Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fiskeresa sommaren 2013, Sandåslandet?

Featured Replies

Publicerat

Hej på er,

Jag och tre kompisar har så smått börjat prata om att göra en resa under sommaren 2013, (jag har precis blivit pappa därav att det inte blir denna sommaren).

Vi kommer att hålla oss i Sverige och vill gärna långt, långt norr ut. Tanken är att vi tar oss till Kiruna eller liknande och sedan transporterar oss med helikopter ut i vildmarken ;) Vi är inte rädda för att vandra en bit om det skulle behövas. En vill gärna ha lite älvfiske medan vi andra föredrar lite mindre åar och jokkar. Lite sjöfiske oxå. Fiske efter öring, harr och röding står väl högst på listan.

Vart skall man nu åka? Har googlat runt lite och fastnat för Sandåslandet. Här verkar det finnas fiske som tillfredsställer oss alla. Samtidigt som jag har läst en massa positivt om detta ställe finns det även en del som inte är lika positiva inställda, de tycker bl.a att det är alldeles för högt fisketryck här. Stämmer detta?

Kan ni tipsa om andra liknande ställen med bäck- och åfiske, älvfiske och kanske lite sjöfiske.

Tack på förhand,

Hälsn Markus

Vadning: det vanligaste sättet för en torrflugefiskare att förvandlas till en våtflugefiskare.

There's a fine line between flyfishing and just standing on the shore like an idiot.

Publicerat

på sandåslandet finns det inte allt för många öringar lr rödingar?

och det var för 10 år sen rätt "skitigt" .. hittade hur mkt crap som helst i buskarna.

men plocka runt en 100 harr på ett par dagar. alla va stöpta i samma form. 45-52 cm.

testa mer i "mitten" av sverige, jämtland, lr varför inte finn-jani's http://www.vojman.se/ ?

lr som möök säger, sök ett kvoterat vatten!

sök vattnet i lillsyrrans namn så har ni större chans att få en vecka! (det e för att brudar är så svaga o dåliga på att fiska)

Publicerat
  • Författare

Det skall jag göra meek ;)

Vadning: det vanligaste sättet för en torrflugefiskare att förvandlas till en våtflugefiskare.

There's a fine line between flyfishing and just standing on the shore like an idiot.

Publicerat

Satsa inte på de centrala delarna av sandåslandet om ni är ute efter öring eller röding. Där dominerar harren rejält. Norr om Rostujaure finns det dock en hel drös fina rödingsjöar.

Publicerat

Hej Marcus,

Jag har själv haft nöjet att testa Sandåslandet för första gången nu i sommar. Där vi var dominerade harren totalt. Vi ville oxå precis som ni ha lite öring, vi fick bara en på veckan men hade en fantastisk resa i en underbar flugfiskemiljö med MASSOR av fisk (läs harr). Torrflugefisket var riktigt riktigt bra!

Min fiskeberättelse finns på : http://flugfiske.folkessons.se/#post34

Fem knott är fler än fyra flugor

http://flugfiske.folkessons.se