Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Motala med omnejd

Featured Replies

Publicerat

Vart åker man för att fiska "vild-öring"? i strömmande vatten....

Är relativt nyinflyttad och har fått en bra guidning på olika platser i vättern. Men är ute efter nån liten skogs å som bär på, helst vild, öring.

Publicerat

Tror det stod något i FIN om detta?

Några nummer tillbaka.

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
Tror det stod något i FIN om detta?

Några nummer tillbaka.

Hej!

Tror jag ledsage dig Tobbe på några harrspots nära Motala. Närmaste "öringställen" förutom Vättern är ju Norrbyströmmen(Motala Ström, Borensberg). Men, om man vill åka ett tiotal mil sydost så finns Silverån i traten av Mariannelund(just det, Emil i Lönneberga). Gäller att vara där när innan sommarens lågvatten. Vild öring gäller!!!

Publicerat

Vill göra ett tillägg. Sasse nämnde artikel i FIN. Vi har ju även Svartån ner mot Boxholm dä du kan fiska på öring som vandar upp från sjön Sommen. Jag vet kamrater som vänt på två-trekilosbitar där. Jag har lite kontakter om intresse finns...

Publicerat
Hej!

Tror jag ledsage dig Tobbe på några harrspots nära Motala. Närmaste "öringställen" förutom Vättern är ju Norrbyströmmen(Motala Ström, Borensberg). Men, om man vill åka ett tiotal mil sydost så finns Silverån i traten av Mariannelund(just det, Emil i Lönneberga). Gäller att vara där när innan sommarens lågvatten. Vild öring gäller!!!

Silverån, intressant!

Har funderat på fiskevatten i de trakterna många gånger då jag varje sommar är i trakterna. Har tänkt åka till silverån flera gånger men det har inte blivit av. Men nu har jag bestämt mig, i sommar blir det av!!

Har du några tips på vars längs ån man skall börja? Är det värt att prova ända upp mot svinhultshållet eller bör man åka ända mer mot Mariannelund?

//Martin

Publicerat

Prova uppströms Björsingen och till Forserum.

I Jönköpings län har Länsstyrelsen restaurerat ån från flottertimmerstuket sedan 2004.

I Östergötlands län har SveaSkog restaurerat ån på liknande sätt sedan 2004 (kontaktperson bl a Ronny Tengwall Sveskogs Förvaltning AB).

Vandringshinder har undanröjts, stenblock har återutsatts, träd har fällts för att skapa skydd, lekgrusbottnar har återställts.

Allt började med en inventering av flodpärlmusslan.

Den är som sagt direkt beroende av öringen eftersom larverna fortsätter att växa sittandes på fiskens gällock (insida).

För att den ska överleva krävs en stam av livskraftig öring.

Vattnet håller på och återhämtar sig.

Men jag har hört med lokalbefolkningen att öringar har fångats på 2-3 kilo.

De större finns mig veterligen i de nedre delarna moot Mariannelund medan de mera bäcköringslika finns uppströms Björlingen.

Inplanteringar har gjorts norr om Boen (med öring från uppströms Björsingen) mot Byasjön.

Var nere i Forserum och fotade med min D80 förra helgen och det är ganska gott om snö fortfarande.

Men jag såg att det finns mycket fina höljor nedströms Forserum.

Nerströms Mariannelund:

Om ni går in på Rackelhanen tror jag att Jan-Åke Fritzson´s http://www.rackelhanen.se/swe/1327.htm

stora öring togs just i inflödet vid kvarndammen nere i Mariannelund.

Fiskekort köpes lokalt.

Men som sagt.

Privat fiskar jag i andra vatten.

Mestadels biflöden till Stångån.

Finns hur mycket öring som helst.

Men ingen pratar om det.

Som med hjortronen ungefär ... B)

"Enbart snårskog och vildsvin." /mewh, MMX

Publicerat

Rättning o +info:

Björsingen och Björlingen heter härmed Börlingen. (blev fel i ren upphetsning ...)

Kvarndammen är således Hulta Såg. B)

Publicerat

Premiär Silverån 2010-04-01. B)

Men glöm för guds skull inte Bulsjöån uppströms Sommen.

Öring på 1.5 kg togs där för några år sen.

Fiske året om.

Öring fredad 16 sept-31 dec.

Var o kikade förra helgen.

Tjock is ligger fortfarande på den lugnflytande ån.

Men snart så ... B)

Publicerat

Sedan finns Bruzaån med sin unika bäckröding (vikter över kilot) och Husqvarnaån med sin harr (men det visste ni säkert redan).

Publicerat

Bruzaån och Silverån är bägge bi/källflöden till Em.

Och det säger väl en del ...

Alla vattendrag runt Sommen är också intressanta att utforska.

Tro mig!

Nedströms mot Boxholm.

Uppströms kraftverket i Visskvarn (öringen kommer lugnt förbi (för en gångs skull ...) och vidare uppströms Ådala mot Bulsjöån som rinner till Östra Lägern (som är sammanbunden med Västra Lägern (med en å som också hyser öring) som även den har storvuxen insjööring.

+ ett otal andra mindre vattendrag jag håller på att utforska med tillrinning Sommen.

Ja, suck .... här behöver man inte åka norrut minsann .. B) .

Publicerat

Rättning:

"... rinner från Östra Lägern ..."

Publicerat

Ahhh ... denna öring .. B) .

Publicerat
Bruzaån och Silverån är bägge bi/källflöden till Em.

Och det säger väl en del ...

Alla vattendrag runt Sommen är också intressanta att utforska.

Tro mig!

Nedströms mot Boxholm.

Uppströms kraftverket i Visskvarn (öringen kommer lugnt förbi (för en gångs skull ...) och vidare uppströms Ådala mot Bulsjöån som rinner till Östra Lägern (som är sammanbunden med Västra Lägern (med en å som också hyser öring) som även den har storvuxen insjööring.

+ ett otal andra mindre vattendrag jag håller på att utforska med tillrinning Sommen.

Ja, suck .... här behöver man inte åka norrut minsann .. B) .

Jag antar att sommenöringen inte går så långt upp utan leker nedanför Östersjön. Har hört de som säger att sjöarna Östersjön, Nästången och Svarstorpasjön är effektiva naturliga hinder för öringen. Hur är det med stationär öring i Bulsjöån?

Publicerat

Det kan finnas.

Utsättningar gjordes i mitten på 1900-talet.

Öring och regnbåge (tyvärr).

Tror faktiskt att det fanns uris-öring innan dessa utsättningar.

Vad utsättningarna ev ledde till rent genetiskt?

Planer på trappor förbi övre Visskvarn finns.

Då skulle vägen vara öppen ända till kraftverket vid Östra Lägern.

En trappa där med ...

He, he ...

Publicerat

1.5 kg öringen togs i "Bulsjöån" vilket senare visade sig vara Visskvarn.

På fiskekortet för Bulsjöån ingår Visskvarn ...

Så tolkningsfråga enligt vissa.

Men Visskvarn ska det vara.

Publicerat

Kan man boka en guidning? :blush:

Nothing lasts forever....

Publicerat

Håller med Ligaya. Kan man boka en guidning eller få följa med på en upptäcksfärd ngn gång? Själv så sitter jag o kör ned till Ulricehamn ett par ggr\år just för att få fiska vild öring. Vore kul o hitta något lite närmre. Mvh Mattias

Publicerat

Jag har aldrig utforskat fisket runt östergötland.

Mest för att jag alltid får fiska ensam, har inga fiskande vänner i närheten vilket e synd.

Men jag skulle mer än gärna följa med någon/några och utforska lite vatten alternativt följa med någon som redan har lite koll.

Finns intresse kan ni väl pma så kan man styra upp nåt till nästa säsong :)

Publicerat

Jag har aldrig utforskat fisket runt östergötland.

Mest för att jag alltid får fiska ensam, har inga fiskande vänner i närheten vilket e synd.

Men jag skulle mer än gärna följa med någon/några och utforska lite vatten alternativt följa med någon som redan har lite koll.

Finns intresse kan ni väl pma så kan man styra upp nåt till nästa säsong :)

Bara att hojta, jag är på! Har dock lika dålig koll på vilka vatten som funkar men är alltid öppen för utforskning så länge

det innebär flugfiske efter öring eller harr. :lol:

/Teddarn i Linköping

Mvh Teddarn

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

I ÅR... då ska jag fasen ta den... den där gäckande bamsingen jag vet finns där ute... I ÅR...

Publicerat

Bara att hojta, jag är på! Har dock lika dålig koll på vilka vatten som funkar men är alltid öppen för utforskning så länge

det innebär flugfiske efter öring eller harr. :lol:

/Teddarn i Linköping

Najs, kunde vara kul att ha lite vatten i "närheten" också, Blir så jobbit att åka 100 mil varje helg, vilket jag gjort i stort sett hela sommaren om man bortser ifrån semestern då :D

Publicerat

Håller med er. Vi får väl ta o försöka styra upp en dagsutflykt elle liknande snart då :) Jag läste lite om Silverån på google och den verkar intressant. Är ju inte så långt heller (10-15 mil) så det kan ju vara ett alternativ :)

Publicerat

"((Sedan finns Bruzaån med sin unika bäckröding (vikter över kilot) och Husqvarnaån med sin harr)) "(men det visste ni säkert redan). Det va ett tag sedan ni skrev detta men inte fan finns de röding där! men fin öring på 1-2 kg ^_^

Redigerad med jg68

Publicerat

Hitta den här tråden och jag bor i boxholm. ni har pratat om att fiska i svartån ner mot boxholm men där har ju boxholmskogar "stängt vattnet". jag vet dock inte om man kan köpa guidade turer(eller liknade) över området men jag vet det hyser fin öring. Jag har med egna ögon sett en stor öring på2-3kg (ögonmått)hoppa bara 50m från där det vanliga fiskekortet tar slut.

Sen ska jag också tillägga att Boxholms skogar driver på Tekniska verken att få fritt flöde i en å som skulle bli "ädelfisk omr". den här tvisten har hållt på i ett antal år men blivit mer och mer aktiv under senaste tiden. Tekniska verken har en bestämelse att de ska släppa 6m2 vatten per minut i ån, belutet kom 1910-20- talet.

Hör av er om ni flugar öring kring boxholm för då kan jag följa med :)

Publicerat

Tjena, bor i Linköping och undrar om du vet om det är stopp söder om boxholm, alltså från dammen vid sommen till boxholm. Har varit och tittat där och är fiske tillåtet så finns ju potential! Jag kommer att fiska så mycket jag kan i Östergötland iår!

Skit fiske

Publicerat

det tar stopp för fisken vid boxholmssåg sen ner genom bruket. men det ska finnas öring i Öringe som ligger 5-6km utanför boxholm.