Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Beskmans fiskebok

Featured Replies

Publicerat

Detta är ingen dagbok, då jag inte kommer att skriva i den varje dag. Inte heller är det i ordets rätta bemärkelse en bok, så jag vet inte varför jag skall bry mig om ordet dags vara eller inte vara. Nåväl, jag kommer att försöka lägga upp kortare berättelser och bilder här, när jag har något att berätta. Kanske kan bli lite kul att följa jakten på min första havsöring.

//Joel

• Svar 62
  • Visningar 8,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

100501 - Regnbåge i Svarttjärn

På arbetarrörelsens internationella högtidsdag stod jag inte som vanligt uppställd på Järntorget i Göteborg. Istället stod jag med flugspö i näven och jagade årets första regnbågar, eller motorbågar som jag föredrar att kalla dem på grund av deras stundom rasande fart. Jag befann mig alltså i Lindesberg, fyra mil norr om Örebro och där var jag för att medverka som kistbärare under min sambos farfars begravning. Begravning på fredagen, fiske på lördagen.

Jag kommer till den lilla tjärnen vid lunchtid. Väl där möter jag Rickard från Team Dalkars, som tidigare under våren hjälpte mig att ta mina första tre slemgurkor på fluga. Han hade precis tagit en motorbåge på torrfluga. Själv var jag mycket sugen på att drilla lite öring - som många kanske vet har jag 11 bomturer efter havets öringvariant. Jag hade redan i förväg bestämt mig för att fiska med sjunklina och booby heads. På tafsen sitter en olivgrön flicksländenymfaktig sak med foamstav som huvud. Efter tio-femton minuter känner jag första hugget, som jag tyvärr missar. Härligt med kontakt i alla fall, tänker jag. Efter ytterligare en kvart suger det tag rejält i flugan och jag känner hur det börjar rycka i spöet - fan vad härligt! Till en början är det inte mycket till kamp, men så fort bågen får syn på min horribla skepnad där i det ruggiga vädret, får den en jädrans fart, ja, den är så speedad att jag efter ett tag känner mig nödgad att stödja spöet mot höften. Samtidigt som jag drillar min fisk vakar det fem meter från mig och femton meter bort från mig får en annan fiskare hugg och börjar drilla. Han har ingen håv och jag säger att jag tyvärr inte kan bistå med min, då jag själv måste håva min fisk. Som tur är lyckas vi båda ändå landa våra fiskar.

Sedan följer en knapp timme med bara ett hugg, då på en svart booby med röd stjärt. Det är dock en del försiktig aktivitet i ytan och jag står och funderar på att byta till flytlina sista timmen innan jag skulle åka hemåt. "Jag tar tre kast till", tänker jag, och kastar ut min booby-fluga. När flugan landar på ytan flyter den ett tag innan den börjar sjunka, eftersom min sjunklina inte är så snabbsjunkande. Plask, plask - ryck ryck! En motorbåge till, på torrt fiskad fluga! Wihoo! Faktiskt den tredje motorbågen jag fångar på booby som ännu inte börjat sjunka. Resterande tid fiskar jag med flytlina och testar lite olika varianter av flugor, men känner inget.

Fiskade nog cirka två och en halv timme och känner mig nöjd med resultatet, särskilt eftersom fisket var ganska trögt i för de andra vid tjärnen. Lite kuriosa: på havsöringfisket har jag denna säsong lagt cirka 50-60 timmar och fångat en plattfisk, samt drillat en havsöring i cirka fem sekunder. Den första fisken fångade Rickard på bild och jag tar mig friheten att lägga upp bilder här, samtidigt som jag länkar till deras trevliga blogg.

Team Dalkars

Summa sumarum: när det gäller regnbågsfisket känner jag mig tämligen trygg och jag brukar lyckas fånga fisk. Därför blir nästa tur här hemma även den en tur efter regnbåge. Havsöringen gäckar mig.

//Joel

post-8374-1273266176_thumb.jpg

Årets första ädelfisk (Foto: Team Dalkars)

post-8374-1273266189_thumb.jpg

Samma fisk, fast hela jag syns (Foto: Team Dalkars)

post-8374-1273266543_thumb.jpg

På väg hem med lunchen (Foto: min mobila telefonapparatur)

Publicerat

härligt grattis

Inte bara fisket/fisken som är viktig, lika viktigt o träffa o tjöta med nya människor.kastar kassst men njuter o får fisk ändå(ibland iaf:))

presentation av mej

Publicerat
  • Författare

100509 - Regnbåge i Lilla Lövsjön med Kapten Stofil

Jag och två vänner samt en edgare (jlindengren) åkte upp för en dags fiske i Lilla Lövsjön. När vi anlände strax efter lunch mötte vi en fiskare som var på väg därifrån med uppnådd bag limit. Han tyckte att vi skulle varit där i ottan och visst kände jag lite så själv när vädret var lite väl snyggt, med tio-tolv grader och strålande sol. Redan på väg mot sjön ändrade sig läget och det blev molnigt och lite småsurt väder - perfekt! Vi fiskade i princip på samma ställe hela dagen och sammantaget hade vi bra fiske. Jag landade tre stycken, jlindengren två (samt en del tappade). De andra två hade några som klev av, varav en ryckte av tafsen på mitten. Jag tog mina tre på en svart/röd booby, jlindengren en på red tag wooly bugger och en på flytande foammojäng (fiskad som flöte till en myggpuppa eller liknande). Sammantaget var det en riktigt trevlig dag, med kaffepanna, grillad korv och gott sällskap. Mycket bra för mitt stundom sargade självförtroende gällande flugfiskeri.

Största för mig var på 1,3 kg, minsta på 0,8 kg.

post-8374-1274045758_thumb.jpg

En av mina fiskar och första turen med hatten som hittats i soprummet. Turhatt?

post-8374-1274045762_thumb.jpg

jlindengren och min vän Petter vid lägerelden.

//Joel

Publicerat
100509 - Regnbåge i Lilla Lövsjön med Kapten Stofil

Jag och två vänner samt en edgare (jlindengren) åkte upp för en dags fiske i Lilla Lövsjön. När vi anlände strax efter lunch mötte vi en fiskare som var på väg därifrån med uppnådd bag limit. Han tyckte att vi skulle varit där i ottan och visst kände jag lite så själv när vädret var lite väl snyggt, med tio-tolv grader och strålande sol. Redan på väg mot sjön ändrade sig läget och det blev molnigt och lite småsurt väder - perfekt! Vi fiskade i princip på samma ställe hela dagen och sammantaget hade vi bra fiske. Jag landade tre stycken, jlindengren två (samt en del tappade). De andra två hade några som klev av, varav en ryckte av tafsen på mitten. Jag tog mina tre på en svart/röd booby, jlindengren en på red tag wooly bugger och en på flytande foammojäng (fiskad som flöte till en myggpuppa eller liknande). Sammantaget var det en riktigt trevlig dag, med kaffepanna, grillad korv och gott sällskap. Mycket bra för mitt stundom sargade självförtroende gällande flugfiskeri.

Största för mig var på 1,3 kg, minsta på 0,8 kg.

post-8374-1274045758_thumb.jpg

En av mina fiskar och första turen med hatten som hittats i soprummet. Turhatt?

post-8374-1274045762_thumb.jpg

jlindengren och min vän Petter vid lägerelden.

//Joel

Man kan snabbt konstatera att Joakim och Petter inte anammat samma dress code... :huh:

Publicerat
  • Författare

100916 - Promenad runt Amundön

Jag och min sambo tog en promenad runt Amundön på kvällen och jag hade med mig mitt flugspö, medan sambon med försiktig glädje fick fiska med mitt haspelspö. Man kan säga att hon inte riktigt har en fiskares tålamod. Sedan var inte syftet med promenaden att fiska, utan mer att just promenera och umgås. Det blev i alla fall i runda slängar en 10-15 kast för min del.

Jag såg hur många spännande ställen som helst under promenaden, i alla fall om man är på jakt efter lite djupare vatten, vilket verkar vara hett nu. På ett sådant ställe, där det verkligen såg ut att vara djupt, drog jag iväg sjunklinan med en fiskimitation på. Lät ekipaget sjunka lite och efter två till tre drag sög det tag rejält i linan och min puls steg kraftigt. Sedan kände jag att hugget inte alls var ekvivalent med fiskens kraft och förmodligen inte heller dess tyngd. Pulsen gick ner igen. Kort därefter slår det mig att detta skulle kunna vara mitt livs första havsöring - pulsen steg. Efter tio sekunders existentiell nervositet uppenbarar sig något en bit ner i vattnet som fanimej ser ut som berggylta, men efter en stund ser jag att det är en torsk! Jag är i vanlig ordning överlycklig för att få drilla fisk, men samtidigt en smula besvärad av tanken på att det inte är en havsöring. Jag tror att bilden på mig hållandes i denna rostbruna skapelse säger ganska mycket. Jag är glad och besvärad på samma gång, vilket ger sig uttryck i ett fånigt leende. Nåväl, kul med fisk och trevlig promenad med kaffe på klippan ihop med min käresta.

På vägen "hemåt" gick vi förbi Kungsviken (där jag tidigare har haft tre bompass under säsongen). Det var nästan så att det kokade av vak där och jag såg direkt att det var näbbgäddor. Naturligtvis hade jag inte mina vadare med mig och de festade självklart mitt i viken, på kanske 35-50 meters avstånd. Därför tog jag för första gången sedan oktober ett haspelspö i mina händer. Det smattrade till som fan i varje kast och jag hade säkerligen 15-20 hugg på 15 kast. Ingen som ville fastna ordentligt dock, men det var riktigt kul att se lite liv. Jag ångrade att jag inte hade med mig vadarna, då kunde det blivit riktigt skoj. Misstänker att jag såg lite öringvak också, plogvak. Men det kan ju lika gärna ha varit näbbgädda det med, men en stor sådan med bred rygg i så fall.

Alltså står det Havsöring-Joel 12-0, alternativt 11,5-0 nu. Jakten går vidare.

Något som jag tycker känns ganska bra är att jag sedan jag återupptog mitt flugfiskande i höstas faktiskt har fångat en del olika arter:

Regnbåge

Skrubbskädda (skulle jag tro)

Gädda

Torsk

Öring (brun sådan)

post-8374-1274046632_thumb.jpg

Min kära sambo klättrar runt med det tvådelade niofotsspöet som i delat skick är ungefär lika långt som hon själv

post-8374-1274046672_thumb.jpg

Den lilla torsken och det fåniga leendet

//Joel

Publicerat
  • Författare
Man kan snabbt konstatera att Joakim och Petter inte anammat samma dress code... :wub:

Japp, det är enkelt gjort. Gällande Petter så kommer det att bättra sig, han har redan fin hatt och snusnäsduk runt halsen. Dessutom har han börjat spela dragspel.

:huh:

Publicerat
  • Författare

Är torsken för övrigt vad man kan kalla bergstorsk? Har ju sett bilder på torskar som är helt tokröda och det är inte denna. Men jämför jag med andra torskar jag har fått i mitt liv så avviker den ganska kraftigt i färg.

//Joel

Publicerat

Apropå klädkod så har Joel funnit ett kreativt sätt att bära håven. Ett nytt mode i vardande?

post-3513-1274166579_thumb.jpg

"(...) it seems to me that if our survival system is based on eternal growth and expansion within a finite environment, then our entire culture is headed right for the shit hole." John Gierach

Publicerat
  • Författare
Apropå klädkod så har Joel funnit ett kreativt sätt att bära håven. Ett nytt mode i vardande?

Fisken var inte riktigt mogen för håvning och då jag inte är utrustad med tre armar blev jag tvungen att vara kreativ! Trevligt att kreativiteten fångades på bild.

//Joel

Publicerat

Hehehe, det verkar ha blivit nån typ av snäll smutskastning/mobbing av trevlige Joel. Väldigt rolig bild dock.

Jag tror hans vedemödor kommer resultera i ett sjuhel¤%&¤# fiske inom kort och han kommer säkert dra årets Havsöring. Trägen vinner liksom.

Publicerat
  • Författare
Hehehe, det verkar ha blivit nån typ av snäll smutskastning/mobbing av trevlige Joel. Väldigt rolig bild dock.

Jag tror hans vedemödor kommer resultera i ett sjuhel¤%&¤# fiske inom kort och han kommer säkert dra årets Havsöring. Trägen vinner liksom.

Jag hoppas innerligt att talesättet inte ljuger..! B)

Publicerat

Härligt med lite fiskafängen Joel. Moi mukkolat!

Jag måste snart ställa ner laxpåken och fiska torrt.

Publicerat
  • Författare
Härligt med lite fiskafängen Joel. Moi mukkolat!

Jag måste snart ställa ner laxpåken och fiska torrt.

Fiske är skoj. När jag läser mina rapporter så här i efterhand inser jag att jag kanske kunde lagt lite mer energi på att formulera vettigt och att rapportera vettigare information, men men.

Jag vill också fiska torrt, på riktigt så att säga. Känner bara att jag på något sätt måste lära mig en sak i taget, eftersom varje nytt fiskesätt också i princip innebär att jag "måste" binda nya flugor och sätta mig in i nya entomologiska föresatser.

Som tur är så är livet långt.

//Joel

Publicerat
  • Författare

100518 - Namnsdag och spräckt nolla

Då har det hänt, nollan är spräckt, rosen är plockad, oskulden är tagen, körsbäret är spräckt och så vidare.

100401-100517

Marholmen, Amundön, Ganlet, Hängesten, Lilla Varholmen, Björkö, Lilleby, Sillvik, Arendal, Tångudden, Röda Sten, Långholmen. Cirka 70 timmars fiske. Resultat: en skrubba, en torsk och en havsöring drillad i fem sekunder, samt ett obestämt antal svordomar och "det var i alla fall gött att komma ut".

100518

Nytt försök på havsöring efter några veckors frånvaro från kusten. Jag och Kapten Stofil, eller Joakim om man hellre vill det, åkte ut till Nolviks Kile och norr om densamma. Härligt väder, och alldeles lagom vindstyrka. Man kunde bekvämt ikläda sig flanellskjorta utan att frysa. När vi bytte om upptäckte jag med förskräckelse att jag hade glömt min fiskeväst hemma. Det skulle bli första turen med väst, istället för jacka. Därför hade jag flyttat över all utrustning till västen och sedan valde jag att ta endast ta med mig jackan - smart drag. Kände mig ganska naken, men som tur var fick jag låna flugor av Joakim.

Väl nere vid fiskeplatsen var det bra rörelse i vattnet och lite lagom grumligt. Vi fiskade två timmar utan känningar, men vi såg en del vak, varav flera var inom kastavstånd. Joakim kände sig gäckad av en fisk som konstant valde en motsatt väg mot den Joakim tänkt sig att den skulle ta. Jag hade en bra känsla i kroppen, ingen frustration eller uppgivenhet, jag var helt ärligt glad för att vara ute i gott sällskap och i fint väder. Precis under den tid Joakim blivit gäckad, stod jag 100 meter bort och hade haft två hugg i samma kast, mycket försiktiga sådana. Men jäklar vad taggad jag blev av det.

Strax innan 20 slutade det vaka och vi bestämde oss för att äta mackor och dricka lite kaffe (tack Joakim för kaffet). Planen var att låta den eventuellt bortskrämda öringen komma närmare land och börja vaka igen. Under den tid vi fikade, kanske tjugo minuter, såg vi inte ett enda vak. När vi sedan började fiska igen var vattnet helt stilla. Jag bestämde mig för att knalla ned mot Nolviks Kile. Ställde mig precis där kilen börjar, så att säga. Där hade jag en kastsektor på 180 grader eller mer. Stod först lite förstrött och spanade inåt kilen, eller viken, för att se om det syntes några tecken på liv, men icke. Däremot kunde jag konstatera att en fiskekamrats vän bor i det största huset i Nolviks Kile, cirka 10 m från havet. Tänkte att om jag skulle bo där, skulle jag förmodligen fiska ihjäl mig snabbare än man hinner säga korvstoppare.

Tog runt tio kast rakt ut från den position jag befann mig i, inget drag i vattnet och inget drag i linan. Stod just och funderade på om jag skulle klämma på sjunklinan, men det kändes inte riktigt som ett sådant ställe. Tog istället ett kast inåt viken, cirka två-tre meter utanför land. Då ser jag hur linan dras iväg inåt viken. Drag i vattnet, tänker jag, och lägger ett till kast på ungefär samma ställe och låtar linan driva lite med strömmen innan jag påbörjar hemtagningen. Efter två, tre drag ryckte det till lite försiktigt i den ände av linan som befann sig längst bort från mig. Pulsen steg och jag kände hur det försiktiga nafsandet övergick i våldsam kamp. Jag kände att det inte var något jättestort, men att det var vilt och aggressivt. Nu var jag helt säker på att det var havsöring och inget annat. Inte för att jag vet hur jag kunde veta, men jag kände det. En tiometersrusning bort från mig, sedan en tjugometersrusning mot mig. Jag har aldrig lyckats ta hem så mycket lina så snabbt. Sedan följde säkerligen tio-femton korta, men ursinniga rusningar, samt en del hopp och sprattel. Nu hade jag sett fisken, den blänkte vackert bland stenarna. Konstigt nog kände jag hur pulsen gick ner och hur jag stod och njöt av det hela. Ända tills jag skulle håva fisken och hamnade i det usla läget då man har enbart tafs ute och fisken börjar "studsa" på vattenytan. Det gick bra. Försökte krångla fram telefonen ur vadarbyxornas oåtkomliga innerficka, för att plåta fisken. Nu märkte jag att jag darrade och att min fräsiga telefon är hopplös som enhandskamera. Det blev några bilder i alla fall. En snabb koll mot spöet visade en storlek på 38 cm. Fisken var svagt lekfärgad, lite läckert gulbrunskimrande, och hade något som jag förmodar var en lekskada på ena sidan. Jag har förälskat mig hopplöst i denna, min första havsöring. Vilken fighter. Jag har drillat regnbågar som varit värre, men dessa har inte betett sig på samma aggressiva och vilda sätt. Jag är kär.

Fisken tog på en fluga bestående av ljusrosa dubbing och rosa gummiben (som stjärt). Bunden av Joakim. Det sägs att om den skördar fler offer skall den få ett namn. Som arbetsnamn väljer jag att kalla den Bläckengren, då den i sitt rörelsemönster påminner om en bläckfisk. Jag fick behålla flugan och det är jag glad för.

Vi fiskade fram till 22 utan att känna något mer, det var precis som att fisken hade flyttat på sig. Detta var första gången jag kunde göra en antydan till analys av fiskeläget. Jag såg hur de kunskaper jag trott mig haft, faktiskt kunde appliceras. Rörelse i vattnet - aktiv fisk. Just känslan av att hitta den där lilla strömfåran som gav mig min första havsöring, det är något jag kommer att minnas länge. Allt detta skedde på min namnsdag (andranamnet Eric). Dessutom har jag ännu inte blivit utan fisk då jag haft min hatt på mig, kanske är det en turhatt?

Tack Joakim för vägvisning, kaffe, flugor och sällskap. Tack havsöringen för att du valde mig. Tack Joel för att du inte har gett upp.

Jakten går vidare, nu är det fler landade fiskar och matfisk som gäller. Fan vad det är roligt att ha kul. Om ni orkat läsa allt: bra jobbat!

Måste passa på att - kanske mest för min egen skull - lägga en art, eller variant av art, till "samligen":

Regnbåge

Skrubbskädda (skulle jag tro)

Gädda

Torsk

Öring (brun sådan)

Havsöring

post-8374-1274259846_thumb.jpg

Usel bild, men i alla fall en bild.

post-8374-1274259849_thumb.jpg

Samma här.

Publicerat
  • Författare
Härligt med meerforelle.

:D

Publicerat
  • Författare
Men vad skönt! Att gå och vänta på den där fisken kan till slut bli lite jobbigt.

Ja, en smula...

Publicerat

Härlig läsning, grattis igen!

Vi tar en båttur snart och drar ett antal halvmetare ute i kustbandet med!

Publicerat
  • Författare
Härlig läsning, grattis igen!

Vi tar en båttur snart och drar ett antal halvmetare ute i kustbandet med!

Tack!

Ja, det låter vettigt!

Publicerat

Ett stort grattis!!!

Riktigt roligt att läsa detta. Nu kommer det att drösa in fisk vid varje fisketur!

Rickard.

När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret.

Publicerat

grattis!!!

:D

"Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter”

Publicerat

Välkommen in i Havsöringsdrogen, NU är det helkört för dig