Hoppa till innehåll

Lättare renovering.


norway

Recommended Posts

Hej alla !

Kommer med ett gäng frågor här mitt under pågående lättare renovering.

Fallet är att jag mixtrar med ett "gammalt" 3 delat 2 toppat 9 fots # 6-7 spö som är tänkt att få en nedputsning / omlackning och nya ringar.

Vi glömmer märket på spöt så slipper tråden dö direkt.

1. Hur många lager lack är vettigt att lägga på efter uppruggning av den gamla ? (Jag kör Shcoonerlacken) och ett lager är nu lackat.

2. Är det vettigt att kompensera för krokigheter genom att flytta ringsidor på mellan / toppdel för att slippa dippande topp osv.

3. Duger tejpen på en klädvårdsrulle som ragtag eller såkallad klibbduk för damm/småpartiklarna.

Ja det var väl ungefär det jag tänkte på.

Norway.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Var tydligen inte helt klar ändå, detta drog ut på tiden, samt att jag även slaktade mitt gamla Malungspö för samma operation.

Frågan nu var : Vad späder jag bäst den lack jag använder med ? På färghandeln sa dom lacknafta, men det hela börjar likna en stor geleklump i burken.

Har provat med detta, men den går inte till sig nämnvärt och blir slät igen, dock skär det sig inte helt heller.

En jäkla massa microskopiska partiklar bildades snabbt i lacken, sen jag lackat någon vända, detta redan före spädning.

Schooner nått hette visst lacken.

Finns bättre kunskaper kring detta än mina egna ?

Norway.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Schooner med vanlig lacknafta i 5 år utan problem till mina spön.

Det är bara en försäljningsgrej att köpa tillverkarens egen förtunning till ett högre pris.

Precis så sa färghandlarn med... tillverkaren av lacken vill sälja sitt eget, men lacknaftan är samma sak.

Min lack har dock passerat stadiet för att kunna förtunnas ser det ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...