Jump to content

Recommended Posts

https://www.landsbygdsnatverket.se/hallbartvattenbruk

Den här serien om vattenbruk tänkte jag att jag skulle kolla igenom imorgon. Tänker att det bör finnas en hel del att reflektera över kring de här webbinarierna?

Här är rubrikerna på de program som presenterats än så länge:

• Vattenbruk i symbios med jordbrukslandskapet
  • Framtidens hållbara fiskfoder

• Odling av fisk i norrländska kulturlandskap

• RAS-odling på land ger mer svenskodlad fisk (webbinariet startar först 18 nov)

• 2 weeks later...

Jag kollade igenom filmen om odling i norrländska kulturlandskap. Man blir ju lite kluven. Jag trodde jag var helt emot odling oavsett var den ligger men det finns ju en poäng i att vissa vatten/dammar är utarmade näringsmässigt och att en odling kanske kan avhjälpa problemet med näringstillförseln och ge ett bättre generellt fiske i dammen på sikt? Om det inte går att göra något åt en större damm/riva ut kan det då vara gynnsamt för fisken i systemet med en odling som tillför näring? Det här bygger givetvis på att man odlar en lämplig fisk i lämplig volym och odlingarna inte sprider sjukdomar.

Min linje sen gammalt har alltid varit inga dammar och inga odlingar i våra vattensystem men i många fall känns ju den hållningen rätt hopplös. Min fundering är om det här är värt en diskussion? Tittar vi på ex Älvräddarna så ligger ju deras fokus på alla mindre dammar där vi ser en bra chans till utrivning eller att bygga vattenvägar (2100 stycken) medans den här diskussionen rör större dammar som är betydligt svårare att påverka? eller tänker jag fel?

Jag ska kolla igenom filmen en gång till. Det var en hel del att reflektera över.