Hoppa till innehåll

Olagliga nät i Malmö kanal


magnus.nilsson

Recommended Posts

Jag var ute och fiskade abborre i kanalen idag och hittade ett omärkt fiskenät inne i kanalen! Det är ju såklart otillåtet, så jag ringde både gatukontoret och polisen. Tyvärr verkar de inte speciellt snabba på bollen, men jag hoppas att de åker ut och kontrollerar. Nätet låg dolt, utan vakare och det var ren tur att jag upptäckte det.

Nu hörde jag dessutom rykten om att ett annat nät bärgats i kanalen för bara nån vecka sedan. Tydligen ett par hundra meter långt (det jag hittade var minst femtio meter, säkert längre). Det verkar ju vara fiske i kommersiell skala!

Det är ju helt sjukt att det rovfiskas inne i kanalen. Dessutom lär fisken knappast vara tjänlig.

Nån som vet mer? Nån som vet vem man ska vända sig till för att få gehör?

/Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ja, det stämmer att ett annat nät blev upptäckt.

Kolla på fisheco.se. Det skars i sönder av den som hittade det och fisken släpptes tillbaka.

Är nätet utan markeringar med namn och adress betraktas det som hittegods och du

har rätt att ta upp det och göra vad du vill med det. Förslagsvis skära i sönder och återvinna

om möjligt.

Annars kan du prova att ta kontakt med en fiskerikonsulent som skall vara anställd hos komunen.

Polisen vore också en möjlighet. Det är ju ett brott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fisken är högst troligt full av tungmetaller eftersom att många dagvattenbrunnar släpps rakt ut i kanalen då det regnar. Borren är ju topp predator och blir dessutom ganska gammal (15-20 år, de största exemplaren). Resten kan man räkna ut själv. Brukar vänligt informera diverse fiskupptagare om detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fisken är högst troligt full av tungmetaller eftersom att många dagvattenbrunnar släpps rakt ut i kanalen då det regnar. Borren är ju topp predator och blir dessutom ganska gammal (15-20 år, de största exemplaren). Resten kan man räkna ut själv. Brukar vänligt informera diverse fiskupptagare om detta.

Plus att det nyligen kommit rapporter att vissa halter av olika gifter tros vara 20 gånger

maxvärdet. Men det är inte relevant. Det handlar ju om att folk ska få ha sportfisket ifred

och inte får det förstört av olagliga nät. Om folk sedan käkar fisken och undrar varför

dom lyser i vintermörkret så är det upp till dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min fluga satte sig i mitten av nätet, så jag lyckades dra in några meter (Rodwalkers 2X-tafsar är grymma!). Tyvärr var ju båda ändarna av nätet förankrat, så man behöver nog båt för att bärga det i sin helhet.

Nätet låg mittemot platsen för en gammal fabrikslokal som min kompis hyrde. Hans kontrakt sades upp och byggnaden revs eftersom man tidigare renat metaller där (kvicksilvervärdena var skyhöga). Go figure.

Det satt ingen fisk i nätet, i alla fall inte de tjugo meter jag såg. Nätet var fint, nåt hål kanske, men inte som de där gamla man hittar på kusten ibland.

Jag ska kolla upp fiskerikonsulenten/erna i Malmö. Polis och Gatukontor är som sagt redan underrättade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är nätet utan markeringar med namn och adress betraktas det som hittegods och du

har rätt att ta upp det och göra vad du vill med det. Förslagsvis skära i sönder och återvinna

om möjligt.

Jag är tveksam till om du rent juridiskt får ta upp ett omärkt nät, det finns en klar risk att du kan åka på "Egenmäktigt förfarande" även om nätet är olagligt.

Du kan dessutom bli ersättningsskyldig för skador du kan anses har orsakat på nätet.

Bara så att ingen utsätter sig själv för onödiga kostnader.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam till om du rent juridiskt får ta upp ett omärkt nät, det finns en klar risk att du kan åka på "Egenmäktigt förfarande" även om nätet är olagligt.

Du kan dessutom bli ersättningsskyldig för skador du kan anses har orsakat på nätet.

Bara så att ingen utsätter sig själv för onödiga kostnader.

Jag är ganska säker på att det betraktas som hittegods.

Jag har befattat mig en del med frågan. Men tvekar du

så tycker jag du ska höra dig för.

Men ärligt talat: vem skulle motanmälaren vara? Killen som la det

olagliga nätet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter lite googlande så förstår man ju att detta inte är så ovanligt. Tyvärr.

Eftersom fisket är så pass storskaligt och att fisken till slut hamnar på någon ovetades bord tycker jag att tidningarna borde skriva om det. Hoppas att de nappar.

Jag tror definitivt det är intressant för City, Metro eller Sydsvenskan.

Speciellt i kombination med skandalen att danskarna släpper ut gifter i Öresund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror definitivt det är intressant för City, Metro eller Sydsvenskan.

Speciellt i kombination med skandalen att danskarna släpper ut gifter i Öresund.

Jag tipsade dom och skrev faktiskt om det danska miljölarmet också. De där två killarna på FishEco verkar tipsat utan att det lett till något, men om tidningarna förstår att det är rätt omfattande fiske som bedrivs borde de väl vilja skriva. Nätet jag hittade finns ju kvar och kan fotograferas om det vill...

Jag har ingen aning om det juridiskt riktiga i att skär sönder nät. Vad som är moraliskt rätt är däremot rätt givet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tipsade dom och skrev faktiskt om det danska miljölarmet också. De där två killarna på FishEco verkar tipsat utan att det lett till något, men om tidningarna förstår att det är rätt omfattande fiske som bedrivs borde de väl vilja skriva. Nätet jag hittade finns ju kvar och kan fotograferas om det vill...

Jag har ingen aning om det juridiskt riktiga i att skär sönder nät. Vad som är moraliskt rätt är däremot rätt givet...

Ring mig imorgon. Jag har en kontakt på en Malmötidning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var nere en sväng förbi kanalen i kväll och såg en mindre fiskebåt stanna till vid en av de mer populära ställen vid 19.30 tiden, allt tydde på att de var i färd med att lägga nät. Jag började givetvis närma mig för att konfrontera dem trots att försök till konstruktiva diskussioner inte brukar vara givande, har haft ett antal drabbningar tidigare med bla nattliga multefiskare...Nåväl, när jag kom gående flyttade de sig raskt en bit och det hela upprepades. Till slut åkte de iväg för att sannolikt lägga nätet i en annan del av kanalen, de blåste förbi på tillbakaväg en halvtimme senare. Jag kunde i vart fall uppfatta namnet på båten men det är j-vligt frustrerande att inte kunna göra så mkt med det. Anledningen till detta nätfiske är ju inget annat än ren kommers vilket innebär att fångsten kommer att finnas i fiskdisken i morgon. Som jeppe var inne på är det ytterst tveksamt om kanalborre, nystigen eller inte, är särskilt lämpligt att stoppa i sig...

Så hur stoppar vi den här skiten :mad: på bästa sätt??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var nere en sväng förbi kanalen i kväll och såg en mindre fiskebåt stanna till vid en av de mer populära ställen vid 19.30 tiden, allt tydde på att de var i färd med att lägga nät. Jag började givetvis närma mig för att konfrontera dem trots att försök till konstruktiva diskussioner inte brukar vara givande, har haft ett antal drabbningar tidigare med bla nattliga multefiskare...Nåväl, när jag kom gående flyttade de sig raskt en bit och det hela upprepades. Till slut åkte de iväg för att sannolikt lägga nätet i en annan del av kanalen, de blåste förbi på tillbakaväg en halvtimme senare. Jag kunde i vart fall uppfatta namnet på båten men det är j-vligt frustrerande att inte kunna göra så mkt med det. Anledningen till detta nätfiske är ju inget annat än ren kommers vilket innebär att fångsten kommer att finnas i fiskdisken i morgon. Som jeppe var inne på är det ytterst tveksamt om kanalborre, nystigen eller inte, är särskilt lämpligt att stoppa i sig...

Så hur stoppar vi den här skiten :mad: på bästa sätt??

Även om det är roligt att dra upp nät så tror jag att det viktigaste är att få tidningarna att skriva om det. Vanligt tjuvfiske är kanske inte så spännande för allmänheten, men det faktum att fisken är otjänlig och ändå kommer ut på marknaden borde vara det.

Om du vill kan du PM:a mig om var de lade näten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var nere en sväng förbi kanalen i kväll och såg en mindre fiskebåt stanna till vid en av de mer populära ställen vid 19.30 tiden, allt tydde på att de var i färd med att lägga nät. Jag började givetvis närma mig för att konfrontera dem trots att försök till konstruktiva diskussioner inte brukar vara givande, har haft ett antal drabbningar tidigare med bla nattliga multefiskare...Nåväl, när jag kom gående flyttade de sig raskt en bit och det hela upprepades. Till slut åkte de iväg för att sannolikt lägga nätet i en annan del av kanalen, de blåste förbi på tillbakaväg en halvtimme senare. Jag kunde i vart fall uppfatta namnet på båten men det är j-vligt frustrerande att inte kunna göra så mkt med det. Anledningen till detta nätfiske är ju inget annat än ren kommers vilket innebär att fångsten kommer att finnas i fiskdisken i morgon. Som jeppe var inne på är det ytterst tveksamt om kanalborre, nystigen eller inte, är särskilt lämpligt att stoppa i sig...

Så hur stoppar vi den här skiten :mad: på bästa sätt??

Jag hade ringt polisen direkt. Dom brukar vara med på noterna när det gäller

att ta någon på bar gärning.

Tycker det är fruktansvärt att folk vill roffa åt sig det lilla sportfiske vi har i Malmö.

Fruktansvärt egoistiskt. Tänk folk som inte har råd att åka iväg och fiska.

Det minsta dom borde få är att ha kanalfisket ifred.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I morse togs nätet upp av gatukontoret. Härligt att de reagerar! På vägen dit såg jag ett annat misstänkt nät. Det kan ju vara nåt annat, men eftersom Tazza såg nätläggare i krokarna igår kväll så är det ingen högoddsare direkt.

Om ni ser nät, eller misstänkta nät, ring gatukontoret på 040-34 10 00 och polisen på 114 14

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat Husky. Och alla som tar det där extra steget för att få bort skiten...

Jag skall in till centrum för ett lunchmöte i dag. Kan ta en sväng med kameran om någon har något ställe att dokumentera?

Mittemot Sjömanskyrkan ligger nog ett nät. Husky sa nåt om ett vid roddklubben också...

Snackade just med min kontakt på tidningen City Malmö.

Dom gör en grej om det nu.

Sydsvenskan ringde precis. Hoppas att det leder till något...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mittemot Sjömanskyrkan ligger nog ett nät. Husky sa nåt om ett vid roddklubben också...

Sydsvenskan ringde precis. Hoppas att det leder till något...

Sydsvenskan? Ja, jag tror City ägs av Sydsvenskan. Det borde vara förklaringen.

De ligger en stor boj och guppar under bron vid gamla roddklubben. Vet inte om det

är ett nät men tipsade gatukontoret om det. Norra Vallgatan korsningen Östra Promenaden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sydsvenskan? Ja, jag tror City ägs av Sydsvenskan. Det borde vara förklaringen.

De ligger en stor boj och guppar under bron vid gamla roddklubben. Vet inte om det

är ett när men tipsade gatukontoret om det. Norra Vallgatan korsningen Östra Promenaden.

Bojar kan ju vara lite vad som helst. Man kan ju sticka dit och ta några kast och se om det ligger nåt... Nätet jag bärgade igår hade som sagt inga bojar eller vakare, så då är de ju i princip omöjliga att se.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...