Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

booby fiske

Featured Replies

Publicerat

hej... jag har testat fiske med bobbyflugor nu några gånger. men det har inte varit så bra som jag hade tänkt mig... undrar om jag gör nått fel kanske i hemtagningen eller nått? ska man ta hem med handtvist eller korta drag med pauser? hur gör ni?

Publicerat

hej... jag har testat fiske med bobbyflugor nu några gånger. men det har inte varit så bra som jag hade tänkt mig... undrar om jag gör nått fel kanske i hemtagningen eller nått? ska man ta hem med handtvist eller korta drag med pauser? hur gör ni?

Beror på typen av boobie bland annat, nedan varianter tar jag in med korta 3-4 "knyckar" och sedan paus.

626088819331047scale.jpg

309193385554110scale.jpg

Sedan de "Vanliga", oftast snabbare och med längre drag.

113092764411758scale.jpg

Beror förstås på också, RB fiske är inte alltid en sånn "walk in the park" som många vill påskina... Variation, både vad gäller intagnigsmetod och fiskedjup brukar ge framgång :) Håll reda på djupet där du fiskar (djupkarta?), sjunkhastigheten på din lina, räkna sedan ut hur länge du måste vänta för att verkligen fiska på/nära botten. Kortare tafs en vanligt är ju också att rekommendera. Där jag fiskar är största djupet ~6 meter så jag måste sitta och vänta 2 minuter varje kast :)

Redigerad med UL0.04

Publicerat
  • Författare

tack för hjälpen.. kan man köra in dom sakta med handtvist sen dra till ibland och sen varva det med pauser t ex?

Publicerat

tack för hjälpen.. kan man köra in dom sakta med handtvist sen dra till ibland och sen varva det med pauser t ex?

Ja definitivt :) Jag tro nog att ca 90% av alla fiskar jag får på boobie tar precis när jag börjar ta in. Känns som att just fartökningen från "friflyt" är huggutlösaren, till det så kan man tillägga att flugorna alltid sitter djupt i halsen på dom, dom tar ruskigt hårt :)

Tog en liten en på boobie i Örsjön idag :)

579405092607870scale.jpg