Hoppa till innehåll

Skarva tafsspets


swe3702

Recommended Posts

Jag är helt nybliven flugfiskare och har en fråga som troligtvis är dum, men som jag inte hittat något svar på när jag sökt runt. Jag vill helt enkelt se om jag förstått det hela rätt: Jag har köpt spö, rulle, fluglina och tafs. Som jag förstår det ska det på en tafsspets mellan tafsen och flugan. Denna kommer gradvis att kortas ner vid flugbyten. När tafsspetsen blir för kort skarvar man på mer material (med en kirurgknut kanske?). Jag ser framför mig att efter ett tag så kommer flugtafsen bestå av en massa små skarvknutar. Men detta är inget som stör presentationen?

 

Eller gör man som så att när tafsspetsen blir för kort så skarvar man på en helt ny tafsspets på tafsen, med den effekten att tafsen också gradvis kommer att bli kortare och kortare?

 

Lite rörigt skrivet, men ni förstår förhoppningsvis vad jag funderar på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du skarvar på ny spets när den blivit för kort och det gör ju att själva tafsen också kommer bli kortare med tiden.

Om du kollar på flugor.se så ska det finnas en video där de visar ett enkelt sätt att skarva på spets med hjälp av peang. Gör själv så och det fungerar mycket bra.

/ Jh

Redigerad med jonnehorn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är helt nybliven flugfiskare och har en fråga som troligtvis är dum, men som jag inte hittat något svar på när jag sökt runt. Jag vill helt enkelt se om jag förstått det hela rätt: Jag har köpt spö, rulle, fluglina och tafs. Som jag förstår det ska det på en tafsspets mellan tafsen och flugan. Denna kommer gradvis att kortas ner vid flugbyten. När tafsspetsen blir för kort skarvar man på mer material (med en kirurgknut kanske?). Jag ser framför mig att efter ett tag så kommer flugtafsen bestå av en massa små skarvknutar. Men detta är inget som stör presentationen?

 

Eller gör man som så att när tafsspetsen blir för kort så skarvar man på en helt ny tafsspets på tafsen, med den effekten att tafsen också gradvis kommer att bli kortare och kortare?

 

Lite rörigt skrivet, men ni förstår förhoppningsvis vad jag funderar på?

Använd en Furled leader(tvinnad tafs) men en microring där du knyter på spetsen. Överlägset enkelt och du vänder över spets och fluga fint. Om du går in på forumet, tafsar och linor och söker på furled leader så har du massor av bra trådar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har förstått det rätt. Jag förordar metoden att byta ut hela tafsspetsen (tippet) med jämna mellanrum, när den blir sliten eller för kort. Tafsen brukar hålla rätt länge, men kontrollera den ofta. Du förlorar inte många cm på tafsen när du byter tafsspetsen....

Det funkar att skarva på efterhand också - men jag skulle inte rekommendera det till torrflugefiske, varje knut är också ett potentiellt problem när det gäller brottstyrka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...