Jump to content

2015 stort rulltest klass 5 rullar.

Fegge

Recommended Posts

Jag gillar en del amerikanska rullar, har ägt några sådana genom åren och kan säga min åsikt... Made in Smedjebacken rockar stenhårt.

En rulle som Galvan Torque (3:a i testet, vilket förvånar) har inte en chans mot en Danielsson. Jag har ägt både Danielsson och Galvan Torque, plockat isär dem och sett hur de är konstruerade. Det finns inte en enda detalj, en enda bricka i en Torque som är i närheten av samma kvalitet som på en Danielsson.

En Danielsson känns gedigen, glappar ingenting i vändningen vev/broms och har en fantastisk gång. Glappar knappt kännbart i sidled.

En Torque, känns lätt, plastig, känns och ser vek ut och glappar ganska mycket i vändningen vev/broms. Sedan glappar rullen ganska så mycket i sidled i spärrmekanismen till spolbytes-knappen. Gången är annars helt ok.

Min bestämda åsikt om dessa två rullar är att om en Danielsson kostar 2200 kr så borde en Galvan Torque kosta 700 spänn. Det är sådan skillnad på kvaliteten dem emellan.

Jag gillar en del amerikanska rullar, har ägt några sådana genom åren och kan säga min åsikt... Made in Smedjebacken rockar stenhårt.

En rulle som Galvan Torque (3:a i testet, vilket förvånar) har inte en chans mot en Danielsson. Jag har ägt både Danielsson och Galvan Torque, plockat isär dem och sett hur de är konstruerade. Det finns inte en enda detalj, en enda bricka i en Torque som är i närheten av samma kvalitet som på en Danielsson.

En Danielsson känns gedigen, glappar ingenting i vändningen vev/broms och har en fantastisk gång. Glappar knappt kännbart i sidled.

En Torque, känns lätt, plastig, känns och ser vek ut och glappar ganska mycket i vändningen vev/broms. Sedan glappar rullen ganska så mycket i sidled i spärrmekanismen till spolbytes-knappen. Gången är annars helt ok.

Min bestämda åsikt om dessa två rullar är att om en Danielsson kostar 2200 kr så borde en Galvan Torque kosta 700 spänn. Det är sådan skillnad på kvaliteten dem emellan.

Instämmer, har ägt en Torque och vad jag minns var att överföringen till bromssystemet var baserat på nån billig plast grej som klickade i hack på spolen, samt att den glappade.

Även Nautilus FW/FWX har en billig konstruktion, spolen är inte ens lagrad..

Nu ska jag svära lite i kyrkan men mina intryck, från iofs ett begränsat antal Danielsson (gamla LW, midge och F3W), är att Danielssonrullarna är gedigna, nåja original rullen känns inte så gedigen. Vid användning i salt tropiskt vatten har en rulle från Danielsson varit den enda som jag fått problem med (Loop LW 6nine tillverkad av Danielsson). Det var inte några stora problem men den oxiderade i vevhandtagets infästning i spolen. Jag fick inte motsvarande problem med de andra rullarna som användes och sköljdes på samma sätt under samma period. (De andra rullarna var från Abel, Tibor, en noname som liknar gamla Vision VR och Ross). Sedan är de amerikanska rullarna förhållandevis dyrare i europa än i USA och Danielsson är förhållandevis billigare här. Vidare så är inte jag förtjust i bromsbegränsningarna med att den inte går att ställa från superlös till superhårt utan att behöva använda insexnyckel för att justera kraften i bromsspannet. Jag tycker inte heller att bromsens jämnhet, iaf inte på den gamla LW tiden under Loopmärket är helt på topp.

Meek. Antar att du med de orden tycker annat usa-tillverkat också är skräp som sage,Scott, Loomis, simms, Rio, scientific anglers och tfo för att nämna några? Men du kanske enbart kör med svenska eller skandinaviska prylar? För med ditt argument kan du väl knappast använda något usa producerat?

Edited by Fegge

En rulle i klass 5 behöver inte ha ett bromssystem som klarar av att få stopp på en svärdfisk. I många topp-rullar så sitter de sådana ändå, ok, fine, men det tar de bra betalt för. En del andra (speciellt vissa USA-tillverkare) går på är att få till en ytfinish som bokstavligt talat bländar i själva åsynen. Rullarna bygger på en ganska så basic mekanik som inte kostat några stora belopp att ta fram. Sedan poleras rullarna till piano-finish. Fine, det är ju snyggt.

En Danielsson har enligt mig de bästa komponenterna som man kan ha på en rulle. Tittar man noga så ser man de små ytliga spåren efter svarvning/fräsning. Danielsson skulle kunna polera sina rullar spegelblanka till piano-finish, frågan är om vi vi betala för det? Det tillför ju ingenting, bortsett från det rent kosmetiska. En USA-rulle med lätt sniken konstruktion kan kosta betydligt mer än en Danielsson fast den sistnämnda är överlägsen gällande konstruktionen och i materialval. På den andra rullen så ha de lagt pengarna på ytfinishen och emblemet.

Galvan Torque retar mig en aning. Jag fiskar själv med en Ross Evolution som fick ris i deras test. Ta en Ross och en Galvan Torque i handen, veva, känn o kläm, fundera. Jag tror att de flesta tekniskt sinnade skulle falla för Ross'en då det är en bättre rulle. I praktiken så räcker Ross bromssystem mer än väl, är jämn och fin. Sätter du upp rullen i en maskin och mäter, så ser man en graf som säger något annat. Gången och precisionen är bättre på en Ross, även ytfinishen och kvaliteten i övrigt. Men de har sina metoder som de testar efter....

Edited by Guest

Fiskar bara söt, ingen kork i sötvattensrullarna!

Verkar dock som om dom lyckas ganska bra med saltvattensserierna med kork också..

Nej, till sötvattensfiske behöver man väl ingen broms överhuvudtaget iofs. 

Har du känt på en Shilton saltvattensrulle?

Nej, till sötvattensfiske behöver man väl ingen broms överhuvudtaget iofs.

Har du känt på en Shilton saltvattensrulle?

Nope jag har aldrig känt på någon saltis.

Att man inte behöver broms till sötvattensfiske håller jag inte med om. Visst, ofta klarar man sig utan. Men jag iaf har inte sådan känsla i fingrarna att jag skulle utmana en öring modell större med relativt tunn tafs.

• 1 month later...

Tycker det är symptomatiskt att en flugrulle kan kosta över 8 000, och ändå består den av superenkel mekanik.

Jämför med en spinnrulle... Flugrullar borde väl också kunna förses med tex utväxling (försvann med storspolen) utan att behöva bli så dyra. 

Danielssonrullarna är av grym kvalitet men tycker ändå de är lite tråkiga, ungefär som Volvo. Jäkligt pålitliga, populära och hög kvalite men de e **** inga Ferrari som man vänder sig om efter när den susar förbi. Sålde min Danielsson/Loop LW4seven för jag tyckte det var så tråkigt med rulle som alla andra har.

Nu var det så att jag köpte min första 4seven för att den liknade ferrarifälgarna. Nu när jag flugfiskat i nästan 50 år så tycker jag att jag aldrig behövt en 

bättre broms än Danielssons. Har även provat kinarullar som inte svikit.

Pip

post-8320-0-18387900-1429220159_thumb.jp