Publicerat July 22, 201114 yr comment_1457551 Hej Precis kommit hem efter fyra dygn i Hemseda, Norgel. Fick grov mersmak och vill fiska efter mer öring. Ammarnäs ser onekligen riktigt fint ut. Någon som varit där tidigare som kan tipsa om de bästa sättet att ta sig dit? Just nu befinner jag mig i Skåne. Blir kanske lite långt att köra. annars bor jag i sthlm. Behöver man bil på stället för att ta sig runt eller klarar man sig utan om man fiskar i älven? Tacksam för alla tänkbara tips. Rapport
Publicerat July 22, 201114 yr comment_1457554 Bil underlättar onekligen en hel del. Både att ta sig dit och runt på plats när man väl är där. Det är ju inte jättenära nån större tätort precis. Bila upp och hitta lite schysst öringfiske på vägen! Catch & Relapse Rapport
Publicerat July 22, 201114 yr comment_1457578 flyg till arvidsjaur och sedan kanske hyra en bil? blir ca 18-19mil bilresa. Eat, Fish, Sleep Rapport
Publicerat July 23, 201114 yr Författare comment_1457810 Tack för input. Arvidsjaur och hyrbil verkar vara bäst för mig. Passar på att ändra lite i syftet med mitt första inlägg: Det verkar ju onekligen gå stor öring i Ammarnäs. Men tittar jag på fångstrapporteringen så tas det inte så mycket fisk. Beror det på att alla inte rapporterar eller är det långt mellan huggen? Rapport
Publicerat July 23, 201114 yr comment_1457814 långt mellan huggen på storöringen vill du fiska öring lite närmare så har du ju jämtland och dammån exempelvis "But when I am alone in the half light of the canyon all existence seems to fade to a being with my soul and memories. And the sounds of the Big Black Foot River and a four count rhythm and the hope that a fish will rise. Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs. I am haunted by waters." Rapport
Publicerat July 23, 201114 yr comment_1457822 Dammån är knappast mer lättfiskad, snarare tvärtom. De flesta fiskar där tas av de som fiskat ån i många år och kan sina ställen Catch & Relapse Rapport
Publicerat July 23, 201114 yr comment_1457823 Dammån är knappast mer lättfiskad, snarare tvärtom. De flesta fiskar där tas av de som fiskat ån i många år och kan sina ställen Catch & Relapse Rapport
Publicerat July 23, 201114 yr comment_1457833 Om du ändå vill åka dit så är det väl tåg till Vännäs och sedan länsbuss via storuman? Har för mig det är så jag åkt. Kolla med resplus, dom är rätt bra på sådana resor. /Sam "Inga andra fiskare i världen kan fara från senegal till spanien i en pirog" Rapport
Publicerat July 23, 201114 yr comment_1457843 Hej Precis kommit hem efter fyra dygn i Hemseda, Norgel. Fick grov mersmak och vill fiska efter mer öring. Ammarnäs ser onekligen riktigt fint ut. Någon som varit där tidigare som kan tipsa om de bästa sättet att ta sig dit? Just nu befinner jag mig i Skåne. Blir kanske lite långt att köra. annars bor jag i sthlm. Behöver man bil på stället för att ta sig runt eller klarar man sig utan om man fiskar i älven? Tacksam för alla tänkbara tips. Liknande fiske som du har i hemsedal hittar du nog inte så lätt i sverige, fisket efter ammarnäs öringen bedrivs nog inte med torrfluga och ett klass 5 spö ;-) är ju kanske närmare/bättre att ta en retur resa till hemdsedal .... Rapport
Publicerat July 23, 201114 yr comment_1457889 Tack för input. Arvidsjaur och hyrbil verkar vara bäst för mig. Passar på att ändra lite i syftet med mitt första inlägg: Det verkar ju onekligen gå stor öring i Ammarnäs. Men tittar jag på fångstrapporteringen så tas det inte så mycket fisk. Beror det på att alla inte rapporterar eller är det långt mellan huggen? Jag är nästan säkert på att det mest beror på att alla inte rapporterar in. Det är nästan bara fisketuristerna som åker hit upp som rapporterar in. Ortsborna runt kraddsele och även ifrån sorsele brukar inte rapportera in någon öring då de vart och fiskat kring ammarnäs/kraddsele. Fast de fiskar ju ofta me spinn då. Fast ja, självklart inte på flugfiskesträckan då! Eat, Fish, Sleep Rapport
Publicerat July 25, 201114 yr Författare comment_1458482 Ammarnäs.. Dammån.. Ser verkligen fint ut på båda ställena. Fast Gysinge är ju nästan "runt knuten". Vette katten om jag inte kör dit ändå. Någon som varit där i det närmsta? Det kan vara illa med myggen där har jag hört, någon som vet? Rapport
Publicerat July 25, 201114 yr comment_1458485 Ammarnäs.. Dammån.. Ser verkligen fint ut på båda ställena. Fast Gysinge är ju nästan "runt knuten". Vette katten om jag inte kör dit ändå. Någon som varit där i det närmsta? Det kan vara illa med myggen där har jag hört, någon som vet? Var i Ammarnäs för ca 10 dagar sen..fiskade övre Vindelälven (upp till kvoteringen), Tjulån och Näsbergstjärn. Lite mygg o knott min upplevelse. Och väldigt sporadiskt med vak, där, som i Vågga och runt Saxnäs trots bra väder. För lite och för varmt vatten sas det!! Tommy Rapport
Publicerat July 25, 201114 yr comment_1458499 Och åt helvete för mycket folk. Vem fasen vill åka dit i högsäsong.. Rapport
Publicerat July 25, 201114 yr comment_1458501 Och åt helvete för mycket folk. Vem fasen vill åka dit i högsäsong.. Folket verkar väldigt fokuserat på Storöringsströmmarna i Vindelälven tycker jag. Upplevde inte nån större trängsel vid de andra vattnen. Men vid Sjöforsen kunde man tjänat en hacka på att ta P-avgift !! Rapport
Publicerat July 26, 201114 yr comment_1458511 Ammarnäs.. Dammån.. Ser verkligen fint ut på båda ställena. Fast Gysinge är ju nästan "runt knuten". Vette katten om jag inte kör dit ändå. Någon som varit där i det närmsta? Det kan vara illa med myggen där har jag hört, någon som vet? Eh? Vilket lappkast.... Ammarnäs byttes mot Gysinge. Jaja,Gysinge är fint men fisket är ju inte ens en prommille av vad du får i Vindelälven. Dammån kan jag förstå att du tvekar på, som många sagt så är det erfarenhet av vattnet som behövs där. Kan vara samma sak i Ammarnäs men det går att få riktigt fin fisk där även om man inte varit där förr. Jag hade bra fiske där förra året även om jag inte fick de största fiskarna, topp på 1,7 kg öring och harr som var tyngre . Riktigt roligt fiske på skygg öring i de övre delarna på Vindelälven. Rapport
Publicerat July 26, 201114 yr comment_1458682 Eh? Vilket lappkast.... Ammarnäs byttes mot Gysinge. Jaja,Gysinge är fint men fisket är ju inte ens en prommille av vad du får i Vindelälven. Dammån kan jag förstå att du tvekar på, som många sagt så är det erfarenhet av vattnet som behövs där. Kan vara samma sak i Ammarnäs men det går att få riktigt fin fisk där även om man inte varit där förr. Jag hade bra fiske där förra året även om jag inte fick de största fiskarna, topp på 1,7 kg öring och harr som var tyngre . Riktigt roligt fiske på skygg öring i de övre delarna på Vindelälven. övere delarna på vindelälven, vart är vi då ??? ovan mankseleforsen lr ??? är ju en bit o gå dit samt att det är kvotering på den övre delen av vindelälven. känns lite som att öringsfisket nedanför ammarnäs främst går ut på streamer fiske, men jag kan ju ha fel åsså !!! Rapport
Publicerat July 27, 201114 yr comment_1458767 Jag menar uppströms från Ammarnäs. Ovan fallet där är det bara öring. Om du åker så långt du kommer med bil och sedan går ett par kilometer så hittar du det ställe där jag fiskade två dagar ifjol och det var riktigt roligt fiske. Det var vakande öring och torrflugefiske. Fick ett par runt kilot och flera mellan 6 och 8 hg. Roligt för att det var så himla skygg fisk. Håller med om att det mest handlar om streamerfiske efter grov öring längre ner. Vid harabacken fick jag en öring på 1,7kg och tre-fyra harrar runt 1,5kg. Riktigt mycket grov harr där. Även Tjulån håller grov harr. Rapport
Publicerat July 29, 201114 yr comment_1459504 ok, då förstår jag !! blir nog en tur till vindelfjällen även nästa år och då kanske med ammarnäs som bas :-) Rapport
Publicerat July 30, 201114 yr Författare comment_1459584 Det blev Gysinge för mig. Jösses vad dött det var här, om man inte räknar mörtarna då. Känns lite overkill att ha tagit in på värdshuset när morgondagen förmodligen blir lika kass. Ska man verkligen behöva fara miljoner mil för en liten öring? Suck... Rapport
Publicerat July 30, 201114 yr comment_1459613 Det blev Gysinge för mig. Jösses vad dött det var här, om man inte räknar mörtarna då. Känns lite overkill att ha tagit in på värdshuset när morgondagen förmodligen blir lika kass. Ska man verkligen behöva fara miljoner mil för en liten öring? Suck... kan rekommendera en resa till rena älven, kanon fint örings fiske och ligger inte sååå lång bort heller(42 mil från eskilstuna). http://www.renaelva.no/ är lite mycket vatten i älven just nu, men på rätt ställen så är det inga problem. /thomas Rapport
Publicerat July 30, 201114 yr comment_1459619 Och åt helvete för mycket folk. Vem fasen vill åka dit i högsäsong.. Sant,man är ju inte lite folkskygg på fjället! ser man ett tält från helikoptern är livet förstört "The way I see it captain Ahab was a quitter"http://www.epicmedia.se Vakringen Rapport
Publicerat July 31, 201114 yr comment_1459790 Det blev Gysinge för mig. Jösses vad dött det var här, om man inte räknar mörtarna då. Känns lite overkill att ha tagit in på värdshuset när morgondagen förmodligen blir lika kass. Ska man verkligen behöva fara miljoner mil för en liten öring? Suck... Om du letar lite bland trådarna här så hittar du "hedströmmen-Bernshammar" inplanterad fin öring på en mycket vacker strömsträcka för ett mycket överkomligt pris! Många ggr trevligare än Gysinge/leif k Läs här om mitt planerande och genomförande av ett flugfiskeäventyr till FINNMARKSVIDDA http://flugfiskeaventyr.blog.se/ Rapport
Publicerat July 31, 201114 yr Författare comment_1459796 Om du letar lite bland trådarna här så hittar du "hedströmmen-Bernshammar" inplanterad fin öring på en mycket vacker strömsträcka för ett mycket överkomligt pris! Många ggr trevligare än Gysinge/leif k Tack för tipset. Gysinge var verkligen helt dött. Två dagars fiske från tidig morgon till sen kväll gav inget (förutom mört). Jag såg under tiden inte ett enda vak med lite substans i sig. Mycket märkligt. Det är dock fint där.. men det tröttnar man på efter ett tag. Jag ska prova Hedströmmmen, kanske ganska omgående Rapport
Publicerat August 1, 201114 yr comment_1460081 Zonkers o mörkbruna simpor!/leif k Läs här om mitt planerande och genomförande av ett flugfiskeäventyr till FINNMARKSVIDDA http://flugfiskeaventyr.blog.se/ Rapport
Publicerat August 1, 201114 yr comment_1460105 Tack för tipset. Gysinge var verkligen helt dött. Två dagars fiske från tidig morgon till sen kväll gav inget (förutom mört). Jag såg under tiden inte ett enda vak med lite substans i sig. Mycket märkligt. Det är dock fint där.. men det tröttnar man på efter ett tag. Jag ska prova Hedströmmmen, kanske ganska omgående Jag tröttnar aldrig på att propagera för Älvdalen. Har fått öringar på 7-8 hg där och harr strax därunder. Det finns dock större fisk. Variationsrikt fiske dessutom, små och större älvar och åar samt en massa sjöar och tjärnar. Endast 35 mil från Stockholm. Kom igen nu stroy... Detta är MathiasLI only wish to catch a fish, so juicy sweet! Kastinstruktör Rapport