Hoppa till innehåll

Vilken dagslända


Guest riverine

Recommended Posts

Har sett att det finns en hel del insektskunniga här. Har fotat några i sommar som jag gärna skulle vilja ha artnamn på. Förstår att det förstås är svårt att säga vilken art det är från en bild, men kanske ett släktesnamn o en bra gissning på art.

post-2904-1250271802_thumb.jpgpost-2904-1250271841_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade två sländor till att fråga om.

Glömde förklara var sländorna är hämtade.

Förra inlägget: den vänstar från en ström i övre Indalsälven och den högra från ett selområde i samma älv. Plåtade i början av juli

Den vänstra i detta inlägg från Mälaren i slutet av juli och den högra från sel i Indalsälven i början av juli.

post-2904-1250272385_thumb.jpgpost-2904-1250272698_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Bild 1:?

Bild 2: Inte en heptagenia sulphurea (gul forsslända) tror jag med anledning av ögonens färg bland annat. Tror mer på en sporrslända.

Bild 3: Sjösandslända spinner

Bild 4: Brun forsslända måhända, eller mer troligt en grönögd selslända -spinner, men det är lite vanskligt med foton.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bild 1:?

Bild 2: Inte en heptagenia sulphurea (gul forsslända) tror jag med anledning av ögonens färg bland annat. Tror mer på en sporrslända.

Bild 3: Sjösandslända spinner

Bild 4: Brun forsslända måhända, eller mer troligt en grönögd selslända -spinner, men det är lite vanskligt med foton.

Först, hjärtligt tack för era ansträngningar att bestämma dagsländorna, en hel del kött på benen. Men rätt pinsamt av mig att inte känna igen sösandsländan, har ju sett massór av dem i norrland, både duns o spinners. Men jag måste säga att den i Mälaren var rätt olik, väsentligt mindre och mkt blekare. Är det normalt?

När det gäller de övriga så är nog nr 1 en åslända av nåt slag, nr 2 kanske brun forsslända och nr 4 grönögd selslända. Men riktigt säker kan man inte vara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Först, hjärtligt tack för era ansträngningar att bestämma dagsländorna, en hel del kött på benen. Men rätt pinsamt av mig att inte känna igen sösandsländan, har ju sett massór av dem i norrland, både duns o spinners. Men jag måste säga att den i Mälaren var rätt olik, väsentligt mindre och mkt blekare. Är det normalt?

När det gäller de övriga så är nog nr 1 en åslända av nåt slag, nr 2 kanske brun forsslända och nr 4 grönögd selslända. Men riktigt säker kan man inte vara.

Laddade upp en Jämtlandsrock som jämförelse.

post-2904-1251927584_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Först, hjärtligt tack för era ansträngningar att bestämma dagsländorna, en hel del kött på benen. Men rätt pinsamt av mig att inte känna igen sösandsländan, har ju sett massór av dem i norrland, både duns o spinners. Men jag måste säga att den i Mälaren var rätt olik, väsentligt mindre och mkt blekare. Är det normalt?

När det gäller de övriga så är nog nr 1 en åslända av nåt slag, nr 2 kanske brun forsslända och nr 4 grönögd selslända. Men riktigt säker kan man inte vara.

Min erfarenhet är att färgen kan variera ganska mycket på både sjösansländan och åsandsländan mellan olika vatten och miljöer. Hanen är betydligt mindre än honorna. Nu har jag ingen aning om vilken storlek denna var som du har på bilden, men de (hanarna) är betydligt mindre än honorna, sen kan kanske "motljuset" i den bilden måhända göra att den ser lite ljusare och mer transparent ut.

Redigerad med hinlis
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...