Hoppa till innehåll

Rapport

  • Eventuellt skriva ett meddelande med din rapport.

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Precis, ägde även ett par NTI på den tiden och dom matchade visserligen dagens spön i vikt, dock med den nackdelen att dom gick av..😁 fantastiska spön annars. Rullfästet på mitt DFR, står nog för den största delen av vikten men det ger spöet en skön känsla.
    • Dåså - ny tur och nya prylbyten efter städning hemma. Kom hem med kontanter i fickan och lite kul prylar... Ett nytt spö (handtaget var fortfarande plastat) i glas. En 9' 7wt Sundridge Powerflyte som kändes bra i handen. Ej med på bild. -- Ett par Recordrullar - en 1300 i hammarlackad grön som matchar flugrullen och en Expert 2200 som är jättesöt. och En Mitchell 300-nånting - söt gammal haspelrulle. Högervevad - byttes mot min Cardinal 33 som jag köpte beggad 1984... -- En Olympic 460 vänster som verkade ofiskad och en Olympic 440 höger som hade lina på sig, men inga direkt andra märken. -- Vidare, två stycken Okuma 280s nya i kartong - nice plastrulle i lagom bästkuststorlek. -- Piece de resistance torde dock vara den gamla förbandslådan för turister som innehöll: ett gross Record fjäderringar i obruten pappersförpackning en oanvänd Cortland cleaner med 'Flote-Cote' i plåtburk (oöppnad) en burk Record 'Kuggfett' en burk Gladding cleaner två 10-pack krok i pappersförpackning samt en liten söt plåtburk (oanvänd/mint) med amerikanska split shots 'Best Little Sinkers'. Dessutom en Bergman-pirk i obruten förpackning... Avslutningsvis... Vintage Kingfisher polaroidglajjor i hovikbar modell och orginalfodral i vinyl/pvc... blir inte mer åttiotal än så...  
    • https://superlagar.live/product_details/113191464.html 20 dollar för ett helt gp-skin. Sen om det är bluff eller inte, ska jag låta vara osagt. Veinard hade hela GP-skinn för 125:- eller så. Köpte en drös när de hade fyllts på hemma hos den lokale handlaren för 6-7 år sedan. Just nu verkar Veinard lista det som 'currently unavailable' dock. Men... smyger man ut på kustgrusvägarna i soluppgång/solnedgång är det ju ganska enkelt att krocka med en fasan... om det skulle knipa... Vill minnas att de som fanns att tillgå var odlade i Kina.  På eBay hittade jag en del - men bara Amhearst och Ring neck: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=golden+pheasant+skin&_sacat=0&_odkw=golden+pheasant&_osacat=0 Om man nöjer sig med nacke och crests för att toppa av dressade flugor (eller binda 'Maynards marvel') så har Hareline dessa i natur och färgat. -- Fly Co. listar isbjörn i 45 varianter - deras förråd torde ju vara outsinligt då de enkelt kan hämta det från Grönland utan att hämmas av import-restriktioner. Är ju dock enbart B2B, så inte för privatpersoner. https://flyco.dk/int/flytying/har-og-skind/polar-bear.html Inser dock att snubben som köpte fyra bitar 70-talsisbjörn av mig för en femhunk gjorde en ganska bra affär... Kul. Han hade kommit igång med bindandet efter en stroke och jag har fått för mycket strul med händerna för att binda särskilt mycket mer... Så - bra att prylarna kommer till användning tänker jag. -- Om det är mer omoraliskt med apa än med räv ska jag låta vara osagt - moral är ju ytterst subjektivt. En apa som varit död sen trettiotalet då den blev ett klädesplagg för socitetsdamer (vilket ju då är därifrån man får aphår idag - från vintage pälsjackor) lider ju knappast av att nån random luffare binder flugor på den 90 år senare... Men, man kan ju däremot diskutera varifrån rävarna man köper i butik härstammar ifrån, under vilka betingelser de växt upp, vem som har färgat och med vilka färger... Samma sak med JC - fjädrar som är betydligt äldre än jag själv ser jag inga bekymmer med att använda. Eländet kolade före jag föddes. Gör JC att flugan fiskar bättre? Nä, självklart inte. Men det är förbannat kul att reta svennar med att ha JC på en skabbig Sunray som man bundit på 2 minuter med superlimmat huvud... Att apa är en rar svårfunnen kuriosa är vi dock rörande överrens om. -- Men - jag går inte riktigt med på att: - Klassiska _strippade_ laxflugor (General .P.; S. Shadow; Ullsock; Undertaker och Blue charm) skulle vara komplicerade mönster. Tvärt om. Det är såpass enkla flugor man kan överhuvudtaget kan binda... Jag lärde mig binda dem just för att det var _de enda_ mönster som var såpass enkla att jag kunde binda utan att det såg ut som  fullständig hej-kom-och-hjälp-mig med min katastrofala motorik. Samma sak med Alexandria och Zulu, Black & Peacock och Black gnat. Enklare flugor finns inte. Med åren blev det marginellt bättre och jag fick även till Harörenymfer, KFK #20 samt Dyret i #14/16 - inte heller det särskilt komplicerade flugor dfock. - Att traditionella flugbindningsmaterial på någotvis skulle vara att betrakta som 'exklusiva'. Svårfunna möjligen. Men knappast exklusiva - har du råd med laxfiske, flugspön, linor samt bensin och boende har du banne mig råd med ett par bitar isbjörn... eller ett sunkigt GP-skinn... Men visst - det krävs kanske lite engagemang för att få fatt på det. Mitt eget resterande isbjörns- och JC-förråd är bortlovat till en annan användare här på edge - annars hade det försvunnit till hugad spekulant billigt.  
    • Ja men att hitta dessa material för dom pengarna för gemene man är tämligen omöjligt idag, därför anses det nog vara exklusiva material Räv är billigt och finns i överflöd  Apa är något jag har valt bort pga min egna moral men jag dömer inge som väljer att använda det materialet
    • Lyckligtvis bor man i Norge bland laxälvar i Finnmark 😌
    • Frågan var väl egentligen _när_ säl, isbjörn, gp och påfågel gick från att vara _fullständiga baiscs/standards_ hemma hos varje aspirerande flugnindare, till att vara något _exklusivt_ (jag skolkade nog från skolan den dagen de berättade det...)? Frågan var väl vidare hur en Ullsock (GP/säl), General P. (GP/säl/speyhackel/isbjörn) eller Sunray (ekorre/apa/påfågel alt  isbjörn/isbjörn/påfåhel) på något vis skulle kunna anses vara _exklusiva_ och/eller _komplicerade_ och/eller _överdressade_? Poängen var, såklart, att det är bland de mest basic flugor och snabb-bundna flugor som finns (i princip) och att de existerat väldigt länge - de är samtliga konstruerade för att uppföra sig på ett visst sätt i vattnet och därmed tjäna som exempel på att en tvåtums hårvinge i räv uppför sig på ett helt annat sätt i vattnet än en fyra-sex tum lång vinge i isbjörn, apa eller get. Att jag sedan gillar att sätta JC på fiskeflugor är ju för att jag har fick en halvnacke gratis när en bekant slutade binda. Jag bytte till mig lite apa mot vintage isbjörn som jag också i sin tu8r bytt till mig... De två gamla GP-skinnen jag har liggandes har jag köpt i butik för en hundring eller så per styck. Så - hela mitt bindkitt för den här typen av flugor (omø inkluderat) har kostat mindre än 250:- (tvåhundrafemtio kronor) exklusive krok bindtråd och dubbing (Ice Dub kostar väl nån tjuga per påse).   Komplicerat? Nä. Asenkelt. Exklusivt? Nä. Snorbilligt. Exotiskt? Nä. Inte särskilt. Isbjörn finns i grannlandet, påfågel hos grannen, säl på kusten och GP... ja, det finns som regel i en skapligt sorterad flugnindningsbutik. Om inte byts den enkelt ut mot fiery brown Harelines Saltwater Hackle - som finns precis över allt och kostar 70:-/påse eller så. GP är dock behagligare att binda med, imho - man slipper hackeltång...
    • Zonkertubfluga... Men... vad är namnet på donatordjurets art...  
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...