatten. Jag var på väg att starta ett vatten här nere i Skåne men la detta på is pga tjuvfiske som kan få hela din verksamhet att gå omkull. För att få detta att fungera är det fördel att stället ligger på en "säkert" plats. Det är även en klar fördel att ha vänner och bekanta som kan hjälpa till att hålla utkik efter tjuvfiskare. Jag vill inte skrämma dig men jag ville bara ha detta sagt. Jag önskar dig all lycka till och jag hade mer än gärna doppat flugan i din sjö.:)

Lycka till.

Johan

p.s berätta ej vart vattnet ligger förrän allt är klart, folk är som "vargar".