Hoppa till innehåll

Rapport

  • Eventuellt skriva ett meddelande med din rapport.

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Blast from the past. Att ta en DT en klass upp och skarva med nån form av billigt lina var ganska vanligt förkommande bland kustöringfiskare på mitten av 90-talet... De var väl iofs 26/27 meter. Så det blev rätt bra klumplängd.
    • Finns väl dock en poäng till man kan göra... Jag har tydligt observerat beteendeskillnader hos djurarter som direkt konsekvens av klimatförändringar. Admiralsfjärilarna har dykt upp två månader för tidigt, tre år i rad... Men - påståenden om att sörstorrödingen (Vättern, Myckelfloen etc.) skulle hotas av just klimatförändringar känns mer tveksamma... det är klart - det kan vara en compounding factor - men jag tror i ärlighetens namn att stora mängder sprängämnen på lekbottnarna och signalkräftor... ja... jag tror faktiskt det påverkar mer... Jag har hört en massa påståenden om att 'stora mängder djurarter utrotas till följd av klimatförändringar' - många, många gånger... Jag har varje gång frågat - nämn ett... Jag har aldrig fått ett svar... Det enda exemplet jag hittat var någon form av 'kängru-hopp-spring-mosaik-mus-pungråtta' som bodde på någon sandrevel... ja... nånstans norr om Australien... där den fanns i 30 ex, eller så... Marginell existens. Den påstods ha försvunnit pga vattenhöjningar. Efterforskningar visade dock att det sannolikt hade att göra med att det kommit dit helt vanliga svartråttor som åt upp den där... ja... 'kängru-pung-mosaik-whatever'... Klimatförändringar i all ära - det som är det stora bekymret för biologisk mångfald är ju utplånanden av habitat till följd av mänsklig aktivitet. Inte klimatförändringar - vilket då folk i gemen tycks tro... Och därför låter habitatförödelsen fortgå... Det stora problemet i Kalifornien är inte klimatförändringar - det är att man pumpat upp så jävla mycket grundvatten att landytan sjunkit sex meter. Anledningen till att det brinner som fan i Kalifornien och Australien är inte primärt klimatförändringar - utan urskogshantering... Man röjer inte undan torr dödved - och då... ja... då brinner det förr eller senare... Forrest service i Cali har i över 20 år haft ett namn på problematiken 'that damned spotted owl fires'... Lahaina/Hawaii brann som fan i somras. Pga klimatförändringar. Microklimatförändringar. Man har bombat sönder kringliggande skär och småöar - vilket innebär att nederbörden minskat drastiskt samtidigt som man tagit och avlett naturliga vattenflöden för att vattna plantager och golfbanor. Det har blivit torrt som fan. Pga mäsnklig dirkt inverkan. Men knappast på grund av klimatförändringar. -- Inte för att regna på någons parad. Men - habitatförstörelse dödar...
    • En bit fluffat garn eller liknande sitter på tafsen vid distans.    Seatrout är ännu mer renodlad casting. Flytande shooting head på 27 gram. Är väl vanligt att klippa till ifrån en DT-lina i klass 8 eller 9. Klipper man en klass 8 blir det typ 17 meter.  Inte direkt vad jag skulle få för mig till havsöring på kusten. 
    • Är det vadarälv så är det fint med enhands på zon2. På zon1 funkar det för det allra mest. Jag brukar avråda från enhands i båt för det är väldigt få som klarar att hantera det bra, det är väldigt lätt att fisken bara går ner och parkerar under båten och man har mycket mer begränsade möjligheter att sätta sidpress med ett kortare spö. Om campingen är stängd så är det väl bara att smälla upp ett tält på gräsmattan där Just där är det dock ganska stor risk/chans att du får sällskap av byns motor- (och alkohol-)intresserade ynglingar 🤪 Eller så finns det lite skogsområden i närheten där det säkert går bra. Försök att undvika discgolfbanan dock 😇
    • Mycket trevligt spö. Har ett loop greenline 493-3 
    • Speaking of which... för den som kanske... eventuellt... fan... man kanske skulle... men jag har ju lovat... men... Hur är möjligheterna till vettigt enhandsfiske under sommaren? Samt - finns det några möjligheter till 'fulcamping'? Det ligger ju inte allt för överdjävla långt norr ut och... Fan. Det hade ju ändå varit kul att vifta med en 10-fotare...
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...