Hoppa till innehåll

Dött I Torne- Och Kalixälv


Recommended Posts

  • Svar 413
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Du har såklart rätt, vad är det för plantor som tror att östersjökusten har med östersjön att göra :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"[...], det väsentliga är att fiskemortaliteten inte överstiger den nivå av lekande lax som är nödvändig för att nå nationellt och internationellt satta mål för fiskbestånden." Vem tjänar på dagens förvaltning av östersjölaxen? Är det laxen?

Hasselborg och andra byråkratbiologer skulle, om de var intresserade av laxen de förvaltar, som annat än livsmedel och grundbulten för en (socialt konstruerad?) fångstkultur efter norrlandskusten, lätt kunna driva igenom högre målsättningar för en lägre mortalitet på östersjölaxen. Men de vill inte, kanske handlar det om deras jobb? Vore antalet östersjölaxar och uppgångarna i vildlaxälvarna mer normala, vem f-n behöver inoperade radiosändare i lax och en massa rapporter fyllda med exceldiagram år efter år?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"[...], det väsentliga är att fiskemortaliteten inte överstiger den nivå av lekande lax som är nödvändig för att nå nationellt och internationellt satta mål för fiskbestånden." Vem tjänar på dagens förvaltning av östersjölaxen? Är det laxen?

Hasselborg och andra byråkratbiologer skulle, om de var intresserade av laxen de förvaltar, som annat än livsmedel och grundbulten för en (socialt konstruerad?) fångstkultur efter norrlandskusten, lätt kunna driva igenom högre målsättningar för en lägre mortalitet på östersjölaxen. Men de vill inte, kanske handlar det om deras jobb? Vore antalet östersjölaxar och uppgångarna i vildlaxälvarna mer normala, vem f-n behöver inoperade radiosändare i lax och en massa rapporter fyllda med exceldiagram år efter år?

Hasselborg var visst ägare till de omärkta fällorna i Kalixälven, så där lär inte drivas igenom nåt som kan påverka fångstkulturen... :wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det pekas hit och dit...

Fakta är att allt måste granskas! Det räcker inte att peka fingrarna åt ett håll, skrika envist i hop om att man kan överrösta den andra parten och slippa konfliktens helhet.

Med allt menar jag: Fisket till havs kring uppväxts platserna, Fisket som bedrivs där laxen vandra på väg till älvarna, Fisket som bedrivs i mynningarna, Fisket som bedrivs i älvarna. Vi måste även granska resten av Östersjökomplexet, Östersjön är sjuk och fast det gör ont att veta, måste VI göra något. Men vi får inte glömma helheten. Sanningen är väl att om inte det görs något snart, så finns det en stor risk att denna unika laxstam dör, men inte bara laxen åker illa ut, tänk på allt annat som finns till havs. Hur länge till vågar man bada i Östersjön? Bottendöd, dioxin, M74, krigsmatrial osv.

Klart vi ska debattera och diskutera frågorna som rör oss lokalt, men vi får inte glömma bort resten.

Detta kanske känns lite dystert eller överarbetat, men sanningen är att jag personligen är rädd för att vi inte har något laxfiske kvar om 20 år. Vad ska vi göra då, skylla ifrån oss och be våra barn stanna hemma spela dator bakom stängda dörrar?

Jag älskar laxfisket, jag älskar att fiska och jag hoppas att även nästa generation får möjligheten att utöva denna fantastiska sporten.

Redigerad med Lars munk
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det pekas hit och dit...

Fakta är att allt måste granskas! Det räcker inte att peka fingrarna åt ett håll, skrika envist i hop om att man kan överrösta den andra parten och slippa konfliktens helhet.

Med allt menar jag: Fisket till havs kring uppväxts platserna, Fisket som bedrivs där laxen vandra på väg till älvarna, Fisket som bedrivs i mynningarna, Fisket som bedrivs i älvarna. Vi måste även granska resten av Östersjökomplexet, Östersjön är sjuk och fast det gör ont att veta, måste VI göra något. Men vi får inte glömma helheten. Sanningen är väl att om inte det görs något snart, så finns det en stor risk att denna unika laxstam dör, men inte bara laxen åker illa ut, tänk på allt annat som finns till havs. Hur länge till vågar man bada i Östersjön? Bottendöd, dioxin, M74, krigsmatrial osv.

Klart vi ska debattera och diskutera frågorna som rör oss lokalt, men vi får inte glömma bort resten.

Detta kanske känns lite dystert eller överarbetat, men sanningen är att jag personligen är rädd för att vi inte har något laxfiske kvar om 20 år. Vad ska vi göra då, skylla ifrån oss och be våra barn stanna hemma spela dator bakom stängda dörrar?

Jag älskar laxfisket, jag älskar att fiska och jag hoppas att även nästa generation får möjligheten att utöva denna fantastiska sporten.

Mkt bra skrivet, håller med till 100%. Tillsammans är vi starka

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skyll inte på polen för dom tar betydligt mycket mindre lax än vad sverige och finland. Tror sverige och finland låg på ca 80% av kvoten av all fångad lax i östersjön. Polen hade kring 5% om jag inte hade helt fel, estland fångade mer än vad dom gjorde förra sommaren. Detta är fjolårets siffror. så det är vi svenskar och finnar som är största hotet och inte polen!

Kommer i TV och Tidningarna vilken dag som helst nu ang anställda på fiskeriverket som fiskar i mynningen med fällor. Och dom som gör detta arbetar med mynningsfrågor, vilket jag inte tycker passar som en lämplig arbetsplats för dom. Det är tack vare dom det har blivit tidigare fiske i mynningarna än vad det har varit tidigare år och det är ju klart dom vill det när dom fiskar själv i mynningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skyll inte på polen för dom tar betydligt mycket mindre lax än vad sverige och finland. Tror sverige och finland låg på ca 80% av kvoten av all fångad lax i östersjön. Polen hade kring 5% om jag inte hade helt fel, estland fångade mer än vad dom gjorde förra sommaren. Detta är fjolårets siffror. så det är vi svenskar och finnar som är största hotet och inte polen!

Kommer i TV och Tidningarna vilken dag som helst nu ang anställda på fiskeriverket som fiskar i mynningen med fällor. Och dom som gör detta arbetar med mynningsfrågor, vilket jag inte tycker passar som en lämplig arbetsplats för dom. Det är tack vare dom det har blivit tidigare fiske i mynningarna än vad det har varit tidigare år och det är ju klart dom vill det när dom fiskar själv i mynningen.

Aj då, skulle detta stämma är måste det anses som klart besvärande! Visserligen har inte Fiskeriverket några "etiska regler" (åtminstone inga publicerat) kopplat till exempelvis jäv, men precis som du säger kan det inte vara bra om beredande/rekommenderande personal har egenintresse i utfallet av förändringar. Hugaligen.. Risk att Sverige återigen befäster sin status som "sämst i världen" på laxförvaltning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Chefen för Fiskeriverket i Luleå, Karl-Erik Nilsson, känner till mannens fiske men säger att han aldrig tänkt på den möjliga jävsituationen.

- Att anställda på fiskeriverket sportfiskar är inget ovanligt, det här är något jag jämställer med det även om det är fasta redskap som används, säger han.

Har det brunnit i huvudet hos dem???!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skrämmande läsning det här. En vän ringde för några dagar sedan

och frågade vad som kunde göras. Norrlands jakt- och fiskeriförvaltning

verkar präglat av nepotism och svågerpolitik.

Mitt råd var att de som lever på

sportfisket i Norrland eller till och med i hela Sveriga borde

gå samman i en organisation.

Sportfiskarna driver väl redan frågan (eller borde göra det) men i min åsikt skulle man

få mer gehör och framgång med en ny en-fråge-organisation. Framför allt eftersom man

då försvarar ett levebröd vilket alltid smäller högre än utövandet

av en hobby.

Det finns bara en väg: Organisera sig och sedan växa, höras, synas, tjata,

nöta, nöta, nöta, nöta, nöta, nöta.

I vilket fall som helst skickade jag iväg ett mail till Axel Wenblad

som uttalat sig till sportfiskets fördel i sina senaste debattartiklar:

(Överskrift: "Vi har ett problem").

"Hej Axel!

Jag vore tacksam om du kunde läsa artikeln men framför allt kommentarerna

till den.

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5484304#fank5484713

Hur hänger detta ihop med Fiskeriverkets vision?

Hur hänger det ihop med ekonomi och sunt förnuft?

När ska era visioner gå från ord till handling?

Med vänliga hälsningar,

John Schütte"

Fiskeriverkets vision kan ni läsa här:

https://www.fiskeriverket.se/vanstermeny/omfiskeriverket/visionen.4.1490463310f1930632e80009505.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lustigt: Fick just svar av Axel Wenblads sekreterare att Axel skulle

svara nästa vecka.

Såhär i efterhand känns det som jag kanske borde lagt ned mer tid på

brevet men jag trodde faktiskt inte att jag skulle få svar.

Jag funderar på att omformulera och be sektreteraren

att hon vidarebefordrar ett nytt mail.

Jag vill i alla fall få fram att sportfiskenäringen faktiskt behöver

fisk för att överleva och att vi behöver en ny lagstiftning.

Om vi hade ett Fiskeriverk som uttalade sig och förde en konstruktiv

dialog med alla parter så skulle det hjälpa.

Vad tycker ni?

Redigerad med Husky
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En ny organisation tar tid bygga,varför inte nyttja dom som finns.

Tror att det finns ett enormt intresse att stödja den org som tar på sig detta.

Väldigt lämpligt nu inför valet,att få nån politiker att se problematiken

och få till en ändring.

Jag har skickat meil till peter ericksson men inte fått nått konkret svar,

troligtvis fastnade det hos sekreteraren.

Men jag vet att johan abelsson har börjat rota i detta,och med martin falkelind

kommer det att hända nått.

Vi går mot en spännande tid,tror inte att det går bara att lägga locket på nå mer.

Hoppas att det leder till något konkret som man kan ansluta sig till,men alla kan åtminstone ansluta sig och skriva på namn insammlingen till en början.

Mvh kenneth

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas hamna i dialog med Axel Wenblad. Då ska jag framföra våra punkter.

Att lägga sin energi på existerande organisationer är ingen dum idé heller.

Men vilka? Gör Sportfiskarna tillräckligt? Älvräddarna sympatiserar ju med

saken men lägger i första hand sin energi på vattenkraften. Sedan finns ju dessa:

http://www.facebook.com/pages/Vi-vill-ha-lax-i-de-svenska-reglerade-alvarna/307619288721

Men även de verkar vara fokuserade på fisktrappor.

Vilken organisation skulle du föreslå?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en dialog med ordförande i älvräddarna,han åter kommer med svar efter gävle åns insatts räknat om ca 1 vecka drygt.

Kanske är så att vi behöver en ny org för detta ändamål,den skulle kunna vara inom finland samt sverige,för att få så många medlemmar som möjligt med oss.

Vet intresset är än större i finland än sverige.

Och fisket i finland är en spillra på grund av väldigt många sport fiskare samt nät...

Fiske utövarna ower there är betydligt fler procentuellt än i sverige.

Ingen dumm ide!kanske ej genom förbart men dock finnes ett stort intresse kring gräns älvarna.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske bättre med en befintlig typ sport fiskarna,för att bevara medlemmar efter en eventuell lösning.

Annars blir det en kortsiktig rörelse som dör ut.

Blir ett enda mål älvarna i norr,och om det lyckas att komma till mer konkrta lösningar så dör org bort.

Bättre då att det finns en som står för sportfiske även efter detta.

Redigerad med kockin
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...