Jump to content

nån mer nybörjare

noldon

Recommended Posts

Hej är det någon mer nybörjare inom flugbindning här som precis som jag brukar leta flugbeskrivngar på nätet eller i böcker för att binda men finner sig alltid i att man alltid saknar rätt material. och som på grund av oerfarenhet inte vet vilket material man kan ta istället.

Jag vet det finns inga rätt eller fel man kan binda på vad som helst. Men eftersom jag är nybörjare så känner jag att för att hålla intresset uppe så vill man ju få fisk på flugorna man binder. Och då håller man sig ju gärna till vad man vet fungerar.

Jag finner mig alltid i att jag saknar material till flugor jag vill binda och nu undrar jag är det fler nybörjare här som känner/kände likadant.

Jag började med flugfiske för ca 1.5 år sedan det är sjukt roligt. och idag så är det de jag håller på med främst. Har redan sedan 5 maj dratt ca 20 ädelfiskar varav 6-7 har jag behållt. då har jag iofs fiskat nästan varje dag i våran klubbsjö. Men i december så köpte jag ett flugbindarset, hade ett sen tidigare men av sämre kvalitet så köpte ett lite bättre där jag fick med en dvd med johan klingberg. jag gjorde alla de flugorna då allt material till dem var med i setet. Sen köpte jag hans film 12 flugor för strömmande vatten. och dra mig på trissor jag hade nästan inget av materialet som behövdes. så fick ta en fluga i taget och åka in och köpa lite då och då. Nu har jag en del material men hittar fortfarande ofta flugor som jag vill binda men saknar materialet.

Nu vet jag att man inte behöver binda exakt efter beskrivningar och kan ta andra material istället med samma egenskaper. Dock vet jag inte vilka material som man kan använda istället så jag håller mig till beskrivningarna.

Så är jag ensam om detta eller har ni haft samma dilemma.

Inte bara ett problem för nybörjare. Jag har bundit i ungefär 7 år och med tiden har jag kapat ner antalet olika mönster jag binder till kanske 35-40 olika( givetvis blir det några nya då och då ) då vet jag att jag har material för de flugorna.

Dessutom, genom att byta ut ett eller två material i ett mönster så skapar du ju ett nytt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Edited by Steffok

Sitter i samma sits som dig. Började binda förra året och för någon månad sen fick jag ta över efter min bror (i utbyte mot att ja band dubbelt av allt jag band, börjar ångra detta :P)

Jag trodde jag hade allt jag behövde, miljoner olika krokar, nackar, förtyngningar, fjädrar, trådar, tinsel till en förbannelse osv.. jag har fortfarande inte allt ja behöver för många mönster jag behöver binda för att komplettera mina askar. Om något fattas försöker ja leta i lådorna efter liknande material till stjärtsprön osv..

Ett bra tips jag fick från min bror när jag skulle börja med flugbindning var att bind inte ALLT utan bind sånt som du vet att de kläcker mkt av, tex streaking caddis, haröra, e-12, superpuppan, fjädermygg, myror osv osv Du behöver inte 2-3 st av varje art i hela sverige som möjligtvis kan kläcka...  det slutar oftast med att man byter fluga till en förbannelse.

Jag håller nu på att binda upp min nattsländeask (torr samt våtflugor) då dessa kläcker överallt. Binder 3 st likadana i samma storlek och färg, tex 3 st oliv kropp, 3 st beige kropp, 3 st brun kropp sen binder ja samma fluga i 2-3 storlekar till.. tex strl 14,16,20..

Jag hittar mina bindbeskrivningar på youtube och dem jag tittar på främst är Davie Mcphail, Andreas Lestander och dem däringa tokiga grabbarna på DS flugfiske.