Jump to content

nån mer nybörjare

noldon

Recommended Posts

Hej är det någon mer nybörjare inom flugbindning här som precis som jag brukar leta flugbeskrivngar på nätet eller i böcker för att binda men finner sig alltid i att man alltid saknar rätt material. och som på grund av oerfarenhet inte vet vilket material man kan ta istället.

Jag vet det finns inga rätt eller fel man kan binda på vad som helst. Men eftersom jag är nybörjare så känner jag att för att hålla intresset uppe så vill man ju få fisk på flugorna man binder. Och då håller man sig ju gärna till vad man vet fungerar.

Jag finner mig alltid i att jag saknar material till flugor jag vill binda och nu undrar jag är det fler nybörjare här som känner/kände likadant.

Jag började med flugfiske för ca 1.5 år sedan det är sjukt roligt. och idag så är det de jag håller på med främst. Har redan sedan 5 maj dratt ca 20 ädelfiskar varav 6-7 har jag behållt. då har jag iofs fiskat nästan varje dag i våran klubbsjö. Men i december så köpte jag ett flugbindarset, hade ett sen tidigare men av sämre kvalitet så köpte ett lite bättre där jag fick med en dvd med johan klingberg. jag gjorde alla de flugorna då allt material till dem var med i setet. Sen köpte jag hans film 12 flugor för strömmande vatten. och dra mig på trissor jag hade nästan inget av materialet som behövdes. så fick ta en fluga i taget och åka in och köpa lite då och då. Nu har jag en del material men hittar fortfarande ofta flugor som jag vill binda men saknar materialet.

Nu vet jag att man inte behöver binda exakt efter beskrivningar och kan ta andra material istället med samma egenskaper. Dock vet jag inte vilka material som man kan använda istället så jag håller mig till beskrivningarna.

Så är jag ensam om detta eller har ni haft samma dilemma.