Hoppa till innehåll

vad är skillnaden mellan usa spö / europa spö


kustflugfiske

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jag har funderat lite på denna fråga och undrar hur du menar med usa-spö kontra eurpoa-spö? Är det vart spöt är byggt du undrar över eller någon form av stilistisk fråga?

Hardy har jag ingen aning om hur de är i spöväg, tror jag provat 1 gammalt hardy totalt... Arjon's spön är väl okej men de som finns på begmarknaden är ofta högre klassade och i längder som i alla fall jag inte uppskattar splitcane-spön i. Man kan hitta både skräp och pärlor från båda antar jag, ett bra mått på ett spö är att prova det innan köp :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat lite på denna fråga och undrar hur du menar med usa-spö kontra eurpoa-spö? Är det vart spöt är byggt du undrar över eller någon form av stilistisk fråga?

Hardy har jag ingen aning om hur de är i spöväg, tror jag provat 1 gammalt hardy totalt... Arjon's spön är väl okej men de som finns på begmarknaden är ofta högre klassade och i längder som i alla fall jag inte uppskattar splitcane-spön i. Man kan hitta både skräp och pärlor från båda antar jag, ett bra mått på ett spö är att prova det innan köp :rolleyes:

det jag tänkte på är varför äldre usa byggda spö kostar mer en spö byggda i europa

är det namnet på byggarna man betalar för eller är det någon annan skillnad på hur man bygger spö i usa kontra europa

om man tar ett arjon spö 9 fot klass 7 och sen tar ett hardy 9 fot klass 7 varför ska man betala mer för hardy spöet är det ett bättre byggt spö en arjon eller betalar man för namnet

peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det jag tänkte på är varför äldre usa byggda spö kostar mer en spö byggda i europa

är det namnet på byggarna man betalar för eller är det någon annan skillnad på hur man bygger spö i usa kontra europa

om man tar ett arjon spö 9 fot klass 7 och sen tar ett hardy 9 fot klass 7 varför ska man betala mer för hardy spöet är det ett bättre byggt spö en arjon eller betalar man för namnet

peter

Jag har ganska lite erfarenhet av de äldre spöna från arjon och hardy så detta är knappast skrivet i sten... Jag tror Hardy går för mer pengar pga av namnet och kanske på grund av att det inte finns lika många spön i sverige (om du tänker på ex tradera/blocket!).

Det finns givetvis både bra och dåliga spön från båda. Hur spöna byggs i USA kontra Europoa är det väl ingen större skillnad på, det finns olika typer av spön av alla fabrikat/byggare precis som ex Sage har olika typer av spön i sitt sortiment.

Många spön från arjon är i längder som i alla fall inte jag själv uppskattar ett splitcane-spö i. Dvs när det är närmare 9' är de för långa för min smak, men det är högst personligt så klart B)

Någon annan är säkert insatt i ämnet och kan ge ett riktigt bra svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...