Hoppa till innehåll

Tips på runningline


Tompaa

Recommended Posts

Var ca 10 år sedan jag använde klump & runningline (med gigantiskt linminne :D ) till enhands gäddflugfiske... Men med NYA tag å positiv anda spontanshoppade jag nyligen en

ZPEY Unique Compact #9 S5/6 (7,1 m kort / 20 g). Tror det kommer/kan bli utmärkt till gäddfisket

 

Men vilken skutlina rekommenderas? Med eller utan coating?  Grovlek? Specifik rekommendation?

Redigerad med Tompaa
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör med Guideline Compline till det mesta, allt från 20lb till enhands till 50lb till tvåhands. Tycker den är grymt bra. Har Ken Sawada på nån rulle, är åxå en jäkla bra shootingline. Amnesia funkar väl men jag tycker den har för mycket töj i sig.

 

Vad gäller coatad har jag provat en del och hittills har jag bara fastnat för Loop's. 

 

Om jag skulle rekommendera något så är det väl en 20lb, kanske 30lb ifall man vill vara säker på att det håller oavsett om du väljer coatad eller icke. Det är en väldans smaksak. Om du har möjlighet är ju det bästa att få testa och därefter ta ett vettigt beslut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja just,.. då låter Compline som ett säkert och klokt val. Hur brukar du fästa skjutlinan mot klumpen? Ögla eller sy ihop?

Alltid ögla. Då har man möjlighet att byta klump om man vill det. Jag har övergått till dubbel kirurgknut, speciellt på de tyngre linorna. Den är lite större eller ''klumpigare'' än tex perfection loop men den håller för själv djäfvulen om så skulle vara. Har märkt att perfection loop har en tendens att vilja glida då man går upp i dimension.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...