Jump to content
Sign in to follow this  
Älv: Selångersån/Sulån

Recommended Posts

Hmmm... ;)

Varför är det såååå tyst om detta vattensystem här på forumet? :)

Det redovisas en skaplig uppgång av fisk i en trappa ganska högt uppe i systemet. :D

Nu när Mjällån enl mig är nere i botten måste jag se mig om efter en ny liten läcker HÖ-å :wub:

//age

När jag bodde i v-norrland var jag sugen på att testa inviksån! Den ser för jävla frän ut men det blev aldrig av att fiska med annat än elektricitet. Håller en stabil men liten stam lax och hyffsat med havsöring.

Längre upp i Sulån vet jag att det iaf finns en jävla massa bäckröding.

Är mjällån helusel även på nedre kortet (Ljustorps alltså)=?

När jag bodde i v-norrland var jag sugen på att testa inviksån! Den ser för jävla frän ut men det blev aldrig av att fiska med annat än elektricitet. Håller en stabil men liten stam lax och hyffsat med havsöring.

Längre upp i Sulån vet jag att det iaf finns en jävla massa bäckröding.

Är mjällån helusel även på nedre kortet (Ljustorps alltså)=?

För mig verkar allt uselt i år :) Har fiskat en del i nedre delarna av Mjällån utan resultat :wub:

//age

Sättnaån i närheten har ju en bra uppstigning av havsöring.

Se fiskeräknaren i vänstermenyn på denna sida Sundsvalls Sportfiskeklubb

Det är den jag tittat på och blivit överraskad av hur rel mkt fisk det går så långt upp i systemet.

Hallå, ni som fiskar där :) lite små tips tack :wub:

//age

För mig verkar allt uselt i år :) Har fiskat en del i nedre delarna av Mjällån utan resultat :wub:

//age

Har själv ingen erfarenhet av Sättnaån men ser man på fiskräknaren så går det ju upp lite fisk.Har liksom dej Age tyckt att Mjällån har gått dåligt dom senaste åren.Har mina höljor som jag vittjar av ibland med det är länge sen det gav nåt av storlek.Övre Mjällån har ju en sida med fångststatistik och där ser man att det gav lite fisk här i månadsskiftet när vattenmängden ökade lite. Det ä ju jäkligt fint att gå längs Mjällån(har sett kungsfiskare där för några år sedan)....men tråkigt att det pekat nedåt under några år nu.

Oj det var längesen jag fiskade i Sättnaån, jag gick och metade där när jag var i moppeåldern (hade ingen moppe så jag cyklade det är ca 25 år sedan).

Jag har varit dit och kikat men då var det mitt i sommaren och väldigt lite vatten. Jag fiskade oftast vid Oxstabron svänger av vid Silje tror jag, det är ett måste med vadare.

Det är stundtals svårkastat och skulle tro att det bästa fisket är nattetid eller iallafall när det är som mörkast, jag kan tyvärr inte komma med så mycket mer information då det var så längesen jag var där.

Jag hoppas någon provar och kommer med en rapport så får jag se vad man missat. :wub:

Edited by Santiago

My lips are sealed :wub: Går fina knubbiga rackare i gucken-river kan jag iaf säga :) O då pratar jag inte om mig själv ;)

Ha,ha, ja gucken river var det länge sen jag hörde nån sa. Det var ju före reningsverkens tid. Alltså Selångersån / Sättnaån. Vet ju att folk fiskar Sättnaån ,men vart ? Ja,jag vet faktiskt inte,men kanske du kan ge lite tips eller?

Tight Lines / Lasse.

Jo det är klart att alla havsöringar passerar Selångersån för att komma förbi sjön och upp i Sättnaån.

Tycker inte det är så fint att fiske nere i mynnet av Sättnaån det finns fina huljor/brinkar ca 3 km uppströms sjön det är bara att kila dit och prova.

Ha,ha, ja gucken river var det länge sen jag hörde nån sa. Det var ju före reningsverkens tid. Alltså Selångersån / Sättnaån. Vet ju att folk fiskar Sättnaån ,men vart ? Ja,jag vet faktiskt inte,men kanske du kan ge lite tips eller?

Tight Lines / Lasse.

Oxstahöljan brukar hålla en o annan öring B) Ta in Oxsta kör över ån och gå nedströms, stor hölja så du märker när du hittat rätt.

Går du uppströms från oxsta finns det massvis med fina ställen på östanåslätten. Dock kan det va lite trixigt o ta sig fram på vissa ställen :wub:

Mellan solumskvarn och bron på slutet av östanåslätten har jag tagit endel öring. Samma där lite trixigt o ta sig fram på vissa ställen men men.

Uppströms trappan har jag inte bedrivit så mycket fiske men jag vet en vän som brukar få mycket bra i Sulån som di kallarn.. ;) Funderar starkt på o lägga en dag lr två innan fredningen 15september däruppe vid Storbränna :):D

Oxstahöljan brukar hålla en o annan öring :D Ta in Oxsta kör över ån och gå nedströms, stor hölja så du märker när du hittat rätt.

Går du uppströms från oxsta finns det massvis med fina ställen på östanåslätten. Dock kan det va lite trixigt o ta sig fram på vissa ställen B)

Mellan solumskvarn och bron på slutet av östanåslätten har jag tagit endel öring. Samma där lite trixigt o ta sig fram på vissa ställen men men.

Uppströms trappan har jag inte bedrivit så mycket fiske men jag vet en vän som brukar få mycket bra i Sulån som di kallarn.. :P Funderar starkt på o lägga en dag lr två innan fredningen 15september däruppe vid Storbränna :DB)

Tack för det infot ,kanonbra och dina läppar var ju inte förseglade B) Jättebra att du delar med dig av dina ställen.

Får se om jag får någon dag över,men Ljungan och Ljustorparn har prio numero uno just nu.

Bra havsörings fiske i Mjällån är lika med bra vattenstånd i slutet av maj.

Ett problem med Mjällån är alla avverkningar utdikningar samt liten procent

sjöar. Jag vill påstå att vatten flödet sommartid är ca, 1/5 av flödet på sextitalet.

Skulle gärna se en återställning av ån efter flottningsrensning med caterpillar, samt

Återställning av alla våtmarker. Även skapa en laxtrappa i ljustorpsån vid Lagfors.

Jag har flugfiskat i sättnaån över 20 år då jag är uppväxt alldeles intill den och det är ett av min absoluta favorit vatten.

Smygfiske är det som gäller och man bör vara beredd på att gå en bra bit och prova nya höljor och dylikt, dock så har Fisket blivit sämmre än va det va för tio år sen då man kunde ta bra många harrar på kilot men nu för tiden så brukar det bli åtminstone en eller två om året.

Såg att tråden var väldigt gammal men jag kände att jag måste skriva lite om mitt älskade vatten :-).