Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat (redigerad)

Hej, ska börja med att säga att jag är rätt ny inom flugfisket så har mycket kvar att lära.

Har idag ett Sameo JAW #5 som jag är nöjd med. 

Sist jag var ute så provade jag polarens spö och vilken skillnad att kasta med. Det visade sig att han hade en skjutklump med skjutlina.
Så rakt ner till den lokala shopen och införskaffade en skjutklump samt skjutlina. Nämnde att jag hade ett #5 spö och de sa att det skulle fungera fint.

Tycker dock att det blir väldigt slängigt, speciellt när man drar på en polytafs (klumpen är flyt) och tänker mig att de beror på att spöt är för klent?

Denna klumpen i 15g utförande va det jag köpte:

http://www.sporting.se/23595-vision-kust-shooting-head

Så är inne på att köpa ett #6 eller#7 spö eller är jag fel på det då?

Redigerad med ekelundjonathan
Publicerat

Det är skillnad på #5 och #5, både när det gäller linor och spön. Utan att ha prövat sameos spön har jag förstått det som att de gör linor som håller sig inom aftm-klassningen och spön som matchar dessa linor. Om du hade haft ett styvt Sage-spö i #5 hade kanske klumpen känts mycket lättare att kasta. 

Men i detta fallet tror jag utan vidare att du kan komplettera din Sameo-femma med ett kraftigare spö i #6 eller #7 för tyngre linor och större flugor. Nu har du linan, kanske enklast att ta med den och provkasta?

Publicerat

Välkommen till en mycket rolig och intressant hobby. Tyvärr är det ibland svårt för en nybörjare att hitta rätt lina till ett spö och tvärt om. Det är helt beroende på hur duktig/hjälpsam försäljaren i sportfiskebutiken är. Man kan aldrig lita på att en klass 5-lina passar till ett klass 5-spö osv. Det viktiga är att få reda på vilken vikt ett spö är anpassat för. Nuförtiden har tillverkarna blivit bättre på att skriva ut viktangivelser på spö och lina. Man kan lite grovt säga att oftast behöver ett klass 5-spö en lina på ca 12 gram och ett klass 6 spö en lina på ca 15 gram. En tillverkare har helt gått ifrån att prata om klass och istället bara anger vikt (Salmologic).

Det är lite svårt att svara på din fråga då du inte anger vilken prisklass du tänkt dig. För min del så köper jag hellre ett begagnat/välskött spö till bra pris istället för ett nytt. Tänk också på att många handlare rear ut sina spö nu under hösten. Då kan du få chans att köpa ett nytt spö till halva priset

Publicerat

För att börja från den billiga ändan, Guide Line EXP4 (går att hitta för 900 kr) och Vision Vipu (#6). Båda är relativt mjuka och lättkastade men borde fortfarande passa en klump på 15g.