Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

skötselråd till lina

Featured Replies

Publicerat

skulle gärna vilja ha skötseltips till hur man slipper få lina sönder sprucken, alla mina linor jag har kört med håller ett år (en hel sommar) och sen har linan spruckit sönder.

Har träffat folk som har haft sina fluglinor i 3-5 år (men nog är man dum som inte har frågat dom hur man gör).

hur gör ni när ni ska hem efter att fiskat klart med linan???

Publicerat

Tvätta i ljumet vatten inga lösningsmedel som typ tvål eller diskmedel.

Väldigt smutsig låt ligga i vatten ett dygn.

Torka rent med typ en frottéhanduk.

Smörj in med bra line dressing.

www.flycastingsyd.se_____FFFLogoSmall.gif Flycastinginstructor.

Flugfiskarnatrelleborg

Publicerat

skulle gärna vilja ha skötseltips till hur man slipper få lina sönder sprucken, alla mina linor jag har kört med håller ett år (en hel sommar) och sen har linan spruckit sönder.

Har träffat folk som har haft sina fluglinor i 3-5 år (men nog är man dum som inte har frågat dom hur man gör).

Torrdra linan med en mjuk kompress eller annat skonsamt för att få bort en del smuts. Använd sedan ett bra linmedel. Har prövat lite olika och kommit fram till att Tiemco är bäst. Gör behandlingen det första och det sista du gör på säsongen + någon gång mitt i. Då kommer du att få en lina som håller och som dessutom är bra mycket trevligare att kasta med. ;)

Anders

Publicerat

Nu är jag inte någon mästare på detta med flugfiske, men jag kör Sameos cobra spit. Den är endast för WF linor, men den ger en teflon liknande hinna när man smort in den.

Jag gillar den om inget annat :)

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Vad har du för linor? Jag har en hel del linor, mestadels lite dyrare och jag slarvar med dem grovt. Det är sällan de spricker efter några år.

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

alla mina linor jag har kört med håller ett år (en hel sommar) och sen har linan spruckit sönder.

Precis som Sasse säger så finns det linor som håller under nästan alla förhållanden och billiga linor hör sällan dit.

Om du fiskar i sträng kyla så kanske detta kan vara en tänkbar förklaring, iskristaller sliter ganska hårt.

Kontrollera också dina spön och rullar, så att inte någon komponent skaver på linan.

MVH Göran.

Publicerat

Kör med vatten, torkar av dom och silikonspray dagen efter.

Publicerat
  • Författare

Vad har du för linor? Jag har en hel del linor, mestadels lite dyrare och jag slarvar med dem grovt. Det är sällan de spricker efter några år.

just nu är det någon loop som jag kör med och som har hållit bäst av alla linor jag har kört med.

Men man ser att den håller på att spricka, men förra linan var guidelines 4-cast som jag körde med tills att det vart någon meter på linan som inte hade plasten på och hade den ett år.

jag måste ju erkänna att man är dålig på att "ta hand om" linorna.

som hogmark skrev om kyla så är man stor del uppe i fjällen och fiskar

men tackar för tipsen :) får bli bättre på att ta hand om linan

Publicerat

just nu är det någon loop som jag kör med och som har hållit bäst av alla linor jag har kört med.

Men man ser att den håller på att spricka, men förra linan var guidelines 4-cast som jag körde med tills att det vart någon meter på linan som inte hade plasten på och hade den ett år.

jag måste ju erkänna att man är dålig på att "ta hand om" linorna.

som hogmark skrev om kyla så är man stor del uppe i fjällen och fiskar

men tackar för tipsen :) får bli bättre på att ta hand om linan

Konstigt. De flesta Loop jag har haft har hållt bra.

Jag kastar på gräs, grus, kallt, varmt, saltvatten, sötvatten, dyvatten och slarvar grovt med smörjning och tvätt :blush:

Ändå håller de bra.

Men tipsen ovan är bra, ska ta mig i kragen själv ^_^

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Min SA mastery gpx har spruckit lite alldelés efter klumpen (3 månader gammal) och jag vet nog varför!!! MYGGMEDEL!"!! :P 

har kört ett spraymyggmedel från naturkompaniet (sjö & hav) enda jag kan tänka mig är att jag varit lite slarvig med tvätt av linan och att jag inte tvättat händerna efter att ha tagit på mig myggmedlet.

Publicerat

Nu är jag inte någon mästare på detta med flugfiske, men jag kör Sameos cobra spit. Den är endast för WF linor, men den ger en teflon liknande hinna när man smort in den.

Jag gillar den om inget annat :)

Varför är den endast för WF linor?

Livet börjar efter 30 meter.

Publicerat

Varför är den endast för WF linor?

Felskrivning av mig, först nu jag fattat att WF står för weight forward ... om jag inte är ute och cyklar.

Men det står endast för "floating lines" varför vet jag inte ...

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Felskrivning av mig, först nu jag fattat att WF står för weight forward ... om jag inte är ute och cyklar.

Men det står endast för "floating lines" varför vet jag inte ...

Om man använder linsmörja för flytande linor på t.ex intermediate så blir den flytande en stund av ytspänningen och hänger kvar på ett irriterande sätt och vice versa, om man använder linsmörja för sjunkande linor till flytande linor så ligger de plötsligt djävligt lågt och en del börjar faktiskt sjunka lite grann.

Det finns så klart olika grader i helvetet men i stort sett händer detta om man använder "fel" smörja till rätt lina.

Jag brukar med vilje smörja med sjunksmörja på mina flytlinor vid HÖ- fiske på kusten för det ger mig en slags svävande intermediate lina...

Rickard.

När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret.

Publicerat

Det handlar i huvudsak om hur många timmar linan har använts. Du fiskar troligen mer på en sommar (tid räknat) än vad de andra som lyckas hålla sina linor fina i åratal. På den tiden som jag fiskade som mest så kastade jag sönder en lina på 19 dagar/fiskepass, skjutdelen krackelerade. Det var i strömmande vatten med mycket kastande. Att jag råkar veta "19 dagar" beror på att jag förde dagbok över all fångst just då. Jag fortsatte använda linan säsongen ut trots krackeleringen. Det här var juli-augusti 1991 och linan var en S-A Ultra 2 long belly.

Självklart kan man förlänga livslängden genom rengöring, även om det troligen är marginellt.

En annan intressant aspekt är hur gammal linan är, dvs hur länge den har legat på lagret. PVC-plast som coatingen tillverkas av är en hård plast som behöver mjukgörande ämnen för att fungera som en fluglina. Dessa ämnen lämnar linan med tiden och gör coatingen hårdare (känsligare mot sprickor).

Redigerad med Gäst

Publicerat

Myggmedel dödade min cortlandlina i somras. R.I.P

Blev "narig" och jag fick byta. Smörjde men den blev liksom aldrig bra igen.

H

Publicerat

Märkligt. Har bara haft problem med någon enstaka lina nån gång. När jag omsatt mina linor är det antingen för att jag vill prova något nytt eller i få fall att de är utslitna efter många år, då oftast på begränsade ställen.

Är noggrann med att hålla dem rena men i övrigt tycker jag inte att jag gör nånting speciellt.

Jag måste fiska för lite... :)

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."