Jump to content

Rökt rådjur

sasse

Recommended Posts

Fick hem ett rådjur som jag styckar nu. Funderar på att röka ett framben. Är det någon här som har gjort det?

Vilken temp ska det ha?

Jag har inte rökt rådjur ännu så jag vet inte hur man gör ...MEN jag äter de mer än gärna om du skickar d till mig :D

Hittade detta:

detta är till fem kilo kött!!

8 liter vatten

1.6 kg grovsalt

325 gram socker

50 gram salpeter

allt kokas under omrörning tills vattnet är klart!

låt stå tills det är kallt,bäst är att göra det dagen innan man lägger i köttet!

låt köttet ligga i lagen 3-4 dygn!

helst 4 dygn!

ta upp köttet och låt det torka någon timme innan du hänger in det i röken!

rök köttet tills du har fått en temperatur på minst 63 grader i mitten på tex ett rå-lår!

Ska testas på stört :P

Brukar vinna på att ligga svalt i saltlag en par dagar.

Jag brukar röra ut så mycket grovsalt som jag får att lösa sig i kallt vatten och tynga ner köttet under ytan,Alternativt salta i en stoor minigrippåse om det är något litet stycke.Sälta är gott och nyttigt! :P

Rådjur torkar ganska lätt har jag för mig så jag vågar mig inte på att rekommendera några tider. Jag brukar låta polarn röka i sin rökbastu vid juletider när en massa skinkor och annat ändå skall dras igenom, Hoppas jag inte ljuger allt för mycket om jag drar till med 75 grader och så lång röktid som det tar för att få upp innertempen till 60-65 grader. Måst fråga... Jag brukar liksom bara hjälpa till med att dricka pilsner jag...

Jag lämnar alltid bort mitt rådjurskött och får det rökat (oftast skinkorna). Frambogen blir oxå bra, men jag föredrar att använda skinkorna, då det är betydligt mer köt och färre hinnor. Många gör ju stekar på detta, men jag tycker att det är väldigt få saker som slår en nyrökt rådjursskinka på t.ex. julbordet.......

Tillbehör som varmt kan rekommenderas är: grovbröd (vört är toppen), pepparrotsvisp och en mörk öl med sötma..... :P;)

Brukar vinna på att ligga svalt i saltlag en par dagar.

Jag brukar röra ut så mycket grovsalt som jag får att lösa sig i kallt vatten och tynga ner köttet under ytan,Alternativt salta i en stoor minigrippåse om det är något litet stycke.Sälta är gott och nyttigt! :wub:

Rådjur torkar ganska lätt har jag för mig så jag vågar mig inte på att rekommendera några tider. Jag brukar låta polarn röka i sin rökbastu vid juletider när en massa skinkor och annat ändå skall dras igenom, Hoppas jag inte ljuger allt för mycket om jag drar till med 75 grader och så lång röktid som det tar för att få upp innertempen till 60-65 grader. Måst fråga... Jag brukar liksom bara hjälpa till med att dricka pilsner jag...

Helt rätt. Hjälp med ölen är det viktigaste :wub:

Nam, nam i fiskeryggan är också rökta bröstfiléer av ejder eller gräsand!

Smaskens! Synd att de inte växer på träd bara. Sjöfåglarna är väl rätt hårt kvoterade hos er också?

mvh.FF

Lät underbart :wub:

Har inte prövat det och jag har inte en blekaste om kvoterna på sjöfågel.

Gräsand finns det dock massor av så man kanske skulle ladda bössan :wub:

• 4 years later...