Hoppa till innehåll

Förening nära Göteborg / Kungsbacka


roccster

Recommended Posts

Letar efter en förening som har bra och hyfsat lättillgängliga vatten runt Göteborg, eller Kungsbacka. Gärna med en förkärlek till flugan såklart, men har de bara bra vatten och är en aktiv förening så funkar det mesta.

Jag har tidigare försökt med föreningar som legat väldigt nära där jag bor, men då har det blivit väldigt inriktat på havsfiske, och det är inte mitt förstaval av fiske direkt. Jag vill ha sjöar, åar eller älvar. :o

Tacksam för alla tips.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne.

Då det lätt blir _många_ dagar vid P&T på en säsong för dem som inte har råd att åka på längre turer för annat fiske så är ju klubb med fina vatten en redig fördel, dessutom får man en klubb att umgås med och tillhöra. :o

Är själv nyfiken på erfarenheter eller om någon rent av är medlem i Kvarnbyns eller Gråbo fiskeklubb?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne.

Då det lätt blir _många_ dagar vid P&T på en säsong för dem som inte har råd att åka på längre turer för annat fiske så är ju klubb med fina vatten en redig fördel, dessutom får man en klubb att umgås med och tillhöra. :o

Är själv nyfiken på erfarenheter eller om någon rent av är medlem i Kvarnbyns eller Gråbo fiskeklubb?

Dessa klubbar har P/T vatten på sitt schema:

Kvarnbyns

Sportfiskeklubb

Mats Nyberg

Tfn ...................... 031-27 67 75

Mobil ................. 0705-77 55 70

ksfk@post.utfors.se

www.kvarnbysportfiske.com

Mölndals

Sportfiskeförening

Mats H Ljungqvist

Tfn ....................... 0300-715 82

greve.jevelberg@netatonce.net

Och jag vill väl slå ett slag för den i rött som jag tillhörde då vi bodde i GBG. Trevligt folk med trevliga vatten. Mest fluga men visst finns där "allätare" med. Så slå en signal till Mats så skall du se att du blir väl omhändertagen! :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne.

Då det lätt blir _många_ dagar vid P&T på en säsong för dem som inte har råd att åka på längre turer för annat fiske så är ju klubb med fina vatten en redig fördel, dessutom får man en klubb att umgås med och tillhöra. :o

Är själv nyfiken på erfarenheter eller om någon rent av är medlem i Kvarnbyns eller Gråbo fiskeklubb?

Jag är medlem i Gråbo SoFF

http://www.grabo-fiske.se/

/Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla om SFK Hunnagäddan i Lindome finns kvar.

Hade förr iallafall en trevlig bit av lindomeån, sationär och havsöring och i september även brun lax. Dessutom en hoper sjöar på skogen, en del P&T, en del abborrsjöar. Några av sjöarna delade de tillgången till med Mölndals sportfiskeklubb.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är faktiskt medlem i Hunnagäddan (i Lindome) just nu, men deras vatten är väldigt otillgängliga. Jag är absolut inte lat, och tycker väldigt mycket om att vandra i skogen, men precis som Nenja säger så vill jag ha tag på en klubb med hyfsat lättilgängliga vatten, som man kanske kan svänga förbi ett par timmar efter jobbet, och det funkar inte riktigt om man ska gå en timma innan man ens kommit fram. Sen verkar det inte hända så mycket på inplanteringsfronten heller.

Har sneglat en del på Mölndals sportfiske, och även KSFK som ju har södra långvattnet. Kommer nog att höra av mig till dem då de verkar ha bra och nära vatten.

Kom gärna med fler förslag, Gråbo verkar heller inte så dumt, lite avsides för mig men det kan jag skita i bara det är en bra klubb med lite liv i sina sjöar (och sina medlemmar) ;)

Redigerad med Richard
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är faktiskt medlem i Hunnagäddan (i Lindome) just nu, men deras vatten är väldigt otillgängliga. Jag är absolut inte lat, och tycker väldigt mycket om att vandra i skogen, men precis som Nenja säger så vill jag ha tag på en klubb med hyfsat lättilgängliga vatten, som man kanske kan svänga förbi ett par timmar efter jobbet, och det funkar inte riktigt om man ska gå en timma innan man ens kommit fram. Sen verkar det inte hända så mycket på inplanteringsfronten heller.

Har sneglat en del på Mölndals sportfiske, och även KSFK som ju har södra långvattnet. Kommer nog att höra av mig till dem då de verkar ha bra och nära vatten.

Kom gärna med fler förslag, Grågo verkar heller inte så dumt, lite avsides för mig men det kan jag skita i bara det är en bra klubb med lite liv i sina sjöar ;)

Blev medlem i KFK (Kungsbacka) i höstas så jag har inte provat deras vatten ännu men deras faddervatten Tagsjön skulle tydligen vara riktigt fint på våren (insjööring).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev medlem i KFK (Kungsbacka) i höstas så jag har inte provat deras vatten ännu men deras faddervatten Tagsjön skulle tydligen vara riktigt fint på våren (insjööring).

Jag bodde ett tag på Särö, och blev då också medlem i KSK, tyvärr verkade den klubben då väldigt inriktad på havsfiske, vilket gjorde att jag tröttnade. Utforskade många av deras vatten, men som jag minns det fanns det inget riktigt bra P&T (fast detta var 10 år sedan) :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är faktiskt medlem i Hunnagäddan (i Lindome) just nu, men deras vatten är väldigt otillgängliga. Jag är absolut inte lat, och tycker väldigt mycket om att vandra i skogen, men precis som Nenja säger så vill jag ha tag på en klubb med hyfsat lättilgängliga vatten, som man kanske kan svänga förbi ett par timmar efter jobbet, och det funkar inte riktigt om man ska gå en timma innan man ens kommit fram. Sen verkar det inte hända så mycket på inplanteringsfronten heller.

Har sneglat en del på Mölndals sportfiske, och även KSFK som ju har södra långvattnet. Kommer nog att höra av mig till dem då de verkar ha bra och nära vatten.

Kom gärna med fler förslag, Gråbo verkar heller inte så dumt, lite avsides för mig men det kan jag skita i bara det är en bra klubb med lite liv i sina sjöar (och sina medlemmar) :blink:

Japp MSF har fina vatten som lämpar sig väl för "ett par timmar efter jobbet"-fiske. Så jag skkriver det igen....ring Mats så blir du väl omhändertagen.

Mvh

Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla om SFK Hunnagäddan i Lindome finns kvar.

Hade förr iallafall en trevlig bit av lindomeån, sationär och havsöring och i september även brun lax. Dessutom en hoper sjöar på skogen, en del P&T, en del abborrsjöar. Några av sjöarna delade de tillgången till med Mölndals sportfiskeklubb.

Jodå, visst finns vi kvar. Men vi får tyvärr inte sätta i fisk eftersom vi inte har lyckats få tag i någon garanterat gyrofri fiskodlare. Detta eftersom sjöarna rinner ut i Lindome/kungsbacka å-system som tydligen fortf är gyrofritt. Man har ju fått kalkning av sjöarna tidigare på grund av sambandet med Kungsbackaån. Om någon känner till en gyrofri odlare så hör gärna av er.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp MSF har fina vatten som lämpar sig väl för "ett par timmar efter jobbet"-fiske. Så jag skkriver det igen....ring Mats så blir du väl omhändertagen.

Mvh

Magnus

Har varit i kontakt med Mats, men tydligen är det lite sisådär med alla deras vatten. De har ett vatten som är bra P&T, men då handlar det om en hel del promenerande igen :lol: Fast det ligger väldigt bra med tanke på vart jag bor, så några kilometers promenad kanske jag kan stå ut med :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå, visst finns vi kvar. Men vi får tyvärr inte sätta i fisk eftersom vi inte har lyckats få tag i någon garanterat gyrofri fiskodlare. Detta eftersom sjöarna rinner ut i Lindome/kungsbacka å-system som tydligen fortf är gyrofritt. Man har ju fått kalkning av sjöarna tidigare på grund av sambandet med Kungsbackaån. Om någon känner till en gyrofri odlare så hör gärna av er.

Hur är det med fisk från Hökensås då, har ni kollat den?

Och hur är det med hemsidan till hunnagäddan :blink:

Mölndals sportfiskesällskap verkar ju plantera in i en sjö, så kanske de vet om en odlare med gyrofri fisk?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är det med fisk från Hökensås då, har ni kollat den?

Och hur är det med hemsidan till hunnagäddan :blink:

Mölndals sportfiskesällskap verkar ju plantera in i en sjö, så kanske de vet om en odlare med gyrofri fisk?

Jag råkar faktiskt ha fått medlemskap i både Kvarnbyns och Gråbos fiskeklubb, Kvarnbyns dunderplus är P&T inom cykelavstånd, Gråbo har en flugfiskesjö som klubbvatten...

Tyvärr kommer jag troligen inte kunna gå med i någon av dem då jag inte ens får existensminimum av a-kassan, annars kunde vi samåkt till Lilla lövsjön. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit i kontakt med Mats, men tydligen är det lite sisådär med alla deras vatten. De har ett vatten som är bra P&T, men då handlar det om en hel del promenerande igen :) Fast det ligger väldigt bra med tanke på vart jag bor, så några kilometers promenad kanske jag kan stå ut med :blush:

Ahh fortfarande problemet med gyro/Lindomeån. Ja då är det väl Foxswamp Longwater dom planterar in i fortfarande. Ja ett par minuters promenad kan du säkert mäkta med..! :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är det med fisk från Hökensås då, har ni kollat den?

Och hur är det med hemsidan till hunnagäddan :lol:

Mölndals sportfiskesällskap verkar ju plantera in i en sjö, så kanske de vet om en odlare med gyrofri fisk?

Quote

Tyvärr så avled medlemmen som hade hand om hemsidan olyckligt nyligen. och med honom så försvann hemsidan.

Tror inte att Mölndals sportfiskesällskaps vatten avvattnar Lindome/Kungsbacka ån.

Vad jag har hört så håller länstyrelsen på att ta fram en modell som odlare ska kunna bli godkända efter. Vi får hoppas på att det blir så snart.

Redigerad med Småland
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det de planterar in sa du? Hur e Lindomeån annars? Funkar det fint med fluga där?

Fisket är väl hyggligt. Hört talas om imponerande fångststorlek på lax bla.

Dock är rapporterna inte bekräftade utan endast rykten, men ganska trovärdiga. Ganska få som fiskar och som inte vill sprida fångstresultatet av naturliga orsaker. Det verkar som att dom som fiskar där sätter tillbaks det mesta vilket känns jävligt bra. Själv har jag dock inte testat ngt allvarligare utan håller mest till på kusten.

Det funkar bra med fluga även om det lite otillgängligt på sina ställen. Välkommen att prova. Jag hänger gärna med om du hojtar till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det de planterar in sa du? Hur e Lindomeån annars? Funkar det fint med fluga där?

Nej den är inte optimal för fluga. Funkar väl ok om man har koll på sina rollkast. Men hela sträckan som får fiskas kantas hårt av buskar och träd, samt att ån är ganska smal. Har inte kastat så mycket i den, men det beror mest på att det är så svårt att komma till (och att jag inte är någon kastmästare direkt). Föredrar om man åtminstone kan vada ut en bit :lol:

Redigerad med Richard
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...