Jump to content
Sign in to follow this  
Rolle

LOOP Opti Stream kastegenskaper?

Recommended Posts

Fick möjlighet under veckan att testa en LOOP Opti Stream WF6 flytlina på mitt CTS Affinity MX #6 spö...wow! :)

Kastegenskaperna var SÅ bra att jag undrar nu om den inte går att använda i stilla vatten också med bra resultat?

Eller är den för aggressiv/tung för lugnare vatten och skygga fiskar?

Går det bra att fiska även små nymfer/torrflugor/streamers etc med denna linan eller är det större/tyngre flugor som gäller?  

Ser fram emot att få höra om era erfarenheter, tack på förhand!

/Rolle

Gillar du den funkar den uppenbarligen kanon, allt är smaksak

Mvh

Det är väll inte den optimala linan för skygga fiskar, men du kan ju montera en lång tafs när du skall fiska små flugor. 12-15 fot tafs och knyter på en spets på 1-2 m.

Ibland när man fiskar från land, är det mycket träd å buskar runt en. Då kan det vara väldigt bra med en lina med kort klump. Inte så mycket lina i luften.

Den är inget alternativ om du ska stå och kasta långt vid en sjö. Då blir det slängigt och okontrollerat. Det är väl därför Stillwatern finns också :D.

Det är inga problem alls, mer en smaksak, bönder den över för kraftigt är det för kort tafs som Stefan F skrev, jag personligen har kört mest med Loops tafsar som hette Multi och Multi Light, multi är 13' och 0,27-28 i spetsen har jag för mej, förläng den med två bitar så den blir 1-2 meter längre eller för små torrflugor Lightvarianten. Har kört mycket med 1m 0,18 + 1,5m 0,12 och det smeker ut flugan. Faktiskt ofta bättre än en mindre aggressiv lina ;)

Gillar du den funkar den uppenbarligen kanon, allt är smaksak

Mvh

Smaken är som baken...helt rätt! :)

Det är väll inte den optimala linan för skygga fiskar, men du kan ju montera en lång tafs när du skall fiska små flugor. 12-15 fot tafs och knyter på en spets på 1-2 m.

Ibland när man fiskar från land, är det mycket träd å buskar runt en. Då kan det vara väldigt bra med en lina med kort klump. Inte så mycket lina i luften.

Har också funderat om man inte kan "tämja" linan genom att använda en anpassad tafs, måste testas!

Just det du skriver om kort klump till bökigare/trånga kastförhållanden är en av anledningarna till varför jag behöver en sån här lina.

Det ovanstående och inte minst blåsväder! ^_^

Den är inget alternativ om du ska stå och kasta långt vid en sjö. Då blir det slängigt och okontrollerat. Det är väl därför Stillwatern finns också :D.

Sant! Fast mindre vindkänslighet och bra egenskaper för underhandskast har större prio för mig än kast på längre distans.

Åtminstone är det så i dagsläget... ;)

Det är inga problem alls, mer en smaksak, bönder den över för kraftigt är det för kort tafs som Stefan F skrev, jag personligen har kört mest med Loops tafsar som hette Multi och Multi Light, multi är 13' och 0,27-28 i spetsen har jag för mej, förläng den med två bitar så den blir 1-2 meter längre eller för små torrflugor Lightvarianten. Har kört mycket med 1m 0,18 + 1,5m 0,12 och det smeker ut flugan. Faktiskt ofta bättre än en mindre aggressiv lina ;)

Har aldrig testat LOOP's Multi tafsar, hur skiljer dem sig från andra tillverkares?

Finns dem fortfarande att köpa?

Just det, glömde fråga gällande klassningen på linan...

Är det bäst att köra samma klass på linan som på spöet?

Kommer användas tillsammans med ett CTS Affinity MX #6 ifall någon undrar.

Hej

Kan bara hålla med. Jag har fiskat Optistream sedan 2005 och den är i mitt tycke klockren. Fungerar även utmärkt till sjöfiske. Självklart kastar du längre med en som har längre klump men för praktiskt fiske så är det inga problem. Loop's Multitafsar är 12 och 13fot. Jag använder dessa och förlänger med en tunnare ände.

/Tobbe

Ja dom finns kvar men står bara 12 och 13' på dom nu istället. Det som var bra innan på Loops tafsar var att det alltid stod hur mycket och med vad dom rekommenderade till olika stora flugor